عضو فراکسیون امید مجلس گفت: دوران ریاست جمهوری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با همه فراز و نشیب‌هایی که در عرصه سیاست خارجی، کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، اما درگیری نظامی نداشتیم و این مدیریت ایشان قابل تحسین است.

محمود صادقی:برجام یک مذاکره برد_برد بوده است؛ باید بهترین بهره را ببریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت ، به مسئله مذاکره مجدد با آمریکا اشاره و اظهار داشت: راهبردهای نظام در این رابطه مشخص است.

رهبری انقلاب از فضای دیپلماسی، عملگرایی و انعطاف، اطلاعات کافی و وافی را دارا هستند

وی به فرمایشات اخیر رهبری در رابطه با اینکه فرموده‌اند؛ بنده هم رئیس جمهور بوده‌ام، اشاره و تصریح کرد: رهبری فرموده‌اند: که زمانی رئیس جمهور بوده‌ام و قطعا؛ این سخن ایشان به معنای این است که از فضای دیپلماسی، عملگرایی و انعطاف، اطلاعات کافی و وافی را دارا هستم.

دوران ریاست جمهوری رهبری انقلاب با فراز و فرودهای سیاست خارجه آن زمان قابل تحسین است

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در ادامه افزود: البته این نکته هم قابل ذکر است که ایشان قبلا هم در رابطه با نرمش قهرمانانه فرمایشاتی را داشتند، ضمن اینکه کتابی راهم در رابطه با صلح امام حسن(ع) به رشته تحریر درآوردند؛ مسئله مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که در دوران ریاست جمهوری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با همه فراز و نشیب‌هایی که در عرصه سیاست خارجی کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، اما درگیری نظامی نداشتیم و این مدیریت ایشان قابل تحسین است.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: رهبری انقلاب در مسئله مذاکره با آمریکا به صورت مطلق راه، را نبستند و فرموده‌اند: که اگر آمریکا به برجام برگردد؛ در چارچوب برجام و در غالب همان گروه 1+5قابل مذاکره هستند؛ بنابراین رهبری با سخنان اخیر خود نشان داده‌اند که راه دیپلماسی را نبستند و آن را باز گذاشتند.

دولتمردان در مجمع عمومی سازمان ملل از جهات گوناگون با درایت عمل کردند

صادقی اظهار کرد: دولتمردان به میزانی که اختیارات دارند، به آن لحاظ، در سطوح راهبردهای عالی امکان مانور دارند و ظاهرا هم پیدا است؛ بنابراین دولتمردان در مجمع عمومی سازمان ملل از جهات گوناگون با درایت عمل کردند و اعلام کردند که ما اهل مذاکره هستیم تا اینکه این سلاح از آمریکا گرفته شود؛ اما شرط آن هم بازگشت به تعهدات گذشته خود که از لحاظ حقوقی آن را نقض کرده‌اید، بنابراین ذکر این مسئله بسیار منطقی و با اهمیت بوده است.

آمریکا در مسئله برجام عرف و قواعد بین‌الملل را برهم زده است

این نماینده مردم در مجلس دهم به نقض عهد آمریکا در برجام اشاره و تاکید کرد: کشوری که امروز نقض عهد کرده است؛ چه تعهدی وجود دارد، که اگر دوباره با آن مذاکره و توافق کنیم، فردا هم نقض عهد نکنند و خود این تجربه از سوی آمریکا شکل گرفته است؛ بنابراین آمریکا عرف و قواعد بین‌الملل را برهم زده است که نبایستی این کار انجام می‌داد.

نگاه ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به مذاکره با ایران تبلیغاتی، تجاری، و انتخاباتی است

وی در ادامه افزود: نگاه ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به مذاکره با ایران تبلیغاتی، تجاری، و انتخاباتی است و معتقدم که ما باید در این رابطه بسیار هوشمندانه عمل کنیم و از تجربه برجام بهره ببریم؛ چرا که"مومن دوبار از یک سوارخ گزیده نمی‌شود"؛ برجام در جای خود نقاط مثبت قابل توجهی داشته است و همچنین نکات منفی هم در آن دیده شده است؛ در کل برجام یک مذاکره برد_برد بوده است؛ یعنی اینکه امتیازهایی را در این رابطه داده‌ایم و البته امتیازهایی را هم اخذ کرده‌ایم.

در طول یک سالی که برجام عملیاتی شده بوده است، فضای کسب و کار در کشور رونق گرفته بود

صادقی به مزایای برجام برای کشورمان اشاره و تاکید کرد: در طول یک سالی که برجام عملیاتی شده بوده است، کلی فضای کسب و کار در کشور رونق گرفته بود و همچنین سرماگذاری‌های خارجی اتفاق افتاده بوده است و قطعا همه انتظارات را هم نبایستی از برجام می‌داشتیم و این هم به وضوح پیدا است که التهابات کارگری و اعتراضات خیلی به برجام ارتباطی ندارد.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان به ظزفیت دیپلماسی مجموعه نظام اشاره و تصریح کرد: در حقیقت به لحاظ دیپلماسی، مجموعه نظام چه در سطح رهبری انقلاب و چه دولت و همچنین سطوح دیگر ظرفیت بالای تعامل را دارا است./

پایان پیام