وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که آمریکا سیاست شیطنت از هر طریق ممکن، منزوی کردن و تسلیم کردن ایران را در پیش گرفته که سیاستی کوته‌بینانه است و هیچیک از اتهامات وارده به جمهوری اسلامی، واقعی و قانع کننده نیستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا هدف وادار کردن ایران به تسلیم شدن را در پیش گرفته، در حالی‌که چنین سیاستی بسیار کوته‌بینانه است.

لاوروف در سخنرانی امروز خود در نشست بین المللی باشگاه مباحثاتی «والدای» گفت: «متاسفانه مقامات واشنگتن هدف شیطنت کردن از هر طریق ممکن، منزوی ساختن و وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به تسلیم شدن را دنبال می‌کند. من فکر نمی کنم که چنین سیاستی دوراندیشانه و منطقی باشد.»

وی تأکید کرد: «تمامی اتهامات وارد شده به مقامات تهران به بهانه‌های مختلف، هیچکدام مبتنی بر واقعیات قانع کننده‌ای نیستند. در حالیکه خارج شدن یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مسلماً نمونه بارز بی توجهی این کشور به ضوابط و قوانین بین‌المللی و تصمیمات شورای امنیت است. ایالات متحده نه تنها از اجرای این تصمیمات خودداری کرده، بلکه سایر کشورها را نیز به خاطر اجرای توافقنامه هسته‌ای با ایران و اجرای قطعنامه شورای امنیت در این رابطه به تحریم تهدید کرده است.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: خاورمیانه که مهد تمدن‌ها و ادیان جهانی بوده، اکنون به عرصه‌ای برای آزمایشات سیاسی بی‌پروایی تبدیل شده که تاکنون هم عواقب فاجعه آمیزی را به دنبال داشته و این مسئله بسیار جدی است.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه در تماس‌های طرف روسی با همتایان آمریکایی در ارتباط با مسائل سوریه، "چشم‌اندازعقل سلیم" وجود دارد، افزود: «آنها هرچند بصورت زبانی، از توافقات صورت گرفته در چارچوب مذاکرات آستانه بین مقامات دمشق و مخالفان سوری درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه  و قوانین و روند کار آن، استقبال می‌کنند.»

وی یادآور شد که سه کشور ضامن صلح در سوریه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه، تلاش خواهند کرد تا موانع بر سر کار موثر کمیته قانون اساسی سوریه را برطرف کنند و مقامات مسکو امیدوارند که سازمان ملل هم در این زمینه کاملاً بی طرف عمل کند.  

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «اکنون کار بسیار دشوار و به مراتب پیچیده‌تر از قبل از تشکیل کمیته قانون اساسی پیش روی است. اکنون بر سر میز مذاکرات نمایندگان مخالفان و دولت سوریه با مشارکت هیئتی از جامعه مدنی این کشور نشسته‌اند که می بایست درباره اصلاح قانون اساسی سوریه به توافق برسند و دقیقا این قانون اساسی باید پایه و اساس انتخابات آینده در این کشور باشد.»  

لاوروف ابراز امیدواری کرد که در شرایطی که همه کارت‌ها به روی میز است، سازمان ملل در برخورد با این روند کاملاً بی طرفانه برخورد کند. سه کشور عضو مذاکرات آستانه نیز بی تفاوت نخواهند ماند و همه تلاش خود را بکار خواهند بست تا خود طرفین سوری بدون دخالت از خارج، با یکدیگر به توافق دست یابند.

لازم به یادآوری است، پانزدهمین دور از رایزنی‌های بین المللی باشگاه مباحثاتی «والدای» از تاریخ 30 سپتامبر تا سوم اکتبر سال 2019 (8 الی 11 مهر ماه) در بندر سوچی در حال انجام است. موضوع مباحثات امسال: «طلوع شرق و نظام سیاسی جهان» می‌باشد.