لیست ممنوعه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هفته گذشته بود که اسامی ‌فیلم‌های اصلی راه یافته به بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. اعلامی‌که نخستین گمانه‌زنی‌های منتقدین و اهالی سینما درباره آنچه پیش روی جشنواره است را آغاز کرد و در نتیجه تمرکز و توجه بیشتری متوجه لیست فیلم‌های در راه نمایش شد. در این نوشتار مرور کوتاهی بر مشخصات این فیلم‌ها و آنچه کارگردان‌های این آثار درباره فیلم‌شان گفته‌اند، داشته‌ایم.

 

  اتاق تاریک

عنوان تازه‌ترین اثر روح الله حجازی است که امسال به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است. درباره داستان اتاق تاریک چیزی بیشتر از این نمی‌دانیم که این فیلم روایت‌گر آغاز زندگی مشترک یک زوج جوان است. فرهاد و‌هاله، فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد. داستان از همین مواجهات رقم می‌خورد و ادامه می‌یابد.

اتاق تاریک پنجمین اثر روح‌الله حجازی است که این روزها آماده اکران در جشنواره فیلم فجر است. او که سابقه توقیف آثارش را نیز در کارنامه خود دارد، سال پیش قصد داشت که با فیلم کت واک به جشنواره بیاید، اما پس از مدتی درگیری با ارشاد، بر سر ممیزی این اثر، نهایتا روند تولید آن را متوقف کرد و فیلمنامه اتاق تاریک را در دست گرفت.

حجازی در گفت‌وگوی مختصری که با مثلث درباره آخرین اثر خود داشته، تمایلی به توضیح بیشتر درباره داستان نشان نداد و اینطور گفت: «امیدوارم که فیلمم توجه مخاطبان را به خود جلب کند و پس از اکران در جشنواره می‌توانیم صحبت‌های بیشتری درباره اثر داشته باشیم.»

مرور کارنامه حضور حجازی در جشنواره فجر نشان از آن دارد که او بعد از سه سال با اتاق تاریک به جشنواره بازگشته است. چه از اینرو که زندگی خصوصی آقا و خانوم میم و زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، هر دو از جشنواره فجر کنار گذاشته شدند و زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، بعد از ۲ سال توقیف و به دلیل حضور در جشنواره‌های خارجی، فقط چند نمایش محدود در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر را برای حجازی به همراه داشت و او را این فستیوال دستِ خالی راهی منزل کرد.

همچنین مرگ ماهی، که آخرین اثر راه یافته به جشنواره فجر از سوی روح‌الله حجازی بود، در سال 1393 هیچ جایزه‌ای را از آن خود نکرد.

  امیر

امیر؛ فیلمی ‌به تهیه کنندگی سید‌ضیاء هاشمی و نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیماست که برای نمایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده است. به گزارش مشاور رسانه‌ای فیلم، امیر در ژانر اجتماعی ساخته شده و در خلاصه داستان آن، اینچنین آمده است؛ یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه‌هاشون فرق می‌کنه.

عوامل فیلم از توضیحات بیشتر درباره داستان و فیلمنامه و ابعاد اجتماعی یا مقصود فیلم پرهیز کردند و در واقع همه آنچه در انتظار ماست را به زمان جشنواره موکول کردند!

میلاد کی‌مرام،‌ هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه‌گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و سحر دولتشاهی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.نیما اقلیما پیش از این نیز در آثاری همچون چهارشنبه، به‌عنوان نویسنده فیلمنامه و مسئول امور دفتری حضور داشته است.

  بمب

بمب؛ عنوان دومین اثر سینمایی بلند معادی و سومین اثر او در جایگاه کارگردان است. پیمان معادی که پیش از این و در میان عموم مردم، به‌عنوان یک بازیگر شناخته می‌شود، چندیست که دست به‌‌کارگردانی آثار سینمایی زده و اتفاقا در این مسیر نیز به خوبی دیده شده است. برف روی کاج‌ها؛ عنوان نخستین اثر سینمایی او بود که در سال 1389 تولید شد و در جشنواره فیلم فجر همان سال نیز اکران شد. برف روی کاج‌ها، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی‌ امین دوره جشنواره فیلم فجر و همچنین برنده لوح تقدیر بهترین بازیگر زن در بخش نگاه نو - برای بازی مهناز افشار- در همان دوره از جشنواره شد.  اکران نخستین اثر سینمایی معادی اما با محدودیت‌هایی مواجه شد که روند نمایش این فیلم در سالن‌های سینما را با کندی روبه‌رو کرد. حوزه هنری این فیلم را در فهرست اثار تحریمی‌خود قرار داد و در نتیجه اکران آن برای مدت دو سال به تعویق افتاد. سرانجام نیز اکران بدون همکاری سینماهای حوزه انجام شد و فیلمِ معادی حدود یک میلیارد و دویست میلیون از سهم گیشه را در بهار 1393 از آن خود کرد.

روایت بمب اما تفاوت زیادی با ساخته پیشین معادی دارد. آنچه از داستان این فیلم به گوش اهالی سینما و رسانه رسیده، بیانگر این نکته است که فیلم در حال و هوای سال 1366 سیر می‌کند و روایت خود را با داستان موشک باران‌های آن دوران آغاز می‌کند. پیمان معادی نیز توضیح بیشتری از این داستان برای مثلث نداد و مخاطبان را به تماشای فیلم در جریان جشنواره یا اکران عمومی آن دعوت کرد. معادی در این فیلم که به تهیه‌کنندگی مانی حقیقی ساخته شده، از لیلا حاتمی، حبیب رضائی، سیامک انصاری و دخترش در کنار خودش-که نقش اصلی فیلم را به عهده دارد- به‌عنوان بازیگر بهره گرفته و البته فیلمبرداری فیلم خود را نیز به محمود کلاری

سپرده است.

به‌نظر می‌رسد که ترکیب بازیگران در بمب می‌تواند یک برگ برنده مهم برای هیات داوران امسال جشنواره به حساب آید و بمب را در آستانه رقابتی تنگاتنگ با دیگر همتایان خود قرار دهد.

  به وقت شام

روایتگر داستان هواپیمای کمکی ایران است که برای سوریه فرستاده شده. این هواپیما برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود و داستان در گیر و دار حل این مشکلات سپری می‌شود. به وقت شام، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیاست که مجوز حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را از هیات داوران دریافت کرده و تا کمتر از یک ماه دیگر روی پرده سالن‌های جشنواره اکران می‌شود.

هادی حجازی‌ فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند که البته در کنار تعداد زیادی از بازیگر ایرانی و به همراه آنها، جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی در فیلم ایفای نقش کرده‌اند. خالدالسید، بیار داغر، منذر زین الدین، جوزیف سلامه و... از بازیگران مطرح سوری و عراقی هستند که در آخرین اثر حاتمی‌کیا نقش‌آفرینی کرده‌اند.

سابقه حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره فجر، سابقه‌ای به قدمت سینمای انقلاب اسلامی است و مرور تمام بخش‌های آن در حوصله و توان این نوشتار نمی‌گنجد. اما آنچه در این باره باید بدان اشاره کرد، اینکه حاتمی‌کیا تا به امروز، بیش از هفت بار برنده سیمرغ‌های بلورین رشته‌های مختلف در جشنواره‌های گوناگون فجر شده است. سیمرغ بلورین بهترین فیلم یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم از کرخه تا راین، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و کارگردانی در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم آژانس شیشه‌ای، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بخش سینمای بین‌الملل هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم روبان قرمز، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کارگردانی در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای به رنگ ارغوان، سیمرغ بلورین بهترین فیلم بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای به نام پدر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم چ و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد - پرویز پرستویی- از سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم بادیگارد از جمله موارد افتخار جشنواره‌ای در کارنامه اوست.

  تنگه ابوقریب

عنوان یکی دیگر از آثار جنگی یا دفاع مقدسی در جشنواره امسال است که بهرام توکلی کارگردانی آن را به عهده دارد. تنگه ابوقریب؛ روایتی است از دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی. هنگامه رشادت و مظلومیت رزمندگان گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوقریب که برخی به اشتباه آن را تنگه ابوغریب می‌خوانند!

جواد عزتی، قربان نجفی و حمیدرضا آذرنگ از بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند و در لوکیشن متعددی از تهران تا خرمشهر فیلمبرداری را ترتیب داده‌اند.

توکلی که پیش از سابقه فعالیت در ژانر دفاع مقدس را در کارنامه خود نداشت، با فیلم‌هایی همچون آسمان زرد کم عمق، اینجا بدون من، بیگانه، من دیه گو مارادونا هستم و پا برهنه‌ها در بهشت برای اهالی سینما شناخته می‌شد. آثاری که یکی از آنها، یعنی پابرهنه‌ها در بهشت در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول شد. همچنین توکلی برای کارگردانی پرسه در مه، موفق به دریافت برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد.

سازمان فرهنگی - هنری اوج، در کنار تهیه‌کنندگی به وقت شام، اثر متاخر ابراهیم حاتمی‌کیا، تهیه کنندگی تنگه ابوقریب را نیز بر عهده دارد.

  چهارراه استانبول

همانطور که از نام فیلم و البته مناسبت دی ماه 1396 می‌توان فهمید، داستان فیلم ارتباط تنگاتنگی با سالروز واقعه پلاسکو در تهران دارد. روزی که در دی ماه سال گذشته، ماجرای آتش سوزی ساختمان پلاسکو، واقع در چهارراه استانبول تهران حادث شد و تعدادی از آتش‌نشانان در راه نجات واحدهای تجاری و اموال موجود در این مرکز خرید بزرگ، جان خود را از دست دادند. اتفاقی که به جهت آوار شدن ساختمان روی سر این ماموران وظیفه شناس، چند روزی به درازا کشید و ماجرائی غم انگیز و‌تراژیک برای تمام مردم ایران رقم زد.

مصطفی کیایی نیز در چهارراه استانبول برآن است که روایتی از این حادثه را بازسازی و بازگو کند. بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل و مسعود کرامتی، تیم بازیگری این اثر را تشکیل می‌دهند که بنا بر شنیده‌ها دوران دشواری برای تصویربرداری اثر را از سر گذرانده‌اند. مصطفی کیایی نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد و از ابتدای امسال گفته بود که درصدد ساخت فیلمی‌با موضوع حادثه پلاسکو است.

  دارکوب

فیلم سینمایی دارکوب؛ آخرین اثر سینمایی به کارگردانی بهروز شعیبی است که به تهیه کنندگی سید‌محمود رضوی تهیه و تولید شده و برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده است.

دارکوب؛ روایتگر داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه در رویاروئی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت است. تفاوتی که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم علاقه‌ای برای صحبت از آن نشان ندادند و اطلاعات بیشتر درباره فیلم را موکول به زمان اکران آن در جشنواره فجر کردند. اما خلاصه‌ای از داستان جدید و اصلی این فیلم سینمایی که از سوی عوامل فیلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. خلاصه‌ای که شبیه به دیالوگ دو نفر است:

- هیچ چیز سخت‌‌تر از اون نیست که ببینی عزیزت تصمیم گرفته تنها باشه. تو از دیدنش، از شنیدن صداش لذت می‌بری اما اون درها رو بسته و تنهایی رو جای تو انتخاب کرده...

- هیچ‌چیز سخت‌‌تر از اون نیست که ببینی تنها شدی. عزیزانت رو می‌‌بینی و دوستشون داری ولی همه تو رو انکار می‌‌کنن. درها رو به روت بستن و تو تنها شدی. تنهایی باتلاقه...

آخرین اثر شعیبی در موسسه سینمایی سیمای مهر تولید شده است. موسسه‌ای که به سید‌محمود رضوی تعلق دارد و تا بحال اثار معروفی را تولید و پشتیبانی کرده است. رضوی در جشنواره فجر سال گذشته، توانست جایزه‌‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی و فیلم محبوب تماشاگران را برای فیلم ماجرای نیمروز به‌دست آورد. همچنین بهروز شعیبی در فضای سینمای ایران با عناوینی همچون کارگردان، بازیگر، دستیار کارگردان و برنامه ‌ریز شناخته می‌شود. او برای کارگردانی فیلم دهلیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو - مسابقه فیلم‌‌های اول - شد.

امین حیایی، مهناز افشار، سعید آقاخانی،‌ هادی حجازی‌‌فر، سارا بهرامی ‌و جمشید‌هاشم‌پور بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند که مقابل دوربین شعیبی به ایفای نقش برای دارکوب پرداخته‌اند.

فیلمبرداری «دارکوب» اواخر بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده بود و پس از 55 جلسه به پایان رسید. مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید‌هاشم‌پور،‌ هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین علیرضا برازنده رفتند.

  سرو زیر آب

سرو زیر آب؛ فیلمی ‌به کارگردانی و نویسندگی محمد‌علی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سید‌حامد حسینی است که در سال ۱۳۹۶ تولیده شده و برای اکران در جشنوار فجر سی و ششم آماده است. این فیلم سینمایی که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و شهرداری تهران ساخته شده است، به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد.

محمدعلی باشه آهنگر که این بار با ششمین کار سینمایی خود در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، شانس بیشتری برای دیده شدن دارد و البته کارِ او نیز از سویی درگیر با رقبای بیشتری است که می‌تواند فضای رقابت در عرصه سینمای دفاع مقدس را بیشتر گرم کند. قصه این فیلم در مورد شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده و جریان فیلمبرداری این اثر در شهرهای مختلفی از جمله دزفول انجام گرفته است.

باشه آهنگر سابقه نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه، مستند، سریال تلویزیونی و چند فیلم سینمایی را در کارنامه خود داراست. او در شانزدهمین جشن خانه سینما، فیلم ملکه برنده ده تندیس، از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم ‌برداری و بهترین تدوین شده است.

فیلم‌های سینمایی ملکه، بیداری رویاها، فرزند خاک، نیمه گمشده و نبات داغ مجموعه آثار سینمایی او هستند که آخرین اثر او یعنی ملکه، در شش سال پیش ساخته و پخش شده است. همچنین مجموعه‌‌های تلویزیونی؛ تا صبح و نیمه گمشده از آثاری هستند که باشه آهنگر در صدا و سیما کارگردانی کرده است.

در فیلم سرو زیر آب، رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی،‌هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی و الناز شاهوردی به ایفای نقش می‌پردازند.

  سوءتفاهم

سوء تفاهم؛ فیلمی‌به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا معتمدی است که محصول سال ۱۳۹۶ و آماده اکران در سی و ششمین جشنواره فجر است. داستان فیلم قصه پیشامد یک سوء تفاهم در ماجرای گروگان گیری است. همه چیز در متن واقعیت پیش می‌رود اما با گذشت زمان این شبهه پیش می‌آید که این حادثه بیشتر شبیه یک «سوء تفاهم» یا توهم است. و اما در متن توهم هنوز عناصری از واقعیت به چشم می‌آید. همزمان با گسترش این ابهام، ماجرای گروگان گیری نیز به پیش می‌رود و داستان‌هائی اتفاق می‌افتد که برای مخاطبان جذابیت ایجاد می‌کند.

مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی سوء تفاهم هستند و بازیگران دیگری نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. اسامی‌این بازیگران در حالی اعلام شد که پیش از آغاز پروسه فیلمبرداری این اثر، از نام‌هائی همچون لیلا حاتمی، سحر دولتشاهی و... نیز برای حضور در سوءتفاهم سخن به میان آمده بود.

احمدرضا معتمدی؛ کارگردان این فیلم، پیش از این نیز در شش فیلم سینمایی بلند از جمله قاعده بازی و آلزایمر فعالیت هنری داشته است. او کارگردانی خود با این آثار در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده و هفتمین اثر بلند خود را با نام سوءتفاهم جلوی دوربین برده است.

معتمدی به سبب تحصیلات و تجربه اندیشه‌ای که در فضای سینمای ایران دارد، از سوی اهالی هنر و سینما کارگردانی تجربه‌گرا شناخته می‌شود. به این سبب که سابقه او در تئوری پردازی و سخن گفتن از فلسفه هنر در فضای سینما بسیار است. تفاوت میان زشت و زیبا و دیوانه از قفس پرید و قاعده بازی بیانگر این نگاه تجربه گرای او در سینماست که تجربه فضاهای متفاوتی را در آثار خود داشته است. معتمدی در سمت کارگردانی، آثاری همچون سوء تفاهم، بوف کور، قاعده بازی، آلزایمر، دیوانه‌ای از قفس پرید، زشت و زیبا و هبوط را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

سوءتفاهم به تهیه کنندگی جلیل شعبانی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، سازمان هنری رسانه‌ای اوج چند محصول را پشتیبانی کرده که یکی از این فیلم‌ها، سوءتفاهم است.

  شعله ور

عنوان آخرین اثر از حمید نعمت الله است که امسال در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد. فیلمی‌به کارگردانی حمید نعمت‌‌الله، نویسندگی‌هادی مقدم‌ دوست و حمید نعمت‌‌الله و البته تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که در سال ۱۳۹۵ ساخته و در سال جاری نمایش داده می‌شود.

این فیلم داستان زندگی مردی را روایت می‌‌کند که احساس می‌کند «عددی نشده» است و این احساس او همه زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ماجراهای فیلم متاثر از احساس ناامیدی و شکست این مرد است و داستان در بستری این چنین رقم می‌خورد.

بازیگران شعله ور عبارتند از؛ امین حیایی، دارا حیایی، زری خوشکام و پانته ‌آ مهدی‌ نیا.

فیلمبرداری فیلم سینمایی شعله ور سال گذشته در زابل، زاهدان و تهران به اتمام رسیده بود و مدتی پیش چند پلان باقی مانده از آن مربوط به سکانس‌های غواصی و زیر آب در تهران ضبط شد و فیلمبرداری این اثر در روزهای نخستین دی ماه سال جاری، تمام شد.

حمید نعمت الله درباره شعله ور، در برنامه سی‌و‌پنج جیرانی این چنین گفته که؛ شعله ‌ور یک فیلم کاملا جدی است که به شخصه دوستش دارم. او درباره پیش‌بینی‌اش از سرانجام این فیلم در جشنواره پیش رو، به مثلث می‌گوید: «هنوز نه من فیلم‌های دیگر حاضر در جشنواره را دیده‌ام و نه دیگران فیلم من را دیده‌اند. پس قطعا نمی‌توانم در مورد این موضوع اظهارنظر دقیقی داشت، اگر فیلم ما مورد توجه قرار بگیرد، طبعا بعد از آن می‌‌توان در مورد چگونگی ساخت فیلم و شرایط و ویژگی‌‌هایش صحبت کرد و در غیر این صورت نیازی نیست درباره آنها صحبت شود. پس بهتر است صبر کنیم و بعد از نمایش عمومی فیلم در جشنواره ببینیم قابلیت این حرف‌‌ها را دارد یا نه. اما می‌‌توانم تماشاگران خسته از تصاویر تهران و شهرهای مسافرتی شمال کشور را دعوت کنم تا تصاویری تماشایی را از استان سیستان‌ و بلوچستان، طبیعت و مردمانش در این فیلم ببینند. این برای من کم افتخاری نیست.»

نعمت‌الله فعالیت سینمایی‌‌اش را با دستیاری مسعود کیمیائی آغاز و با ساخت بوتیک اولین فیلم سینمایی‌اش را در مقام کارگردان تجربه کرد. او در سال ۱۳۹۲ جایزه بهترین فیلم هیات داوران، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین جلوه‌های میدانی، بهترین عکس و بهترین جلوه‌های ویژه بصری از جشنواره فیلم فجر را برای فیلم آرایش غلیظ بدست آورد.

  فیلشاه

در این دوره از جشنواره فیلم فجر، تنها یک اثر انیمیشن برای رقابت با دیگر آثار رئال سینمایی حضور دارد.‌هادی محمدیان که پیش از این انیمیشن شاهزاده روم را در سینماهای کشور اکران کرده بود، امسال با انیمیشن فیلشاه در جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.

انیمیشن فیلشاه به کارگردانی‌هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری، انیمیشنی ۹۰ دقیقه‌ای است که در تولید آن بیش از ۲۰۰ نفر مشارکت داشته‌اند. داستان فیلشاه در جنگلی در آفریقا رقم می‌‌خورد. رئیس گله فیل‌‌ها صاحب فرزندی می‌‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد اما برخلاف تصور همه، شادفیل بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌‌شود. فیلشاه به‌عنوان محصول جدید گروه هنرپویا با سرمایه‌گذاری این گروه به‌عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر تولید شده است.

  کامیون

تا‌کنون هیچ خبری از فیلم منتشر نشده و کامبوزیا پرتوی، کارگردان فیلم نیز ابراز تمایلی به صحبت درباره فیلمش نداشت و همه صحبت‌ها را موکول به روزهای جشنواره کرد. اما آنچه از کامیون در میان اهالی رسانه منتشر شده اینکه سعید آقاخانی، نیکی کریمی، رامین راستاد،‌تروسکا جولا و نسرین مرادی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کامیون نهمین ساخته سینمایی بلند پرتوی است که پس از پرده، کافه‌ترانزیت، ننه لالا و فرزندانش، افسانه دو خواهر، بازی بزرگان، گربه آوازخوان، گلنار و ماهی تولید و اکران شده است.

  کار کثیف

نام فیلمی‌با موضوع کار و مهاجرت است که به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی خسرو معصومی‌تهیه و به جشنواره سی و ششم فجر ارسال شده است. پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آرزو ابی‌زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی و بهادر اونلو بازیگران این فیلم هستند.

تابو، باد در علفزار می‌پیچد، جایی در دوردست، رسم عاشق کشی و پر پرواز دیگر فیلم‌های سینمایی این کارگردان در طی چند سال اخیر بوده است.

معصومی‌فیلم اخیر خود را یک اثر اجتماعی دانسته و پرداخت به این نوع معضلات را وظیفه مهم سینماگران بیان کرده است.

  لاتاری

عنوان آخرین اثر محمدحسین مهدویان است که برای جشنواره فیلم فجر امسال آماده انتشار است. جریان ساخت و تهیه لاتاری از ابتدا با حواشی زیادی روبه رو بود و در نتیجه منجر به این شد که فیلم پیش از آغاز فیلمبرداری، در فضای رسانه‌ها بسیار دیده شود. مهدویان چندی پیش درباره روند تولید و صدور مجوز لاتاری این چنین گفت: «بعد از ماجرای نیمروز با گروه دوستانی که دارم و‌هادی حجازی‌‌فر صحبت کردیم و ایده اولیه لاتاری را با هم شکل دادیم. فکر نمی‌کردم اینطور شود و شاید اتفاقاتی افتاد... من به‌دنبال این بودم که روح فیلمنامه لاتاری عوض نشود که اگر می‌شد، آن را کنار می‌گذاشتم.»

تهیه‌کننده اثر تازه مهدویان، سید‌محمود رضوی است و در این فیلم بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، جواد عزتی، ساعد سهیلی و زیبا کرمعلی حضور دارند. شنیده‌ها حاکی از آنست که موضوع لاتاری قاچاق دختران ایرانی به کشورهای دیگر و استثمار جنسی آنان است که اخیرا نیز در مستندها و برنامه‌های زیادی مورد توجه قرار گرفته است.

  ماهورا

ماهورا؛ یک درام عاشقانه محسوب می‌شود که تمام فیلمبرداری آن در لوکیشن‌‌های بکر و واقعی در تالاب‌ها و روستاهای جنوب انجام شده است.

حمید زرگرنژاد که نگارش فیلمنامه و کارگردانی اثر را برعهده دارد؛ درباره فیلم به مثل این چنین گفته که؛ جریان نگارش ماهورا بسیار طولانی بود. فیلمنامه ماهور در طول چهار سال تحقیق بر‌اساس یک واقعه تاریخی نگاشته شده است. در واقع همین واقعی بودن قصه فیلم باعث شد تا ما برای ساخت درست آن به‌دنبال لوکیشن‌‌های بکر در تالاب‌های خوزستان برویم. اگر چه تولید این پروژه در این لوکیشن‌ها سختی‌های خودش را داشت اما امیدوارم روایت قصه در فیلم به خوبی پیش برود و بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.»

ماهورا یکی دیگر از چندین اثر دفاع مقدسی جشنواره امسال است که در جریان رقابت نزدیکی با دیگر فیلم‌ها قرار دارد. داستان از این قرار است که در روستایی مرزی زیبا‌ترین دختر به‌عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور؛ قاچاقچی ایرانی عروس هور به نام ماهورا را می‌دزدد. ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیان افشار، مونا فرجاد و میترا حجاراز جمله هنرمندانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش می‌پردازند.

زرگرنژاد پیش از این با فیلم پایان خدمت برای اهالی سینمای ایران شناخته شده بود. فیلمی ‌اجتماعی که به کارگردانی حمید زرگرنژاد و نویسندگی بهروز افخمی‌محصول سال ۱۳۹۲ سینمای ایران است و البته در فضای اکران عمومی چندان دیده نشده است. این فیلم پس از دو سال ماندن در صف اکران، در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شد.

  مصادره

فیلم کمدی مصادره؛ اولین تجربه کارگردانی بلند سینمایی مهران احمدی است که برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده شده است.

رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، ‌هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری، میلنا واردانیان، لوسینه گیراگوسیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و‌هارمیک سوقومونیان در مصادره ایفای نقش می‌کنند.

مهران احمدی، تازه‌ترین بازیگری است که تصمیم به کارگردانی گرفته؛ او که به‌عنوان بازیگر چند نقش خوب از جمله در هیچ، نفس و شیار143 در سینما دارد، با فضای پشت صحنه سینما بیگانه نیست و چند سال تجربه دستیاری کارگردانی و برنامه‌ریزی را در کارنامه دارد که یقینا پشتوانه خوبی برای فیلمسازی او به‌حساب می‌‌آید. ترکیب این رزومه با ژانر انتخابی یعنی کمدی و حضور بازیگران محبوب و آشنا، تضمین خوبی برای موفقیت او در گام اول کارگردانی به حساب می‌آید. تهیه‌‌کنندگی مصادره را محمدحسین قاسمی‌ به عهده دارد که مهران احمدی پیشتر در آثاری چون نفس و شیار143 با او همکاری کرده بود.

بازی رضا عطاران در نقش اصلی فیلم یکی از برگ‌های برنده احمدی است که از حالا باعث جلب توجه برخی مخاطبان خواهد شد. همینطور هومن سیدی و بابک حمیدیان که آنها هم بخشی از تماشاگران را به تماشای فیلم خواهند کشاند.

طبق اخباری که از کارگردان فیلم رسیده، کمدی سینمایی مصادره در لوکیشن کالیفرنیا کلید ‌خورده است. هنوز بجز این یک خط خلاصه‌ای از داستان فیلم منتشر نشده:« ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم...» اما چند روز پیش اطلاع رسانی شد که عطاران در این فیلم نقش یک مامور ساواکی را بازی می‌کند! با کنار هم گذاشتن این پازل‌ها، باید انتظار معجون عجیب و غریب اما بامزه‌ای را داشته باشیم. گریم‌های متفاوت بازیگران هم که توسط نوید فرح مرزی طراحی شده، به این گمانه‌زنی دامن می‌زند.

مهران احمدی درباره فیلمش و شانس برنده شدن آن در جشنواره فجر این‌طور به مثلث می‌گوید:« اسامی ‌افرادی که در جشنواره حضور دارند، اسامی‌ بزرگی است. همه این افراد هم قابل احترام و کاربلد هستند. اما واقعیت آنکه من نمی‌توانم در فضای فعلی درباره این افراد و فیلم‌هایشان نظر دهم. از اینرو که من آثار آنها را ندیده ام. وقتی این آثار در جشنواره رونمائی شد و ما هم مثل بقیه، فیلم‌ها را دیدیم، می‌توانیم نظر درست‌تر و بهتری درباره فیلم خودمان و دیگران داشته باشیم.»

  مغزهای کوچک‌زنگ زده

نام آخرین اثر سینمایی هومن سیدی است. اثری که در سال جاری تهیه و فیلمبرداری شده و برای اکران در جشنواره فجر سی و ششم حاضر است. نویسندگی و کارگردانی این اثر بر عهده هومن سیدی است و تهیه‌کنندگی این فیلم نیز با سعید سعدی است. در توضیح داستان مغزهای کوچک زنگ زده اینگونه آمده که؛ این فیلم داستان مغزهائی ست که زنگ زده‌اند!

در این داستان؛ نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، علی اعلایی و فرهاد اصلانی با معرفی مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج به ایفای نقش مشغول هستند. همچنین‌هامون سیدی، لادن ژاوه وند، مهیار راحت طلب، مهرداد بهاءالدینی، معیین شاهچراغی، اشکان حسن پور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، تیام منیری، تبسم جمالی پور، منصوره ایلخانی، کامران دبیری، صفر محمدی، محمود کیان با حضور نازنین بیاتی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. هومن سیدی پس از ساخت چند فیلم کوتاه، از جمله ۳۵ متری سطح آب و دندان آبی که به خاطر آنها جوایز متعددی از جشنواره فیلم کوتاه تهران کسب کرد، اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۸۹ با نام آفریقا کارگردانی کرد. این فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر-بخش آثار ویدئوئی- جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

وی به غیر از کارگردانی، به‌عنوان نویسنده و تدوینگر نیز در این اثر حضور داشت. شهاب حسینی یکی از بازیگران این فیلم است که تنها ده کلمه دیالوگ می‌گوید و کم دیالوگ‌ترین نقش اصلی عمرش را بازی می‌‌کند. منتقدان سینمای ایران آفریقا را در زمره آثار سینمای نئو نوآر ایران برشمرده‌اند. همچنین برخی هومن سیدی را ادامه دهنده سبک اصغر فرهادی می‌دانند-البته با دکوپاژ و قاب‌بندی‌های متفاوت و غیرکلاسیک- او هم چنین نویسنده و کارگردان تئاتر روایت ناتمام یک فصل معلق بوده‌است.  فیلم‌های هومن سیدی در مقام کارگردان یعنی آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من و خشم و هیاهو جوایز متعددی از جشنواره‌‌های فجر و ورشوی لهستان و جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی و شانگهای چین و جشنواره فیلم شهر دریافت کرده‌اند.

  هایلایت

هایلایت فیلمی ‌به کارگردانی و نویسندگی اصغر نعیمی‌و تهیه‌کنندگی سامان سالور است که محصول سال ۱۳۹۶ سینمای ایران است. پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، الهه حصاری، مینا وحید و جمشید‌هاشم ‌پور در‌هایلایت به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نعیمی‌درباره داستان این فیلم به مثلث چیز زیادی نگفته و از اهالی سینما خواسته که نظرات خود را پس از دیدن فیلم بازگو کنند. وی در این باره می‌گوید:«‌هایلات در میان دو سه فیلم قبلی‌ام مضمونی جسورانه‌تر دارد. فیلمی‌که درد جامعه امروز را روایت می‌کند و حرف‌های مهمی ‌را در دل خود دارد. باتوجه به بازی خوب و متفاوت بازیگران از کلیت کار نیز راضی هستم. امیدوارم مخاطبان نیز بعد از تماشای فیلم از آن راضی باشند.»

داستان ساخته جدید نعیمی‌درامی‌ عاشقانه و متفاوت را با مضمونی اجتماعی روایت می‌کند.

هایلایت در لوکیشن‌های گوناگونی فیلمبرداری شده و علاوه بر فضاهای مختلف شهری، بعد از ارتفاعات سوادکوه، بخش‌هایی از آن در معدن زغال سنگ این شهر مقابل دوربین رفت.

سامان سالور که در مقام کارگردان و نویسنده فیلم‌های سینمایی همچون تمشک، سیزده ۵۹، آمین خواهیم گفت،‌ترانه تنهایی تهران، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین و... را در کارنامه کاری خود دارد، تدوین این فیلم سینمایی را نیز در کارنامه هنری خود قرار داده است.

هایلایت، سایه‌های موازی، سلام بر عشق و ‌بیوفا دیگر آثار نعیمی ‌هستند که در مقام کارگردان این فیلم‌های سینمایی را تهیه و اکران کرده است.