از زمانی‌که پرسپولیس اعلام کرد برانکو ایوانکوویچ شماره حساب بدهد تا مطالبات و پیش پرداخت فصل آینده را برایش پرداخت کنیم، اخبار دلسردکننده به هواداران منتقل شد.

اخبار مهم برانکو ایوانکوویچ در 24 ساعت گذشته
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در 24 ساعت گذشته اخبار مربوط به حضور برانکو ایوانکوویچ در الاهلی در صدر صفحات ورزشی رسانه ها بود که شاید خبر ورزشی پرکلیک بودند اما برای هواداران فقط یک آه و حسرت بود.

branko-ivanković-151646

ماجرای ویدئوی جنجالی از حضور برانکو ایوانکوویچ در الاهلی

شب گذشته اولین توئیتی که خبر از حضور برانکو ایوانکوویچ در الاهلی عربستان داد را شخصی به نام ولید سعید منتشر کرد؛ کسی که رسانه‌ها به اشتباه او را از اعضای باشگاه الاهلی عنوان کردند ولی او در حال حاضر سمتی در این تیم ندارد و تنها یکی از نزدیکان امیر منصور بن مشعل، عضو افتخاری این باشگاه است.

ولید سعید که شب گذشته توئیت‌های او به سرعت در رسانه‌های پخش شد و منبعی برای اعلام خبر حضور برانکو ایوانکوویچ در الاهلی بود، ۱۲ روز قبل کلیپی انتشار داد که آن را صبح روز بعد از عید فطر در عربستان(پانزدهم خردادماه) گرفته بود؛ ویدئوی کوتاهی که اخبار مهمی در خود داشت.

او که این کلیپ را در خودروی خود گرفته بود، عنوان کرد در کنار امیر منصور بن مشعل، از اعضای باشگاه الاهلی هستیم و سپس دوربین را به سمت او چرخاند تا با هواداران صحبت کند.

امیر منصور بن مشعل نیز ضمن تبریک عید فطر، عنوان کرد: «لازم است این خبر خوب را به هواداران الاهلی که امروز صبح با یک مربی قرارداد امضا کردیم و می‌توانیم نام او را اعلام کنیم ولی بنابر درخواست این مربی بخاطر اتمام قراردادش(با باشگاه قبلی) فعلا آن را نمی‌گوییم.

در حالی که این عضو افتخاری و کاندیدای ریاست باشگاه الاهلی اعلام کرد نام سرمربی مدنظر را درآینده می‌گویند، اما ولید سعی از او می‌پرسد: «تا ۱۰ روز دیگر می‌گویید؟» که او نیز پاسخ می‌دهد: «ان‌شاالله، اما این نوید را می‌دهیم که یک مربی سطح بالا و از نظر فنی خیلی خوب جذب کردیم.»

جدایی برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس قانونی بود؟

امروز گرچه برانکوایوانکوویچ در الاهلی است و درخواست فسخ قرارداد به پرسپولیس داد اما هنوز قراردادش را فسخ نکرده است و این یعنی احتیاط دارد چون می داند اگر پرسپولیس با او راه نیایند شاید ماجرا به فیفا و مجراهای قانونی کشیده شود.

طبق قانون فیفا یک مربی در صورت اینکه سه نامه به باشگاه برای دریافت مطالبتش ارسال کند می‌تواند بعد از آن علاوه بر فسخ  قرارداد، غرامت نیز دریافت کند. برانکو قبل از بازی دربی اولین نامه خود را با گلایه فراوان به باشگاه ارسال کرد و خواهان دریافت مطالبات خود شد. سپس بعد از شکست استقلال دومین نامه برانکو از طریق وکیلش در اختیار مدیران باشگاه قرار گرفت. نتیجه‌اش شد پرداخت 500 هزار یورو از مبلغ قرارداد سرمربی. اما این مبلغ همه میزان بدهی نبود و یک میلیون یورو دیگر باقی ماند.

دغدغه اصلی برانکو هم دریافت این میزان به علاوه مبلغ دستیاران بود. به همین دلیل نامه سوم از طرف وکیل او به باشگاه ارسال شد و برانکو تلویحا از عدم کار در پرسپولیس خبر داد. او در مصاحبه‌های مختلف خود بر این نکته پافشاری کرد که پول خود را کامل از پرسپولیس می‌گیرد اما ادامه همکاری هنوز مشخص نیست. مسئله‌ای که مدیران باشگاه به آن توجه نکردند و مدام از ماندن برانکو در جمع سرخ‌ها برای آرام کردن هواداران خبر دادند. هر چه هست این تقابل بین برانکو و مدیران پرسپولیس هر روز منفی تر از گذشته پیگیری می‌شود و باید دید در نهایت چه عواقبی برای دو طرف در پی خواهد داشت.

در صورتی که پرونده جنجالی برانکو و باشگاه پرسپولیس به نتیجه نرسد مدیران باشگاه به دنبال شکایت از طرف عربستانی به فیفا به علت تحریک سرمربی تحت قرارداد آن‌ها هستند.

برانکو زیر قرارداد با الاهلی زد

سایت «mercatoday» فاش کرد که برانکو ایوانکوویچ، سرمربی کروات پرسپولیس با وجود اینکه با باشگاه الاهلی مصر با دستمزد سالیانه یک و نیم میلیون دلاری به توافق رسیده بود ولی این توافق را نادیده گرفت با الاهلی عربستان قرارداد امضا کرد.

سعودی‌ها به سرمربی کروات پیشنهاد دستمزد بالاتری دادند که در نهایت برانکو ایوانکوویچ پیشنهاد بالاتر را قبول کرد و توافقش با الاهلی مصر را نادیده گرفت. برانکو ایوانکوویچ قرار شده سالیانه ۱.۸ میلیون دلار از باشگاه سعودی دستمزد دریافت کند.

زمان ورود برانکو به عربستان

سرمربی کروات و جدید باشگاه الاهلی تا اواخر هفته آینده وارد شهر جده می شود تا سکان هدایت تیم را در دست بگیرد. رسانه های عربستان در ادامه گزارش های خود از ورود مربی کروات به فوتبال باشگاهی این کشور از برنامه های سرمربی سابق پرسپولیس برای ایجاد انقلابی بزرگ در الاهلی رونمایی کردند.

فرضیات چرایی جدایی برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس

برانکو ایوانکوویچ بعد از 4 سال حضور در ایران از پرسپولیس جدا شد و آنطور که به نظر می رسد سال آینده را روی نیمکت تیم الاهلی عربستان خواهد نشست. با این وجود و در حالی که جدایی او قطعی به نظر می رسد هواداران پرسپولیس دوست ندارند این موضوع را باور کرده و اکنون برخی از آن ها مقابل باشگاه در حال اعتراض به این اتفاق هستند. اما واقعا برانکو چرا از پرسپولیس رفت؟ آیا مدیران در این موضوع مقصر هستند یا او قصد جدایی داشت و نمی شد جلوی او را گرفت.

خودش نخواست بماند

برانکو نخواست بماند. محمد رویانیان مدیرعامل سابق پرسپولیس بعد از رفتن برانکو در مصاحبه ای گفت: «اگر یک مربی بخواهد بماند با شرایط سخت هم کنار می آید اما اگر بخواهد برود نمی توان جلویش را گرفت.» امروز این نظریه وجود دارد که برانکو دیگر تمایلی به ماندن در پرسپولیس نداشت و شاید قصد داشت بعد از کسب دوگانه و در اوج با پرسپولیس خداحافظی کند.

باشگاه نتوانست او را مجاب کند

باشگاه پرسپولیس می توانست برانکو را مجاب به ماندن کند. الان این فرضیه نیز به طور جدی مطرح شده که مدیران پرسپولیس می توانستند با اقدام به موقع در تمدید قرارداد و پرداخت مطالبات، او را نگه دارند. اما آن ها تا آخرین لحظات دست روی دست گذاشتند تا نامه های اخطار و فسخ برانکو به دستشان برسد و در نهایت با خبر عقد قرارداد او با الاهلی مواجه شوند.

قراردادش محکم بسته نشده بود

پرسپولیسی ها می گویند که برانکو یک فصل دیگر با این تیم قرارداد دارد اما برانکو به واسطه بندهایی که در قراردادش وجود داشته بعد از اعلام اخطارهای لازم مجوز جدایی را به دست آورده بود. حالا این سوال پیش می آید که چرا قرارداد برانکو آنقدر محکم بسته نشده بود که او بتواند به این راحتی آن را یکطرفه فسخ کند.

الاهلی پیشنهاد بهتری داده بود

پیشنهاد سه میلیون دلاری الاهلی به ایوانکوویچ می تواند به اندازه کافی برای تجربه یک چالش جدید وسوسه برانگیز باشد. برانکو بعد از چهار فصل پرفشار حالا به یک فضای متفاوت پا می گذارد، هرچند او تجربه حضور در فوتبال این کشور را دارد و خوب می داند که آنجا مثل ایران نیست که بعد از یک نیم فصل نتایج ضعیف و حضور در انتهای جدول، مورد حمایت قرار بگیرد. در فوتبال حاشیه خلیج فارس و به خصوص عربستان دو سه نتیجه ضعیف کافی است که مربی هر چقدر بزرگ و نامدار باشد برکنار شود. اما از نظر حرفه ای این انتخاب برای برانکو یک انتخاب سودآور و از نظر مالی خوب بود.

تکرار قهرمانی سخت تر از همیشه بود

شاید برانکو به این فکر می کرد که بعد از سه سال قهرمانی دیگر تکرار این عنوان برای پرسپولیس یا هرتیمی بسیار دشوار باشد. این نیز فرضیه ای است که مطرح شده و می گوید او چون می دانست این فصل قهرمانی و مقام آوردن کار بسیار سختی است پرسپولیس را ترک کرد تا کماکان چهره دست نیافتنی و مرد پرافتخار و محبوب این باشگاه باشد.

از زندگی در فضای فوتبال ایران خسته شده بود

برانکو در چهار سال حضورش در ایران در کنار افتخارات و محبوبیت زیادی که به دست آورد روزهای سختی را هم پشت سرگذاشت. از زمان حضور او در پرسپولیس و در طی چهار سال این تیم چهار مدیرعامل مختلف با تفکرات و برنامه های متفاوت داشته است. ضمن اینکه مشکلات مالی، اشتباهات مدیریتی که منجر به بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی شد و همچنین مسایل و موانع موجود در فوتبال ایران آنقدر اذیت کننده هست که یک مربی خارجی ترجیح بدهد بعد از مدتی از این فضا دور شود.

چرا با هواداران خداحافظی نکرد

برخی اما در حالی که با جدایی برانکو کنار آمده اند معتقد هستند که او می توانست جدایی خیلی بهتری از پرسپولیس بعد از چهار سال داشته باشد. شاید یک خداحافظی گرم و احساسی می توانست آلام هواداران را کمی التیام ببخشد هرچند می توان گفت که هنوز برانکو به طور رسمی از پرسپولیس جدا نشده و با الاهلی قرارداد نبسته است. شاید اگر این اتفاق رسمی شود آن وقت شاهد خداحافظی احساسی پروفسور هم باشیم.