طی سه روزی که ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، دیدار‌هایی با روسای جمهور دیگر دولت‌ها داشت، با لحنی آشفته در کنفرانس‌های مطبوعاتی صحبت می‌کرد، که حکایت از احساس شکست او داشت؛ علاوه بر اینکه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، سر در گم به نظر می‌رسید؛ تا آنجا که به ناچار از وزیر خارجه و وزیر خزانه داری خود کمک خواست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد الشرقاوی در العربی الجدید نوشت: طی سه روزی که ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، دیدار‌هایی با روسای جمهور دیگر دولت‌ها داشت، با لحنی آشفته در کنفرانس‌های مطبوعاتی صحبت می‌کرد، که حکایت از احساس شکست او داشت؛ علاوه بر اینکه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، سر در گم به نظر می‌رسید؛ تا آنجا که به ناچار از وزیر خارجه و وزیر خزانه داری خود کمک خواست، تا نفس سیاسی اش را به او برگردانند؛ در ادامه، پمپئو تلاش کرد با منحرف کردن اذهان از موضوع استیضاح ترامپ، بحث را به متهم کردن تهران در ماجرای حمله به ارامکو، منتقل کند.

به گزارش«انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: قطعا ترامپ خود را در شرایط دشواری می‌بیند که با نزدیکی زمان استیضاح و انتخابات، بر سختی ان افزوده می‌شود. در ادامه، وی طبق عادت همیشگی خود تلاش می‌کند یک بحران را با ساختن بحرانی دیگر، اداره کند؛ همانطور که در جریان اتهاماتی که در مورد همکاری با روس‌ها برای پیروزی در انتخابات، متوجه او می‌شد، تصریح کرد که این اتهامات می‌تواند باعث فروپاشی بازار بورس و در ادامه، فقیر شدن تمام آمریکایی‌ها شود!

دو روز پس از صحبت‌های نانسی پلوسی در مورد استیضاح ترامپ، تعداد دموکرات‌هایی که موافق اتهام رئیس جمهور بودند، به ۲۱۸ نفر رسید. اما انچه مسیر عزل شدن یا نشدن ترامپ را مشخص می‌کند، نتیجه جدالی است که بین اعداد و قوانین جریان دارد:

عزل رئیس جمهور مستلزم اقداماتی است که اولین آن، مربوط به موافقت نسبت اکثریت نمایندگان است؛ عامل دوم، محاکمه رئیس جمهور در کنگره است، که طی آن، اعضای پارلمان، نقش دادرسی عمومی را ایفا می‌کنند. سومین عامل، رأی مثبت یک سوم اعضای کنگره، یعنی ۶۷ درصد از ۱۰۰ درصد آراء. این احتمال، به سختی محقق می‌شود؛ چرا که اغلب اعضای کنگره، جمهوری خواه هستند و هنوز تحقیقات نتوانسته است این افراد را در مورد اشتباهات قانونی ترامپ، قانع کند؛ از این رو، دموکرات‌ها باید ۲۰ نفر از جمهوری خواهان را در مورد ضرورت محاکمه رئیس جمهور، مجاب کنند.

در این شرایط، مشخص نیست که طرح دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ بتواند زمینه را برای متهم کردن رسمی ترامپ، مهیا کند. اختلاف واضحی بین خوانش‌های مختلفی که از متن مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین، صورت گرفته، وجود دارد؛ عده‌ای آن را مدرکی برای مجرم بودن ترامپ می‌دانند و عده‌ای دیگر، ضمن کم اهمیت جلوه دادن این گفتگو، تنها رفتار رئیس جمهور را نگران کننده توصیف می‌کنند.

دموکرات‌ها همواره تعلل زیادی از خود نشان داده و کمتر وارد ماجراجویی‌ها و معرکه‌های قانونی شده اند؛ همانطور که در مورد تحقیقات آن‌ها در جریان دست داشتن روس‌ها در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، اینگونه بود. اما تأملی در صحبت‌های پلوسی نشان می‌دهد که دموکرات‌ها این بار اطمینان دارند که ماجرای دخالت اوکراین، از آنچه در مورد روسیه اتفاق افتاد، مهمتر و جدی‌تر است و آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه پیش از رسیدن تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۰، قطار ترامپ را متوقف کنند.