سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با تأکید بر اینکه مقابله با پهپادهای اسرائیلی موجب کاهش موارد نقض حریم و حاکمیت لبنان شده است، گفت:‌ ما بر حق خود در رویارویی با پهپادهای رژیم صهیونیستی تأکید داریم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دبیر کل حزب الله لبنان روز جمعه در مراسمی که به مناسبت درگذشت علامه شیخ حسین کورانی از علمای شیعه لبنان در شهرک یاطر واقع در جنوب این کشور برگزار شد، افزود: یکی از این پهپادها را سرنگون کردیم و کار خود را ادامه خواهیم داد. ما به قواعد درگیری پایبند خواهیم بود اما کار ما  اینجا ختم نمی‌شود، بلکه آغاز راه و تابع شرایط میدانی خواهد بود.

دبیر کل حزب الله لبنان اظهار کرد: وقتی یک مزدور مرتکب جنایت شده باشد، باید بشدت و با سختگیری مجازات شود؛ محاکمه مزدوران از اصول ثابت ما به شمار می آید و هر کس با دشمن تعامل داشته باشد، باید به اندازه مجازاتی که مرتکب شده است مجازات شود.

وی با بیان اینکه مقاومت بین مزدور و خانواده‌اش تمایز قائل می‌شود، اظهار کرد: این قواعد در جریان اشغال لبنان نیز پا برجا بود. هر کس به خارج (مناطق اشغالی) فرار کرده است، اگر می خواهد به لبنان بازگردد، باید خود را به مقامات لبنانی تسلیم کند.

نصرالله همچنین در مورد انتخابات اسرائیل ادامه داد: "بنیامین نتانیاهو" برای حفظ قدرت به هر راهی متوسل شد؛ از جمله حمله به الحشد الشعبی در عراق و نیز حمله به سوریه و غزه و از ملحق کردن بخشی از کرانه باختری و دره اردن سخن گفت و علیه لبنان دست به ماجراجویی خطرناکی دست زد و با همه این اقدامات و با وجود حمایت آمریکا شکست خورد.

وی تصریح کرد: نتانیاهو همه این اقدامات را برای حفظ نخست وزیری انجام داد اما نتیجه انتخابات، شکست وی بود. آنچه ما شاهدیم، بحران رهبری در رژیم صهیونیستی است؛ بحران نبود رهبران تاریخی و بی اعتمادی به رهبران سیاسی؛ در این رژیم شاهد دسته بندی و سردرگمی چه در سطح انتخابات و تشکیل کابینه هستیم و چه در سطح داخلی و جامعه اسرائیلی هستیم.

دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد: ما به اینکه نتانیاهو یا بنی گانتس روی کار بیایند، اهمیت نمی دهیم؛ آنچه برای ما مهم است، تجاوز اسرائیل، امنیت منطقه و هدف قرار دادن ملت های منطقه و ظلم به فلسطین و جنایت های رژیم صهیونیستی در پرتو کابینه های راستگرا و چپگرا از شارون گرفته تا ایهود باراک و نتانیاهو است؛ بنابر این باید گفت که نقشه رژیم صهیونیستی این است که ساختار کابینه اسرائیل هر که باشد، تفاوتی ندارد. 

نصرالله در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع حمله تأسیسات نفتی آرامکو از سوی ارتش یمن و کمیته های مردمی یمن اشاره کرد و گفت: سخنگوی ارتش یمن به طور رسمی مسؤولیت این حملات را برعهده گرفت. بی تردید این حادثه بسیار مهمی است که بازتاب های مهمی در سطح منطقه و بین المللی داشت. 

وی تصریح کرد: در این خصوص با تأسف شدید شاهد بودیم که رسانه های جهان، سازمان ملل، غرب و اروپا چه سر و صدایی به پا کردند و روشن شد بهای نفت با ارزشتر از خون انسان‌هاست؛ زیرا در حمله به این تأسیسات اخباری در مورد تلفات جانی شنیده نشد؛ بلکه فقط تأسیسات نفتی آرامکو هدف قرار گرفت و خسارت های مادی بر جا گذاشت و شاهد بودیم که چه سر وصدایی برپا شد؛ حال آنکه بیمارستان ها، منازل مسکونی، بازارها و مدارس در یمن هر روز هدف بمباران قرار می گیرد و صدها زن و کودک در آن جان خود را از دست می دهند اما کشته شدن آنان، منطقه،جهان، سازمان ملل، آمریکا و اروپا را به لرزه در نمی آورد؛ گویی کشته شدن این انسان ها موضوعی عادی است؛ همانطور که دو روز پیش یک زن در ایست بازرسی در فلسطین اشغالی به ضرب گلوله سربازان صهیونیستی به شهادت رسید بدون اینکه سرو صدایی به پا شود.

دبیر کل حزب الله لبنان با تأکید بر اینکه ما با خون و اجساد زنان و کودکان و بیماران و ملت یمن که در فقر و گرسنگی به سر می برند اعلام همبستگی می کنیم، گفت: آنچه در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو رخ داد، نشان داد که خون و کرامت انسان اهمیتی ندارد.

وی خطاب به عربستان و نیز امارات متحده عربی گفت: من یک توصیه دارم و قبل از آن این سوال را مطرح می کنم که چگونه باید از تأسیسات نفتی حمایت کرد؟ تأسیساتی که در آن سامانه پاتریوت وجود دارد؟ 

سید حسن نصرالله ادامه داد: عربستان به جای درخواست کمک از کره جنوبی و جست وجوی سامانه پدافند هوایی جدید باید بداند که پهپادها و برخی موشک ها قدرت مانور و تغییر مسیر دارند، آیا عربستان به دنبال سامانه دفاعی برای سراسر حریم هوایی خود است؟ این تلاش عربستان فایده ای ندارد، کاری که کم ترین هزینه را برایش دارد توقف جنگ است.

وی گفت: توصیه من به عربستان و امارات توقف جنگ علیه ملت یمن است؛ توصیه ای که عملی کردن آن کمترین هزینه را برایشان دارد؛ زیرا نیازی به خرید سامانه دفاعی جدید ندارد و علاوه بر این، هزینه سنگین جنگ علیه یمن را نیز پایان می دهد.

لزوم اعلام همبستگی با ملت یمن

دبیر کل حزب الله لبنان یادآور شد: ما در برابر دوشیدن جدیدی قرار داریم؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تمام صحبت های خود اعلام می کند؛ اگر تصمیم بگیرد به عربستان سعودی و عرب‌ها کمک کند، آن‌ها باید پول بدهند. من می گویم تنها راه حل، توقف جنگ ظالمانه در یمن است.

وی گفت: کسانی که حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را محکوم کردند، باید با ملت یمن در گرسنگی و تحریم و محاصره و خونشان اعلام هبستگی کنند. محور مقاومت بسیار قدرتمند است و حمله به تأسیسات آرامکو یکی از نشانه های اقتدار این محور و آمادگی برای انجام چیزی بیش از آن برای دفاع است.

 

ترامپ برای گفت وگو با روحانی التماس می کند 

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنرانی خود در خصوص تهدیدهای اخیر مبنی بر جنگ علیه ایران، گفت: در محاسبات خود بازنگری کنید؛ به جنگ با ایران امید نبندید؛ این شرط بندی نیست زیرا شما را نابود خواهد کرد.

او گفت: اگر با یک حمله به این حال و روز افتاده اید، در صورت حملات دیگر، وضعتان چگونه خواهد بود؟ کسی که خانه، اقتصاد و زیرساخت‌هایش از "شیشه" باشد، نباید به دیگران سنگ پرتاپ کرده و به آنها حمله کند.

وی خطاب به عربستان و امارات، ادامه داد: ترامپ که شما به او امید بسته اید، برای دیدار و گفت وگو با حسن روحانی رئیس‌ جمهوری ایران التماس می کند. رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال پول است نه جنگ. او به دنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی است. شما به دولت شکست خورده امید بسته اید؛ دولتی که در ونزوئلا، کره شمالی، چین، سوریه، عراق، فلسطین و به زانو در آوردن ایران شکست خورده است.

سید حسن نصرالله افزود: جان بولتون رفت و به قول محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، سایر اعضای تیم ب نیز می روند.

وی در بخشی دیگر از سخنرانی امروز خود اظهار کرد: برخی طرف‌ها از طریق شبکه‌های ارتباط اجتماعی وارد خط دخالت با هدف تکه تکه کردن کشور شده‌اند؛ از حامیان مقاومت و ملت لبنان می‌خواهم در این خصوص و نیز شایعه‌پراکنی‌های مغرضانه هوشیار باشند؛ زیرا هر گونه همراهی با شایعاتی که هدف از آن جدایی میان ارتش و حامیان مقاومت است، خدمت به رژیم صهیونیستی و آمریکا به شمار می آید.

سید حسن نصرالله همچنین درباره بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان گفت: از نظر ما هیچ مشکلی در این خصوص به منطقه القصیر وجود ندارد؛ ما شرایط را در روستاهای القصیر برای بازگشت کامل مردم شهر و روستاهای آن ساماندهی کردیم و تدابیر لازم از مدتی پیش از سوی دولت سوریه نیز اتخاذ شده است. شایعات سال های اخیر درباره تغییر بافت جمعیتی سوریه به ویژه در مرزها مطرح شده که همگی دروغ و بی اساس است. حزب الله برای هرگونه کمک در زمینه بازگشت مردم به القصیر آمادگی دارد.