شهردار سنندج در قبال اجرای «طرح ساماندهی دستفروشان در سطح شهر» در حالی از خود سلب مسئولیت می‌کند که وی با دست‌آویز قرار دادن همین وعده، موفق به تصاحب صندلی شهرداری سنندج شد.

 سنندج در تسخیر «دستفروشان»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، وقتی شغلی نباشد آبرومندانه‌ترین کاری که مردم سراغش می‌روند دستفروشی است. دستفروشی را نباید به عنوان جرم بلکه با نگاه یک معضل باید دید. هتک حرمت و برخوردهای فیزیکی با دستفروشان توسط ماموران شهرداری هیچ‌گاه قابل قبول نبوده و در شأن دستفروشی که مبادرت به کسب حلال کرده، نیست. اما با این وجود نمی‌توان از مشکلات عدیده‌ای هم که دستفروشان در ایجاد ترافیک و شلوغی معابر شهر ایجاد و سیمای زیبای شهر را خدشه‌دار می‌کنند، چشم پوشید.

شهر سنندج با گذر زمان و پیشرفت‌های تکنولوژی در معماری شهری، همچنان بافت قدیمی و کوچک خود را در اکثر نقاط حفظ کرده که به سبب آن برخی از خیابان‌ها و معابر جوابگوی افزایش جمعیت و تردد خودروها نیست. به‌ویژه محدوده‌ای که از چهار راه سیروس به سمت میدان انقلاب آغاز شده و خیابان‌های امام و طالقانی را در می‌نوردد و خیابان فردوسی که ازدحام میدان انقلاب را به میدان مرکزی شهر متصل می‌کند، حجم وسیعی از عابران، خودروها و دستفروشان را در خود جای داده است. این محدوده که به‌عنوان قلب شهر در دسترسی مردم به بازار عمل می‌کند در قُرقِ بساط دستفروشانی است که در دو طرف خیابان‌ها روی زیراندازهایی پهن شده و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود.

از سوی دیگر توقف عابران بر سر بساط پهن شده دستفروشان، وانت بارهایی که اجناس انبار شده دستفروش در آن بار شده و در حاشیه خیابان پارک شده‌اند و خیابان‌های باریکی که بیشتر از ظرفیت خود تاکسی‌های زرد رنگ را در خود جای داده‌اند و به این موارد، کسبه و مغازه دارانی را هم اضافه کنید که در رقابت با دستفروشان و در نبود نظارت مسئولان شهرداری بساط خود را از مغازه‌ها بیرون کشیده و تا نصف پیاده‌رو را در تصرف خود گرفته‌اند، تا تصور شما از این تابلوی هرج و مرج شهری در سنندج تکمیل شود.

«طرح ساماندهی دستفروشان شهر سنندج»؛ راهکار حل معضل یا ژست تبلیغاتی

خیابان فردوسی که در تامین دسترسی مردم از بالای شهر به بازار و اتصال مردم از پایین شهر به مرکز نقش اصلی را ایفا می‌کند در این تابلوی بی‌نظمی وضعیت بغرنج‌تری دارد. بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان خدمات مشاغل شهری شهرداری سنندج در سال 97 آمار کل دستفروشان در سطح شهر 1200 نفر بوده که حجم قابل توجهی از این تعداد در خیابان فردوسی جای گرفته‌اند.

بر همین اساس ساماندهی دستفروشان به‌ویژه در این خیابان همواره از یک سو معضلی جدی برای مردم و دستفروشان و از سوی دیگر دستمایه‌ای برای گرفتن ژست‌های تبلیغاتی مدیران شهری و حتی استانی بوده است، چراکه به‌عنوان نمونه اجرای«طرح پیاده‌راه فردوسی» در دولت یازدهم بارها و بارها از سوی امیر قادری، معاون سابق عمرانی استاندار کردستان مطرح شد که بر اساس آن عبور و مرور خودروها از خیابان فردوسی حذف و تمام مسیر به سنگ‌فرش تبدیل شده و در اختیار بساط دستفروشان و بازاریان قرار می‌گیرد، این مسئول عزل‌شده قول اجرای آزمایشی این طرح را در اردیبهشت 96 داد اما با گذشت حدود 3 سال هنوز هیچ اقدام عملی در تحقق آن وعده وعیدها صورت نگرفته و همانند وعده اجرای «طرح ساماندهی دستفروشان» بر زمین مانده است.

«طرح ساماندهی دستفروشان در سنندج» جزو وعده‌هایی بوده که سالیان سال از سوی شهردارها و شوراهای سابق مطرح شده است. به‌دلیل افزایش دستفروشان و غیر قابل تحمل شدن این معضل از سوی مردم و بازاریان، تبِ این طرح در زمان شهردار وقت، کامیاب شادمان آغاز و در زمان انتصاب شهردار فعلی، حشمت‌الله صیدی بالا گرفت. در طول این بازه زمانی طرح ساماندهی دستفروشان به‌مطالبه جدی و غیرقابل انکار مردم شهر تبدیل شد، به‌طوری که در زمان شهردار سابق شاهد تجمع اصناف و بازاریان سنندج برای به سرانجام رساندن این طرح بودیم. صیدی شهردار کنونی سنندج با دست گذاشتن بر روی این زخم کهنه در پیکره مدیریت شهرداری و وعده درمان قطعی آن به‌عنوان یک امتیاز مثبت تبلیغاتی، شانس انتصاب خود به عنوان شهردار افزایش داد و صندلی ریاست شهرداری را تصاحب کرد.

وعده‌ای که هزاران بار مطرح شد، اما اجرایی نشد!

بعد از گذشت چندین ماه از مسئولیت صیدی در شهرداری سنندج، جزئیات اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در جلسه‌ای در روزهای ابتدایی سال 97 بررسی شد. وی در این جلسه از تعیین تعدادی نقاط از شهر جهت برپایی هفته بازارها خبر داد که هر روز در یک نقطه از سطح شهر برپا و توسط سامانه اینترنتی بر رعایت قوانین و مقررات از سوی دستفروشان، نظارت می‌شود.

بعد از گذشت چندین ماه از این جلسه و مانورهای تبلیغاتی گسترده شهرداری سنندج بر روی این طرح، در 17 آذر ماه 97 اجرایی شدن فاز نخست طرح ساماندهی دستفروشان از اول دی ماه همان سال از سوی شهردار اعلام شد.

شهردار سنندج با بیان اینکه تمام دستفروشان خیابان فردوسی در قالب روز بازار و شب بازار ساماندهی می‌شوند عنوان کرد: «بر اساس مجوزات صادر شده پارک دیدگاه به‌عنوان نخستین روز بازار برای دستفروشان تعیین شده که هر روز از ساعت 9 صبح الی 17 عصر دستفروشان می‌توانند در این مکان اقدام به فروش اقلام خود کنند و همچنین میدان آزادی تا سه راهی بلوار شهیدان نمکی هم برای برپایی شب‌بازار تعیین شد و با مسدود شدن این مسیر هر روز از ساعت 17 الی 24 شب، دستفروشان در معبر سواره رو اقدام به دستفروشی کنند.» وی با بیان اینکه پس از اجرای موفق ساماندهی دستفروشان خیابان فردوسی، ساماندهی دیگر دستفروشان خیابان‌های اصلی سطح شهر نیز اجرا می‌شود، گفت: «14 نقطه از سطح شهر برای برپایی هفته بازارها تعیین شده که این نقاط از لحاظ مساحت و جمعیت کل سطح شهر را پوشش دهند.»

اما با گذشت یک هفته از این خبر، دستفروشان با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری سنندج اعتراض خود را نسبت به این تصمیم شهردار اعلام کردند. خواسته دستفروشان این بود که هرگز محل کسب خود را تغییر نمی‌دهند و مکان‌هایی که شهردار برای آنان در نظر گرفته دور از مرکز شهر بوده و مردم برای خرید به آنجا مراجعه نمی‌کنند.

از ابتدای کار عاقبتی جز شکست برای این طرح تصور نمی‌شد چراکه برنامه‌ها و تصمیماتی که پشت درهای بسته و بدون توجه به نیازها و محدودیت‌های مردم و صرفاً به هدف ارضای نیازهای تبلیغاتی و گرفتن ژست‌های مدیریتی صورت می‌گیرد، محکوم به شکست هستند.

با وجودی که شکست و ناکامی شهردار در اجرای طرح پر سر و صدای خود بر همگان معلوم شد اما وی همچنان بر تمدید وعده خود اصرار ورزید و در جمع خبرنگاران در اول دی ماه 97 با بیان اینکه اجرای این طرح، مشارکت و تعامل دستفروشان را می‌طلبد اعلام کرد: «باید دستفروشان در یک انتخابات و با نظارت شهرداری از بین خود نمایندگانی برای خودشان انتخاب کنند. پس از انتخاب نمایندگان با برگزاری جلسات مختلفی، انتقادات و پیشنهادات این قشر بررسی شده و پس از جمع‌بندی نهایی و در فضای تعاملی نسبت به اجرای طرح ساماندهی دستفروشان اقدام می‌شود.»

از زمانی که شهردار وعده اجرایی کردن طرح ساماندهی دستفروشان را در یک فضای تعاملی و به دور از تنش داد بیش از 6 ماه می‌گذرد اما خبری از اجرایی شدن آن نیست و همچنان قلب شهر در تسخیر دستفروشان است. خبرنگار تسنیم بار دیگر تحقق این وعده را از شهردار سنندج جویا شد که در ادامه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

شهردار توپ را در زمین «شورای تامین استان» انداخت!

حشمت‌الله صیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه طرح ساماندهی دستفروشان سنندج فعلاً مسکوت مانده است، داشت: «اجرای طرح ساماندهی دستفروشان منوط به مصوبه شورای تامین استان است و تاکنون نیز این شورا تصمیمی در رابطه با آن نگرفته است.»

شهردار سنندج با اشاره به فراهم ساختن امکانات لازم برای اجرای طرح ساماندهی دستفروشان از جمله قرارداد با پیمانکار و طراحی نرم‌افزارهای مربوطه، افزود: «همه امکانات را برای پیاده‌سازی طرح مذکور آماده کرده‌ایم اما فعلاً مجبور هستیم دست نگه داریم تا شورای تامین استان نظر خود را اعلام کند.»

وی گفت: «در یک بازه زمانی هم که تصمیم به اجرای طرح ساماندهی دستفروشان گرفتیم با واکنش نیروی انتظامی مواجه شدیم و مصوبه شورای تامین در جهت موافقت با طرح را از ما درخواست کردند.»

صیدی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا تاکنون دستفروشان نماینده‌ای به‌منظور مذاکره با شهرداری برای خود تعیین کرده‌اند، عنوان کرد: «جلسه ای در مسجد والی سنندج با حضور بنده و اعضای شورای شهر و تعدادی از دستفروشان برگزار و مقرر شد که آنان هیئت مدیره‌ای از بین خود تشکیل دهند، تاریخ دقیق انتخابات را هم تعیین کردیم اما متأسفانه وقتی روز موعود فرا رسید عده‌ای از افراد که منافع خود را با اجرای طرح در خطر می‌دیدند موجب بهم‌خوردن و بی‌نتیجه ماندن جلسه شدند.»

شهردار سنندج در ادامه با بیان اینکه ما به‌دنبال حذف دستفروشان نبوده‌ایم بلکه به دنبال ساماندهی آنها ضمن حفظ حرمت و کرامتشان هستیم، خاطر نشان کرد: «همواره بر این باوریم که دستفروشان همشهریانی هستند که از سرناچاری رو به دستفروشی آورده‌اند.»

وی بیان کرد: «متاسفانه افکار عمومی در طرح ساماندهی دستفروشان شهرداری را حمایت نکردند و علی‌رغم اینکه معابر توسط آنان اشغال شده اما ماموران شهرداری جرأت تذکری ساده به آنها را ندارند چون با غوغاسالاری و جوسازی باعث تحریک احساسات مردم می‌شوند.»

 شهردار در حالی از زیر بار مسئولیت و اجرایی کردن طرح ساماندهی دستفروشان شانه خالی می‌کند که این طرح یکی از مهم‌ترین وعده تبلیغاتی وی در هنگام انتصابش به عنوان شهردار سنندج در سال 96 بود. اکنون بعد از گذشت حدود دو سال نه تنها اقدامی در جهت تحقق این وعده صورت نگرفته بلکه در قبال آن هم از خود سلب مسئولیت کرده و توپ این معضل را در شورای تامین استان می‌اندازد. حال این سوال برای مردم پیش می‌آید که آیا شورای تامین استان مخالف ساماندهی دستفروشان و پاک کردن چهره شهر سنندج از هرج و مرج و بی‌نظمی است؟!