مثلث آنلاین: ششمین دفتر شعر فاضل نظری با عنوان «اکنون»، شامل 40 غزل در آستانه 40 سالگی شاعر آن منتشر می‌شود.

شاعری آشنا به شعر کهن فارسی که امروزی می‌اندیشد/ رونمایی از «اکنون» در ارسباران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، مراسم رونمایی از کتاب «اکنون» روز سه‌شنبه 14 اسفند ساعت 15 در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد

محمدعلی بهمنی، شاعر پیشکسوت در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اقبال مخاطبان به شعرهای فاضل نظری گفت: به طور خلاصه باید بگویم شعر خوب و شاعر خوب، مخاطب را جذب می کند.

وی توضیح داد: فاضل نظری شاعری آشنا و آگاه به شعر کهن فارسی است و در عین حال، امروزی می اندیشد و دغدغه های امروزی دارد. او از آثار ماندگار شعر فارسی بهره ها برده و در عین حال صرفا تقلید نکرده است، او توانسته به خوبی از پس تلفیق این دو امر مهم برآید.

شاعری آشنا به شعر کهن فارسی که امروزی می‌اندیشد/ رونمایی از «اکنون» در ارسباران

بهمنی ادامه داد: شعر فاضل نظری در عین حال که توجه به آثار بزرگان ادبیات دارد، به دور از هر گونه پیچیدگی و مسائل قدیمی است؛ او زبان امروزی دارد و از دغدغه های مردم این روزگار می گوید، همین موضوع هم باعث شده او مخاطبان بسیاری پیدا کند.

او تاکید کرد: خیلی از هنرمندان تلاش می کنند تا مخاطبان بسیاری پیدا کنند، اما فاضل ناخواسته به این مهم رسیده است؛ در واقع هنر او بود که این کار را کرد، نه خودش.

بهمنی با اشاره کتاب «گریه‌های امپراطور» گفت: این مجموعه را بسیار می پسندم، زبان بسیار نرم، امروزی و پراحساسی دارد و همیشه خواندنی است.

مهمترین دلیل اقبال به شعر فاضل نظری

عبدالحمید ضیایی، شاعر و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اقبال مخاطبان امروز به شعرهای فاضل نظری گفت: قطعا دلایل مختلفی برای تیراژ بالای شعرهای فاضل نظری و علاقه مخاطب امروز به شعرهای این شاعر جوان وجود دارد، اما به عقیده من مهمترین علت این اقبال و رواج شعر او بین طیف گسترده مخاطبان را در زبان سالم او جست و جو کرد.

وی با بیان اینکه زبان شعر فاضل نظری کاملا امروزی است افزود: شکستگی زبانی، و کهنگی زبان در غزلیات فاضل نظری راه ندارد، غزل او کاملا امروزی است و صمیمیت و صداقتی که زبان و ذهن او دارد توانسته مخاطب را با خود همراه سازد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: صمیمیت غزل فاضل نظری نمایانگر صلح درونی است که شاعر با خودش ایجاد کرده و این آرامش به حوزه زبان نیز کشیده شده است.

وی تاکید کرد: در عین حال و در کنار این زبان صمیمی و اندیشه کلی‌نگر، استفاده دقیق و درست نظری از تمثیل های ویژه ای که در سبک هندی شاهد آن بودیم و همچنین اشراف دقیق بر ادبیات کلاسیک، شعر او را در میان معاصران کم نظیر کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در هر مجموعه ای که از فاضل نظری منتشر می شود، می توانیم تغییر در فرم و زبان او را ببینیم؛ برخی منتقدان این تغییرات را بسیار می پسندند و برخی کمتر. با این حال من همچنان گریه های امپراطور و اقلیت را بسیار دوست دارم و این دو اثر، غزل هایی را در خود دارند که برای من بسیار خواندنی و جذاب هستند.

وی در خاتمه گفت: غزل «مرا بازیچه‌ی خود ساخت چون موسی که دریا را / فراموشش نخواهم کرد چون دریا که موسی را» نمونه یک غزل صمیمی، با مضامین و اندیشه درخشان و زبان سالم و طبیعی است.

241241