بوشهر - رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با بیان اینکه خرافه گویی در مجالس محرم ممنوع است گفت: محور سخنرانی‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی، آلام جامعه و توجه به اخلاق در خانواده باشد.

خرافه‌گویی در مراسم محرم ممنوع
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نوشاد نوشادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مجالس حسینی و نهضت عاشورا را مکتب انسان سازی، آزاده گی، خردمندی و معنویت، اخلاص و اخلاق در جامعه و خانواده و به خصوص تربیت مدافعان حرم دانست و اظهار داشت: مستمع و مخاطب و بویژه جوانان باید بهره لازم را از شب های محرم و مجالس اقامه عزای سالار شهیدان ببرند.

وی گفت: متاسفانه سال‌های گذشته در برخی هیئت‌های و مجالس عزاداری، برخی از سخنرانان، مداحان و روضه خوانان با صحبت ها و اشعاری که بوی غلو و خرافه می‌دهد موجب بدعت و وهن مجالس شده‌اند که این امر باعث شده تا رسانه های بیگانه و معاند نظام با انتشار این موارد و تحلیل های مختلف سعی در بد جلوه دادن و ترویج خرافه گویی مجالس اهل بیت شوند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور بیان کرد: بارها مراجع و علما و رهبر معظم انقلاب و ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرده اند که مجالس حسینی و اهل بیت را پر محتوا، غنی و بدون از خرافه گویی و بدعت برگزار کنید و سعی شود مستمع و مخاطب بهره لازم را از این مجالس ببرد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند که مداحی فقط تحریک احساسات نیست، هدایت ذهن‌ها است و امام راحل هم فرموده اند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. امیدواریم مراسم و مجالس محرم و صفر امسال پرشورتر، باشکوه تر و با شعورتر از سال‌های قبل با کمترین اسیب و بدعت و بیشترین بهره‌وری معنوی، مذهبی و اخلاقی در سراسر کشور برگزار شود.

فعالیت 92 هزار هیئت مذهبی

نوشادی تعداد هیئت‌های مذهبی کشور را 92 هزار و تعداد مداحان اموزش دیده کانون مداحان را 85 هزار عنوان کرد و گفت: اکثر این هیئت ها و مداحان، شناسنامه دار و دارای مجوز و در سامانه اینترنتی طوبی ثبت شده اند.

وی خاطرنشان کرد: هیئت‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف مذهبی و دینی به خصوص ماه‌های محرم و صفر در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای کشور، تحت هدایت و نظارت شورای هیئت‌های مذهبی و کانون مداحان با سیاست‌گذاری و راهبری سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت مشغول هستند.

همه هزینه‌ها مردمی است

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور، همه هزینه‌های برگزاری مجالس را مردمی و خودجوش اعلام کرد و افزود: هیئت‌های مذهبی هیچ‌گونه کمک و مساعدت مالی از طرف دولت در طول سال دریافت نمی‌کنند که همین امر باعث دوام، اهمیت، تاثیرگذاری، و استحکام ارکان هیئت‌ها و زنده نگه داشتن نهضت عاشورا شده است.

وی افزود: وجهی که مداحان از بانیان مجالس و مدیران هیئت‌های تحت عنوان هدیه دریافت می‌کنند بسیار ناچیز است و اینکه عنوان می‌شود برخی مداحان درخواست پول‌های کلان بابت مداحی می‌کنند را اساسا کذب و گفت: مداحان مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند.

روحانی محوری به جای مداح محوری

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور اظهار داشت: متاسفانه برخی مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌ها به جای اینکه از مبلغین و مبلغات روحانی اعزامی سازمان تبلیغات اسلامی برای سخنرانی استفاده کنند از مداحان برای سخنران مجالس دعوت می‌کنند. باید محوریت با روحانی باشد یعنی روحانی محوری به جای مداح محوری نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم سعی شود این مجالس توسط اشخاص و گروه‌ها استفاده ابزاری نشود و مجالس اهل بیت (ع) آلوده به مسائل سیاسی نشود و از تربیون هیئت‌های به موضوع اهمیت شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح استفاده شود.

کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور از سخنرانان مجالس دهه محرم خواست تا محور سخنرانی‌های خود را کاهش آسیب‌های اجتماعی، آلام جامعه و توجه به اخلاق در خانواده قرار دهند.

وی گفت: شهرداران، دهیاران، ادارات دولتی، اصناف و بازایان هم با سیاه پوش کردن معابر، خیابان‌ها و میادین و سر در ادارات به بانیان مساجد، حسینه‌ها و هیئت‌های مذهبی در جلوه دادن رنگ و بوی محرم اباعبدالله الحسین (ع) کمک کنند.