مهران مدیری سیاست کاردستش داد؛ دورهمی فعلا ممنوع شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیمه خردادماه بود که حسین کرمی معاون سیما اعلام کرد که مهران مدیری، جوادرضویان و سیامک انصاری برای تلویزیون سریال می سازند. او درباره توافق همکاری با مهران مدیری بیشتر توضیح داد و حتی قول ادامه پخش دورهمی با مجری گری مهران مدیری را به مخاطبان داد و گفت «با مهران مدیری توافق اولیه بر سر ساخت یک سریال ۳۰ قسمتی انجام شده است. البته برنامه «دورهمی» هم امیدواریم هرچه زودتر روی آنتن برود که جزئیات بیشتر آن را شبکه نسیم اعلام خواهد کرد. از طرفی دیگر امیدواریم این سریال ۳۰ قسمتی هرچه زودتر مهیای تصویربرداری و ساخت بشود تا بعد از مدت‌ها کار دیگری به عنوان کارگردان سریال تلویزیونی، مردم از مهران مدیری ببینند».

توقف دورهمی 98

اما مصطفی احمدی تهیه‌کننده «دورهمی» امروز بازگشت این برنامه با اجرای مهران مدیری به آنتن را منتفی اعلام کرد و حتی خبر مذاکره تلویزیون با مهران مدیری برای ساخت سریال از اساس منکر شد.

برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری و تهیه‌کنندگی مصطفی احمدی وقتی روی آنتن رفت، از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما در سال گذشته بود که شاید اظهارنظر معاون سیما چراغ سبزی به عوامل این برنامه برای آغاز کار جدید در سال ۹۸ بود.

البته مصطفی احمدی در حالی بازگشت دورهمی با اجرای مهران مدیری را منکر می شود که با پخش تک‌قسمت ویژه در روز سیزده فروردین‌ماه با دکوری جدید روی آنتن تلویزیون رفت که از عزم جدی مسئولان شبکه نسیم و مهمتر از آن تیم تولید این برنامه برای ادامه تولید و پخش سری جدید حکایت داشت.

ناگفته نماند که همان تک‌قسمت بی حاشیه نبود. مهران مدیری درباره عملکرد مدیران دولتی در سامان‌دهی شرایط سیل‌زدگان انتقاداتی را مطرح کرد و همین مسئله حاشیه‌هایی را برای برنامه به وجود آورد، حتی خبر سیاسی مهم در این رابطه این بود که دامنه آن تا توبیخ مدیر شبکه نسیم هم رفت.

در حالیکه به گفته مهران مدیری قرار بود از اردیبهشت ماه برنامه دورهمی ‌به‌صورت ثابت در کنداکتور پخش شبکه نسیم قرار بگیرد، حاشیه های همان تک قسمت ویژه 13 فروردین همه برنامه ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

دورهمی جدید به جای تلویزیون در فضای مجازی

این صحبت قاطع سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده برنامه دورهمی تلاشی برای پایان دادن به این وضعیت برزخی و مبهم بود. او تکلیف خود را با تلویزیون روشن کرد و از اساس عطای ساخت سری جدید «دورهمی» را به لقایش بخشید.

نکته ای که در این میان ذهن گروهی از مخاطبان را به خود مشغول می سازد سرنوشت هدایایی بود که میهمانان به برنامه دورهمی دادند. تهیه‌کننده «دورهمی» درباره برگزاری حراج «موزه دورهمی» نیز شفاف سازی کرد، در واقع او توپ را به زمین سازمان صداوسیما انداخت و گفت «با توجه به اینکه متولی برگزاری حراج و فروش هدایا سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است، تمام هدایای دریافتی از مهمانان به سازمان تحویل داده می‌شود و تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده مدیران سازمان است».

البته تهیه کننده دورهمی یک وعده جدید داد تا مخاطبان را همچنان تشنه نگه دارد. او گفت: اکنون به همراه یک اتاق فکر قوی مشغولِ ایده‌پردازی و تحقیق برای تولید یک تاک‌شو با اجرای آقای مهران مدیری برای پخش در فضای مجازی هستیم.

سرنوشت تلخ قهوه تلخ

البته این نخستین بار نیست که برنامه های مهران مدیری نیمه کار رها می شود. سال ۸۹ مهران مدیری که با تلویزیون گویا به پایان راه رسیده بود، سریال طنزی را با درون‌مایه تاریخی به نام «قهوه تلخ» از شبکه نمایش خانگی پخش کرد.

روند تولید این سریال طبق روال ادامه داشت تا اینکه به یکباره از نیمه راه به تکرار افتاد و روند اهدای جوایزی که در هر قسمت به مخاطبان داده می‌شد هم با تاخیر انجام شد، سپس اخباری مبنی بر اختلاف مدیری با برادران آقاگلیان (تهیه‌کنندگان ثابت کارهای مدیری) مطرح شد و در نهایت قهر بازیگران و جمع نشدن سر و ته قصه با این همه شخصیت باعث شد که مخاطبان سرخورده شدند. مخاطبی که تماشای سریال طنزی از این دست را تفریحی برای اوقات فراغت خود می‌دانست، پس از تماشای ۱۰۲ قسمت به یکباره خود را فریب خورد و بازنده پنداشت و دیگر انگیزه‌ای برای تماشای سریال‌هایی از این دست نداشت، چرا که هزینه بسیاری کرد اما در آخر چیزی عایدش نشد و تمام سرمایه و وقتش بیهوده تلف شد.

تلاش مهران مدیری برای جبران

بعد از قهوه تلخ مهران مدیری سریال دیگری را به نام «ویلای من» در قالب شبکه خانگی درست کرد که گرچه به مردم وعده داد خاطره قهوه تلخ را از ذهن آنها پاک می کند اما این سریال مثل قهوه تلخ پرمخاطب نبود.

شوخی کردم…!

همچنین در دی ماه سال ۱۳۹۲ مهران مدیری ساخت مجموعه جدیدش را با نام شوخی کردم…! آغاز کرد. این سریال برخلاف سریال‌های قبلی از داستان آیتمی سرچشمه می‌گرفت و هر قسمت موضوع خاصی داشت و به یکی از معضلات جامعه چنگ می‌زد. این سریال با طیف وسیعی از بازیگران طنز همراه بود (۶۷ بازیگر). در حالی مهران مدیری در این سریال مجری‌گری کرد که از آخرین تجربه او در این زمینه در مجموعه طنز ۸۰، دوازده سال گذشته بود. مهران مدیری در سال ۱۳۸۷ در برنامه مثلث شیشه‌ای زمانی که مجری برنامه، رضا رشیدپور، از وی پرسید که دوست دارد چه کاری بسازد که تا حالا نساخته در پاسخ گفت دوست دارم در آینده کاری بسازم که هم طنز باشد و هم معضلات جامعه را بیان کند به نظر می‌رسید شوخی کردم همان کاری بود که مدیری در سال ۸۷ حرفش را می‌زد.

هیولا و طنزپردازی مهران مدیری با موضوعات واقعی

مهران مدیری امروز در سریال خانگی «هیولا» بازیگر و کارگردان است و به واسطه پرداختن به موضوعاتی چون اختلاس و فساد اداری توانسته مخاطبان قابل توجهی را برای خود فراهم کند.

مهران مدیری در مجموعه هیولا در قالب نقش خود به ایفاگر نقش یک شیاد کنایه هایی را به صندوق فرهنگیان، بابک زنجانی و خاوری از مفسدان و اختلاسگران اقتصادی می‌زند.

«هیولا» داستان مردی است که به همراه همسرش زندگی سالمی دارد. آشنایی آن‌ها با یک مرد، اما مسیر زندگی شان را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود به سمت کار‌های خلاف کشیده شوند. این خط کلی قصه است که در دل آن خرده داستان‌های زیادی قرار دارد و بر اساس آن موقعیت‌های خنده داری شکل می‌گیرد. این را هم داشته باشید که «هیولا» کنایه‌هایی به سیاست می‌زند؛ چیزی شبیه رویه مدیری در «دورهمی».

مهران مدیری این بار ترکیب اصلی بازیگران خود را به هم زده است و به ترکیبی جدید دست یافته. یکی از انتقاد‌هایی که به مدیری می‌شد سپردن نقش اصلی به سیامک انصاری بود. او این بار فرهاد اصلانی را جایگزین کرده که انتخاب هوشمندانه‌ای است. نقش‌های اصلی یعنی همان زن و شوهر که به سمت کار‌های خلاف کشیده می‌شوند بر عهده فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی است. نقش مرد شیاد را هم خود مهران مدیری بازی می‌کند.

«هیولا» به تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی ۱۵ قسمتی است ولی پیمان قاسمخانی داستان را طوری نوشته که بتوان آن را ادامه داد. مدیری به دنبال یک اثر شاخص در شبکه خانگی است و نمی‌خواهد به هر قیمت این فرصت را از دست بدهد. شنیده می‌شود مهران مدیری «هیولا» را با مختصات تلویزیون می‌سازد. یعنی مسیر کلی قصه، موقعیت‌ها و شوخی‌ها به گونه‌ای است که قابلیت پخش از تلویزیون را دارند. پوشش بازیگران زن هم از همین قاعده پیروی می‌کند و تلویزیون می‌تواند حق رایت آن را بخرد و پخش کند.

حالا باید منتظر ماند و دید بعد از سریال هیولا، مهران مدیری می خواهد چه برنامه ای را در فضای مجازی رو کند.