خرداد شروع خوبی برای ‌امیرحسین فتحی بود. مردی که جانشین قریب در هیات مدیره باشگاه استقلال شد تا ظرف ‌اندک زمانی به پست جانشینی رضا افتخاری هم دست پیدا کند

آغاز عصر عملگرایی در باشگاه استقلال /امیرحسین فتحی،‌از شهرداری تا باشگاه‌داری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

24مثلث:   فتحی از مدیران بازنشسته شهرداری بوده و رابطه نزدیکی با افتخاری، مدیرعامل مستعفی استقلال و سلطانی‌فر وزیر ورزش دارد و از همین رو با پیشنهاد افتخاری و موافقت وزیر به هیات مدیره آبی‌ها راه یافت. امیر‌حسن فتحی فوق‌لیسانس حقوق قضایی از دانشگاه تهران است و با تصمیم مجمع عمومی باشگاه استقلال جایگزین دکتر قریب عضو مستعفی هیات‌مدیره این باشگاه شد. در سابقه مدیریتی آقای فتحی‌ ۵۴ ساله، معاونت حقوقی و بین‌الملل باشگاه استقلال، ریاست کمیته انضباطی، کمیته حل اختلاف و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، مدیرعاملی باشگاه‌های فرهنگی-ورزشی بهمن و عقاب و ریاست هیات مدیره باشگاه برق تهران، عضو هیات مدیره، قائم‌مقام و معاونت اداری و مالی شرکت توسعه و نگهداری ‌اماکن ورزشی، دبیر کمیته فنی فدراسیون فوتبال و معاونت حقوقی و بین‌‌الملل اتحادیه فوتبال باشگاه‌های ایران دیده می‌شود. ‌امیرحسین فتحی، سرپرست جدید این باشگاه که چندی پیش به عضویت باشگاه استقلال در‌‌آمده بود، پیش از این سابقه معاونت در این باشگاه را نیز در کارنامه دارد و در رزومه او حضور در راس مدیریت چند باشگاه قدیمی نیز دیده می‌شود.

فتحی اخیرا با حکم حسن کریمی مدیرعامل جدید شرکت توسعه و نگهداری ‌اماکن ورزشی به‌عنوان معاون این شرکت انتخاب شد و بعد از آن به عضویت هیات مدیره استقلال در‌‌آمد. وی در اولین اظهارنظر خود پس از انتخاب به‌عنوان عضو پنجم هیات مدیره علت اصلی انتخابش را حل‌وفصل مشکلات مالی این باشگاه دانست. بعد از اینکه وی جانشین افتخاری شد خیلی‌ها از چالش‌ها یا تغییرات درونی در باشگاه استقلال خبر دادند. گفته می‌شود با این انتخاب، استقلال به زودی با تغییراتی در جهت معاونان باشگاه و همچنین مذاکره با بازیکنان خود صورت خواهد گرفت.

با این حال خودش سعی کرده طوری اظهارنظر کند که فضای درونی باشگاه دچار تنش نشود: «دوستان عزیز و مدیران قبلی زحمت کشیدند و از زحمت آنها تشکر می‌کنم. باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مشکلات بزرگی دارند و‌امیدواریم که ان‌شاءالله بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.»

فتحی درباره اسپانسر باشگاه هم گفته است: «قطعا برنامه خاصی برای اسپانسر که منحصر به ایرانسل است داریم و با دیگر اسپانسر‌ها صحبت کرده و مدیریت می‌کنیم تا مشکلات باشگاه کم شود.»

اما نکته اصلی اینجا‌ست که سرپرست جدید قصد دارد از چه منابعی برای استقلال درآمدزایی کند؟ این سوال در حالی به محل انتقاد برخی مخالفان دولت تبدیل شده که برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فتحی قرار است از شرکت توسعه و نگهداری ‌اماکن ورزش و از سویی دیگر صندوق بازنشستگان نیز کمک‌هایی را دریافت کند.

اما به نظر می‌رسد فتحی مدیری عملگرا است. او در تازه‌ترین واکنش خود نسبت به کنار رفتن افتخاری موضعی صریح اتخاذ کرده؛ موضعی که بیشتر باب میل وزیر ورزش است تا دوست قدیمی‌اش: «قطعا وزیر و مجمع با کسی تعارف یا رودربایستی نداشتند. آقای افتخاری به دلیل مشکلات و مسائل خاصی که داشتند، خدمت آقای وزیر بودند و استعفا دادند. استعفای ایشان مورد موافقت هیات مدیره قرار گرفت. شخص وزیر و وزارتخانه این را موکول کردند به تصمیم هیا‌ت مدیره و آنها هم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات آقای افتخاری، با استعفای ایشان موافقت کردند و بنده را به عنوان مدیر و سرپرست مجموعه انتخاب کردند که بتوانیم راه باشگاه را ادامه دهیم و مشکلات را تک تک با کمک دوستان حل کنیم.»

اما فتحی از چه نوع چیدمانی در بخش معاونت‌های باشگاه استقلال استفاده خواهد کرد؟ این سوالی است که هنوز بی‌پاسخ مانده‌ اما برخی رسانه‌ها از اضافه شدن نظری‌جویباری به باشگاه استقلال خبر می‌دهند. سرپرست جدید استقلال در سوالی مربوط به اضافه‌شدن نظری‌جویباری به کادر مدیریتی باشگاه این طور واکنش نشان داده: «هنوز درباره این موضوع تصمیم نگرفته‌ایم. ‌با دوستان و عزیزان هیا‌ت مدیره مشورت می‌کنیم و نسبت به انتخاب همکاران یا ابقای همین دوستان فعلی تصمیم مناسب خواهیم گرفت.»

به نظر می‌رسد مدیر جدیدی که جایگزین سیدرضا افتخاری شده است بیش از نفر قبلی با سیاست‌های وزارت ورزش همسو و هماهنگ است. از این گذشته ‌امیرحسین فتحی احتمالا جهت تامین برخی منابع مالی گزینه‌ای است که وزارت ورزش می‌تواند حساب ویژه‌ای روی او باز کند. او برای شروع باید برخی بازیکنان استقلال را راضی به ماندن کند و البته بتواند رابطه خود با شفر را تنظیم کند. احتمالا به همین دلیل است که او بعد از سرپرست‌شدن در باشگاه استقلال بلافاصله راهی ترکیه شد تا با سرمربی استقلال ملاقات کند. او بهتر از هر کسی می‌داند که در ادامه راهش در باشگاه استقلال تا چه حد این مربی آلمانی تاثیرگذار است و با نتایج قابل قبول خود می‌تواند از او چهره‌ای محبوب و موفق نزد هواداران

 استقلال  بسازد.

با این حال به نظر می‌رسد که فتحی مدیری اهل مدارا و تساهل است. او با ادبیاتی محافظه‌کارانه به استقبال انتقادها و مشکلات استقلال ‌‌آمده است. هرچند هیچ تضمینی وجود ندارد که او با این روش بتواند در باشگاهی مثل استقلال دوام بیاورد. او با شرایط خاصی روبه‌رو است. هفته گذشته به تمرین استقلال رفت تا به بازیکنان و کادر‌فنی ثابت کند مدیریت او طوری است که بدون دعوت هم برای حل مشکلات تیم به محل تمرین می‌رود‌ اما با واکنش سرد بازیکنان روبه‌رو شد و شفر نیز در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد اگر شرایط همین‌طور باقی بماند ‌امیدی به موفقیت نخواهیم داشت. با این حال سرپرست باشگاه استقلال در واکنش به اینکه بازیکنان با ناراحتی جلسه با او را ترک کردند، گفت: «هیچ مشکل خاصی نبود.»

فتحی راجع به اینکه وینفرد شفر اعلام کرد که به دلیل ناراحتی بازیکنان از او خواسته به محل تمرین بیاید، گفت: اصلا کسی با من تماس نگرفت و خودم‌ آمدم. استقلال مشکلات اقتصادی دارد، پرسپولیس و باشگاه‌های دیگر هم این مشکل را دارند. به کمک دوستان قصد داریم این مشکلات را حل کنیم. دوستان نگرانی نداشته باشند. مطالبات پرداخت می‌شود.»

سرپرست باشگاه استقلال در واکنش به رأی کمیته انضباطی مبنی بر بازنده‌شدن آبی‌پوشان در بازی سوپرجام گفت: «هنوز رأی را ندیده‌ایم ‌اما دوباره اعتراض خواهیم کرد تا به استیناف برود. ما این حق را داریم که اعتراض کنیم.»

فتحی در رابطه با وضعیت روزبه چشمی و سیدمجید حسینی نیز اظهار داشت: «چشمی بازیکن ما بوده و برمی‌گردد. حسینی هم همین‌طور باید برگردد. با حسینی صحبتی نکرده‌ام، ‌اما او اشتباه کرده و خودش برمی‌گردد.»

آیا ‌امیرحسین فتحی می‌تواند بحران استقلال را حل کند و شرایط تیمش را برای مدعی‌شدن آبی‌ها در فصل جدید فوتبال ایران فراهم کند یا شرایط طور دیگری برای او و حامیانش پیش خواهد رفت؟