مثلث آنلاین: آثار و واکنش ها به تحولات و اتفاقاتی که منجر به حذف برنامه "نود" از کنداکتور شبکه سه شد هنوز ادامه دارد و حتی برنامه های دیگری مثل فوتبال 120 و فوتبال برتر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش" ورزش سه" با وجود آنکه دو هفته است برنامه " نود" عملا دیگر وجود ندارد اما هنوز این موضوع یکی از بحث اصلی رسانه ها و فضای مجازی است. با این وجود این اتفاق حتی در داخل صدا و سیما هم منجر به برخی اقدامات و تغییرات شد به طوری که حمید محمدی گوینده و مجری سرشناس تلویزیون برای اجرا باردیگر به فوتبال 120 آمد و محمدرضا میثاقی از این برنامه که تهیه کنندگی اش را عادل فردوسی پور به عهده دارد جدا شد. "نود"ی ها در روز دوشنبه و در حالی که به جای این برنامه ، "فوتبال برتر" روی آنتن شبکه سه رفت مراسمی برگزار کرده و به همراه مجری و تهیه کننده این برنامه دور هم جمع شدند. با حمید محمدی یکی از اعضای گروه برنامه "نود" و مجری جدید برنامه فوتبال 120 گفت و گویی درباره این اتفاقات و بازگشتش به این برنامه انجام داده ایم که در زیر می خوانید:


-شما بعد از مدتی جدایی دوباره به عنوان مجری به فوتبال 120 بازگشتید. آیا این را باید یک شروع جدید برای این برنامه دانست؟

چه در برنامه نود و چه در فوتبال صد و بیست، همیشه راه برای ایده های جدید باز بوده و ارتباطی به مسایل ندارد. عادل فردوسی پور تفکرش به گونه ای است که برای او شنبه ای وجود ندارد. حتما دیده اید که برای انجام خیلی کارها ما می گوییم از شنبه آن کار را انجام می دهیم اما برای عادل هر روز شنبه است. ما روزی که فوتبال صد و بیست را شروع کردیم تقریبا چنین وضعیتی از نظر زمانی داشتیم و در هفته های پایانی رقابت های باشگاهی بودیم و الان هم شرایط تقریبا همانگونه است. با این وجود شاید بتوانیم نامش را یک شروع جدید بگذاریم اما اینکه تغییرات اساسی در این فصل از برنامه را شاهد باشیم، بعید می دانم.


-شما از معدود گوینده های خبر هستید که توانستید خارج از آن چارچوب سفت و سخت هم عملکرد خوبی داشته باشید ودر اجرا هم موفق بودید...؟

این به علت سابقه کاری من در رادیو است که سال ها مجری رادیو بودم. گویندگی خبر کار اول و آخر نبوده و اجرای رادیویی خیلی به من در این زمینه کمک کرد.


-اما نکته ای که وجود دارد این است که سبک و ژانر کاری شما با محمدرضا میثاقی مجری قبلی این برنامه خیلی متفاوت است. شما کمی رسمی و او کاملا غیر رسمی کار اجرا را انجام می دهد...


خب واقعیت این است که کاملا سبک اجرای ما با هم متفاوت است. هر دو شوخ طبع هستیم اما من از یک دنیای رسمی تر در اجرا می آیم و محمد(میثاقی) از گزارش های میدانی به اجرا پل زد و با انرژی بیشتری وارد این کار شد. خودم هم موافق هستم که شاید این حالتی که من دارم برای اجرا کم و برای خبر زیاد است و شاید باید در اجرایمک کمی نرم تر شود.


-نکته مثبتی که درباره شما وجود دارد این است که معمولا کسانی که صدای خوب و ساخته شده ای دارند در اجرا و حتی نمایش خیلی درگیر صدا می شوند و این روی اکتشان تاثیر می گذارد اما این اتفاق در اجرای شما در سری اول فوتبال 120 کمتر به چشم آمد؟


بله من هم با این موضوع موافق هستم و خیلی از گوینده های خوش صدا به خصوص در نسل قدیم ما درگیر همان اولین مرحله که صدا است ماندند و ما مثل مرتضی حیدری واقعا کم داریم.


-اگر بخواهید خودتان را کمی از این اتفاقات جدا کرده و به ماجراهایی که درباره عادل فردوسی پور و میثاقی رخ داده نگاه کنید نظرتان چیست؟


من یک چیزی را صمیمانه و عمیقا بگویم؛ از اتفاقاتی که افتاده متاسف هستم. من قبلا هم گفته ام و همه می دانند که فوتبال 120 اصلا باید با خود میثاقی شروع می شد. درواقع من مستاجر فوتبال 120 بودم و صاحبخانه خود محمد (میثاقی) بود.


-با این حال اما بازگشت شما هم با استقبال خوبی مواجه شده است!


بخش زیادی از این استقبال به خاطر شخص عادل فردوسی پور و برنامه نود است. نکته ای که هست اینکه محمدرضا میثاقی در مردادماه با نود قطع همکاری کرد و حالا این سوال وجود که این گروه بندی که الان انجام شده و کفه به سوی اینطرف(عادل فردوسی پور) سنگینی می کند ، این اهانت هایی که نثار طرفین می شود چرا از مرداد نبود و ناگهان اتفاق افتاد؟ من یاد شعری از سعدی می افتم که می گوید:" شب پره گر وصل آفتاب نخواهد، رونق بازار آفتاب نکاهد". آن موقع شاید این ذهنیت بود که محمدرضا میثاقی سفره و خرجش را جدا کرده است اما این سیل انتقادات و هجمه ای که من با 99.9 درصدش مخالف هستم به این خاطر است که برنامه "نود" قطع شد. من عمیقا متاسف هستم چرا که دوست نداشتم در این شرایط مجری 120 شوم.


-شما به عنوان کسی به برنامه "نود" و عادل فردوسی پور نزدیک هستید فکر می کنید آیا نود دوباره برمی گردد؟


"فقط مرگ است که چاره ای ندارد" و این تیم دوباره می تواند دورهم جمع شود. نود هم می تواند برگردد و حال و روز بد همه ما دوباره حال خوبی شود. حال و روزی که در دورهمی دوشنبه شب داشتیم و با اشک های عادل همراه شد حال خوبی نبود. من امیدوارم و فکر می کنم که با گذشت کمی زمان و کم شدن هیجان اولیه این اتفاقات شرایط بهتر شود. چیزی که من به شخصه به آن اعتقاد دارم این است که در یک دعوا یا اختلاف نظر بین دو نفر شرایط تقصیرکاری هیچ وقت صفر و صد نیست. هرچه باشد گفت و گو و دیالوگ کردن به درد این روزها می خورد.


-در این مدت برخی از گزارشگران و مجریان تلویزیونی مثل محمدرضا احمدی پست هایی در حمایت از تصمیمات تلویزیون گذاشتند.برخی ها اینکه این افراد کارمند شبکه هستند این موضوع را نوعی وظیفه قلمداد کردند. نظرتان در این باره چیست و آیا این وظیفه سازمانی برای امثال شما وجد نداشته است؟


نمی دانم چه بوده و چه شده است اما فکر می کنم این سوالی نیست که بتوان خیلی راحت به آن جواب داد. اما درباره خود من یک دلیل خیلی بزرگ وجود دارد و آن اینکه من نیروی شبکه نیستم و کارمند بخش خبر صدا و سیما هستم. از طرفی صفحه اجتماعی ندارم چرا که مثل محمد بنا خیلی زود قهر می کنم(می خندد) و فکر می کنم یک دشمن هم زیاد است. اما چون در جریان اتفاقات سطح کلان نیستم فکر می کنم این مسایلی که مطرح می شود حتما در حد گمانه زنی است. یک چیز جالب به شما بگویم، من هر کسی را هم از شبکه سه می بینم از آن ها به عنوان مخاطب سوال می کنم که تکلیف نود چه خواهد شد؟ آیا فوتبال برتر قرار است جایگزین "نود" باشد یا دمویی برای نود است و قرار است در آینده تغییراتی بکند. اما به شخصه جوابی نگرفتم.


-بعد از گذشت دو هفته که نود روی آنتن نمی رود آیا با پایان این برنامه کنار آمدید؟


راستش من هنوز حذف و نبودن نود را هضم نکرده ام. ما این دوشنبه دور هم بودیم و اما نمی دانم واقعا دوشنبه های بعدی را قرار است چکار کنیم. این برنامه نه برای من که برای خیلی از آدم ها واقعه ای است که با آن کنار نیامدند. بازهم می گویم "فقط مرگ است که چاره ندارد" و به این امیدوار می مانم. الان آقای بهرام شفیع نیست دیگر نیست که بخواهد "ورزش و مردم" را اجرا کند ، آقای بهمنش دیگر نیست اما عمق تراژدی اینجا است که عادل هست. یکی از دغدغه هایم که باعث شده اینروزها کمتر از خانه بیرون بیایم این است که نمی دانم پاسخ مردمی که از من درباره نود سوال می کنند را چه بدهم؟ جالب است که امروز یک خانم مسن از من پرسید "چرا نود پخش نمی شود" وقتی به او گفتم نمی دانم، باورش نمی شد و گفت "امکان ندارد تو ندانی". نکته ای که هست اینکه همیشه کسانی که دور نشسته اند چیزهایی می گویند که ممکن است با واقعیت همخوانی نداشته باشد. من در سال 89 به سربازی رفتم و در دوماه آموزشی نمی توانستم از قرارگاه و پادگان بیرون بیایم و به همین خاطر نمی توانستم به اجرای خبر برسم. مادرم یک روز در جایی که تلویزیون بوده و من هم بعد از دوماه در یک برنامه حضور پیدا کرده بودم می شنود دو نفر که داشتند آن تصاویر را می دیدند با هم در این رابطه حرف می زنند. یکی از آن ها به دیگری می گوید " این گوینده خبر مدتی نبود" و دیگری می گوید " معلوم نیست چه کار کرده که دوماه ممنوع الکار بوده است. مادرم سریع دخالت می کند و می گوید این پسر من سرباز بوده و کار بدی هم نکرده است. واقعیت این است من وقتی از عادل هم در این رابطه پرسیدم گفت که خودش هم نمی داند چرا!


-موضوعی که درباره فردوسی پور وجود دارد همین عمق ناراحتی او از اتفاقی است که افتاده است. شاید تصور می شد که کسی با این موقعیت و بعد از بیست سال اجرای یک برنامه ، دست کم در ابتدا کمی از موضوع فاصله بگیرد اما اشک های او در مراسم دورهمی اعضای برنامه نود و تصاویر دیگری که از او منتشر شد نشان می دهد که او واقعا تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته و ناراحتی عمیقی دارد.


وقتی یک اثر را در تلویزیون و رادیو به اصطلاح می بندید آن کار مثل بچه آدم می شود. جدا شدن از یک کاری که بیست سال است انجام می دهید ، درد و خونریزی دارد. من دوست ندارم و هنوز باور نکرده ام که نود دیگر پخش نمی شود. فکر می کنم کسی که چنین تصمیمی می گیرد حتما به تبعاتش هم فکر کرده است. عادل فردوسی پور وقتی نود را شروع کرد می دانست که یک روز استقلالی ها و یک روز پرسپولیسی ها به او اتهام رنگی بودن بزنند. محمد میثاقی وقتی تصمیم می گیرد با نود همکاری نکند می رود فوتبال برتر قطعا به این موضوع فکر کرده که به فضای جدیدی می رود و شاید تبعاتی داشته باشد. آنچه باعث تاسف من شده این است که برخی هر آنچه به ذهنشان می آید را می گویند. واژه "خیانت" خیلی کلمه بزرگی است و بارمعنایی دارد و نباید به این راحتی درباره یک فرد از آن استفاده کنیم. شاید بهترین واژه را خود عادل که "بی مهری" بود عنوان کرد. ما نباید به خودمان اجازه بدهیم به کسی توهین کنیم. ما اگر مسلمان هستیم باید بدانیم که در اسلام حکم داریم که در جنگ حق با باطل از لشگر کفار کسی را کشتید حق ندارید به جنازه او اهانت کنید و بی دلیل و با دلیل همدیگر را آماج اتهام و توهین قرار ندهیم.


-شما می گویید که در شبکه های اجتماعی عضو نیستید اما حتما خبر دارید که فضای شبکه های مجازی از منظر توهین و اتهام بشدت آلوده است؟


من صفحه اینستاگرامم را برای همین توهین ها بستم و گاهی با خودم می گویم ای کاش تکنولوژی اینقدر پیشرفت نمی کرد. شهروند خبرنگار بودن خیلی برکات داشته چون رسانه رکن چهارم دموکراسی است و می دانم این که هر شهروند یک خبرنگار باشد می تواند به دستگاه های اجرایی و قضایی کمک کند. اما آنچه می بینیم را نمی دانم چگونه می توان تحلیل کرد، عده ای که دیگر نمی توان به آن ها تماشاگر نماهم گفت دست به این کار می زنند. این ها حقیقی هستند و ربات نیستند و انگار هم راه گریزی از این معضل وجود ندارد. من پیشنهادم این است که اگر کسانی از حذف نود ناراحت هستند به جای توهین به میثاقی یا هرکسی دیگری کمپین حمایتی درست کنند.