تا ساعتی دیگر نام سرمربی پرسپولیس برای لیگ نوزدهم اعلام می شود جاچیچ نسبت به سایر گزینه ها موقعیت نزدیک تری برای قبول سرمربی گگری پرسپولیس دارد.

جاچیچ سرمربی کرواسی، جانشین برانکو در پرسپولیس می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وقتی خبر ورزشی قطعی بودن جدایی برانکو از پرسپولیس منتشر شد، مربیان زیادی نام شان به عنوان سرمربی جدید سرخپوشان پایتخت اعلام شد که نام آنته جاچیچ هم در میان آنها بود. حالا امروز خبرگزاری شین‎هوا دقایقی قبل مدعی شد که جاچیچ مربی کروات به امضای قرارداد با پرسپولیس بسیار نزدیک شده. آنته جاچیچ 65 ساله تا سال 2017 سرمربی تیم ملی کرواسی بود که نهایتا زلاتکو دالیچ جانشین او شد.

 

ماجرای جدایی برانکو

 

برانکو ایوانکوویچ ساعت ۱۱ صبح روز 25 خرداد ایمیل مربوط به فسخ قراردادش را با توجه به عدم پرداخت مطالبات خود به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد تا تمام دست اندرکاران و هواداران این تیم را با شوک روبرو کند.

سرمربی سرخپوشان پایتخت در حالی از پرسپولیس جدا شد که مدیران این باشگاه قصد داشتند بخشی از مطالبات وی را پرداخت کنند اما برانکو حاضر نشد تا دوشنبه منتظر بماند. نامه برانکو سبب شد تا عرب چاره‌ای جز تأیید این خبر نداشته و هیأت مدیره باشگاه را به جلسه‌ای فوری فرا بخواند و حالا مدیران باشگاه در ترکیه مشغول رایزنی با گزینه های مدنظر هستند و نبی قائم مقام باشگاه گفته تا ساعات پایانی امشب نام سرمربی رسما اعلام می شود.

آنچه تاکنون در رسانه ها آمده جاچیچ نزدیک ترین گزینه به پرسپولیس محسوب می شود. امضای قرارداد با او قریب به یقین به نظر می رسد.

 

آنته جاچیچ کیست؟

 

آنته جاچیچ سرمربی 66 ساله سابق تیم ملی کرواسی است که بیش از هر گزینه دیگری به نیمکت پرسپولیس نزدیک شده و خبرها حاکی از سرمربیگری او در پرسپولیس دارد.

این مربی کهنه کار در یورو 2016 هدایت تیم ملی کشورش را بر عهده داشت. پس از اخراج نیکو کواچ که ناشی از ضعف تیم ملی یورو 2016 بود، آنته جاچیچ به عنوان مربی تیم ملی کرواسی انتخاب شد. انتخاب او به عنوان سرمربی کرواسی باعث تعجب و حیرت هواداران این تیم شد.

 

سوابق جاچیچ

 

جاچیچ در تیم های ملی و باشگاهی مختلفی از جمله لوکوموتیو دینامو زاگرب، ماریبور اسلوونی، تیم ملی کرواسی، تیم ملی زیر 20 سال لیبی و ... فعالیت کرده است و دارای تجربه ای در حدود 25 سال است.

 

تیم ملی کرواسی (یورو 2016)

 

کرواسی در دور انتخابی یورو 2016 در رده دوم قرار گرفت و مجوز حضور در دور گروهی یورو 2016 را به دست آورد. اوج کار او با کرواسی با اسپانیا بود که توانست این تیم را با حساب دو بر یک شکست دهد و یک نتیجه به یادماندنی را ثبت کند.

کرواسی توانست از گروهش صعود کند اما در نهایت در مرحله یک شانزدهم نهایی به دست پرتغال قهرمان یورو 2016 حذف شد. کرواسی در این مسابقات بهترین بازیکن خود یعنی لوکا مودریچ را در اختیار نداشت.

 

تیم ملی کرواسی (انتخابی جام جهانی 2018)

 

جاچیچ در دور مقدماتی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه نتایج خوبی را کسب نکرد و در برابر تیم‌های فنلاند، ایسلند و ترکیه شکست خورد تا تیم ملی کشورش از رسیدن به جام جهانی دورتر شود. او حتی توسط مربی سابق کرواسی، میروسلاو بلازویچ، مورد انتقاد قرار گرفت. نهایتا او جای خود را به زلاتکو دالیچ داد و دالیچ بود که توانست کرواسی را به جام جهانی برساند و با این تیم نایب قهرمان جام جهانی شود.

 

افتخارات جاچیچ

مقام قهرمانی لیگ دسته سوم یوگوسلاوی سابق با تیم زادار / سال 1991

مقام قهرمانی لیگ دسته دوم کرواسی با تیم دوبراوا / سال 1993

مقام قهرمانی لیگ دسته دوم کرواسی با تیم اینتر زاپرسیچ / سال 2003

مقام قهرمانی لیگ و جام حذفی کرواسی با دینامو زاگرب / سال 2012

مقام قهرمانی سوپرجام اسلوونی با تیم ماریبور / سال 2013

مقام سوم بازی‌های کشورهای حوزه دریای مدیترانه با تیم ملی امید لیبی/ سال 2005

 

سرمایه‌گذاری روی نام یحیی گل محمدی

 

جدی ترین گزینه سرمربی گری بعد از برانکو یحیی گل محمدی بود. رایزنی ها برای جذب یحیی گل محمدی کلید خورد. ابتدا این خبر ورزشی در رسانه ها آمد که بندی در قرارداد یحیی گل محمدی با پدیده وجود دارد که اگر پیشنهادی از طرف پرسپولیس مطرح شود جدایی او میسّر خواهد شد. این خبر چند روزی بیشتر دوام نداشت. مدیرعامل پدیده وجود چنین بندی را در قرارداد تکذیب کرد. این تکذیب مانع عقب نشینی پرسپولیس از خواسته اش نشد. ماجرا تا آنجا پیش رفت که پیمان یوسفی در برنامه ورزش و مردم نام گلمحمدی را به عنوان سرمربی قطعی پرسپولیس اعلام کرد اما مدیرعامل پدیده سریع با برنامه خبر ورزشی تماس گرفت و صحت این خبر را زیر سئوال برد، بعد هم تلفن خودش را از دسترس خارج کرد.

البته همه تلاش‌های مدیرعامل پدیده برای حفظ یحیی گل محمدی طور دیگری در رسانه ها منعکس می شد. این تحلیل بود که او می خواهد قدرت چانه‌زنی‌اش را بالاتر ببرد. حتی خبرهایی آمد که مذاکرات بین پرسپولیس و یحیی گل محمدی در پنج شنبه گذشته آغاز و حتی به مواردی مثل فهرست بازیکنان نیز ختم شده است.

پیش فرض همه این خبرها آن بود که گل محمدی رضایت باشگاه پدیده را گرفته و اولین تمرین پرسپولیس را خیلی سریع کلید می زند. اتفاقی که اگر رخ می داد، مطلوب هواداران پرسپولیس بود و نارضایتی شدید طرفداران فوتبال در مشهد را ایجاد می کرد.

در این میان حتی نام دستیاران گل محمدی در پرسپولیس هم اعلام شد. براساس خبرها آندره پانادیچ دستیار سابق برانکو در پرسپولیس که مدتی هم در پدیده دستیار رضا مهاجری بود، مربیگری پرسپولیس و دستیاری یحیی گل محمدی را برعهده می گرفت. همچنین پرسپولیسی ها به دنبال حضور توهیر اولین بدنساز پرسپولیس در دوره برانکو در ایران بود که در حال حاضر در تیم زیر 21 سال های کویت به کار مشغول است.

همه این موج خبری ها اما تا ظهر یکم تیرماه بود. بعد از ظهر کاملا ورق برگشت. یحیی گل محمدی به مشهد رفت تا قرارداد خودش را با پدیده فسخ کند اما بعد از جلسه با مدیرعامل به جای رفتن به فرودگاه و بازگشت به تهران، راهی زمین تمرین شد و در مصاحبه ای کوتاه اعلام کرد که عطای سرمربی گری پرسپولیس را به لقایش بخشیده است.

 

دیگر گزینه‌های خارجی پرسپولیس چه کسانی بودند؟

بعد منتفی شدن حضور گل محمدی، برخی از فعالان و ایجنت ‌های فوتبال گزینه‌های خارجی به مدیران پرسپولیس معرفی کردند که یکی از این مربیان والتر زنگا مربی ایتالیایی بود. اما هیئت مدیره پرسپولیس بعد از جلسه مفصل و پر حرارت سه گزینه نهایی خود برای هدایت این تیم را انتخاب کرد. با اطلاعیه رسمی باشگاه پرسپولیس باید جانشین بعدی برانکو ایوانکوویچ را یک مربی خارجی بدانیم. گزینه‌ای که طبعا ممکن است با توجه به کمبود زمان و شرایط سخت مالی به اسم مربی نام آشنا با شرایط فوتبال ایران ختم شود اما فعلا سیاست بر انتخاب یک مربی خوب و کارنامه دار برای پرسپولیس است مگر آنکه مدیران این باشگاه زمان کم بیاورند.

سه گزینه نهایی نیمکت پرسپولیس نام های آشنا و نسبتا جذاب و احتمالا خوشایند هواداران این تیم است. سه گزینه‌ای که ایرج عرب به ترتیب اولویت با آن‌ها مذاکره می‌کند تا سرمربی این تیم هر چه سریع تر انتخاب شود.

این سه گزینه برای هواداران فوتبال نیز نام آشنا هستند به خصوص الکساندر نوری سرمربی ایرانی تبار سابق وردربرمن که در فهرست نهایی پرسپولیس حضور دارد. به جز نوری، جاچیچ کروات و ماسیمو کاررا سرمربی سرشناس ایتالیایی برای نیمکت انتخاب شدند.

 

کارنامه ماسیمو کاررا

 

او دستیار اسبق کونته در یوونتوس و تیم ملی ایتالیا بود، سپس سرمربی اسپارتاک مسکو و با این تیم فاتح لیگ روسیه شد. این سرمربی ۵۵ ساله که یک بازی هم برای تیم ملی ایتالیا انجام داده، پنج فصل در تیم یوونتوس حضور داشته و همچنین سابقه بازی در تیم‌های پسکارا، آتالانتا، ناپولی و ... را هم در کارنامه دارد. ماسیمو کاررا که فعالیت خود در عرصه مربیگری را در تیم زیر ۱۹ ساله‌های یوونتوس آغاز کرد، پس از آن به‌عنوان دستیار آنتونیو کونته مشغول به فعالیت شد و در زمان محرومیت چهار ماهه او، در کنار زمین بازیکنان یووه را مربیگری می‌کرد؛ کاررا پس از یوونتوس، همراه با کونته به تیم ملی ایتالیا رفت و حدود دو فصل نیز در این تیم همراه او بود. این سرمربی ایتالیایی سال گذشته نیز روی نیمکت اسپارتاک مسکو حضور داشت ولی پس از آنکه در ششمین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به منچستر یونایتد باخت و پایین‌تر از شیاطین سرخ و بازل سوئیس، تیم سوم جدول گروه A شد و بعد از آن در هفته بیستم لیگ برتر روسیه با ۳ گل برابر زسکا مسکو  شکست خورد، به پایان کارش با اسپارتاک رسید. او در یک سال و نیم اخیر در هیچ تیمی نبوده و می‌تواند در ایران مشغول به کار شود. جالب اینکه استقلال نیز در مقاطعی به دنبال استخدام وی بود. مانع اصلی این انتقال قیمت کاررا است که احتمالا در حد میلیون دلار است.

 

کارنامه الکساندر نوری

 

گزینه دیگر سرمربیگری پرسپولیس برای فصل نوزدهم الکس نوری بود. مربی جوان و خوش فکری که کار خود را در آلمان به همراه وردربرمن شروع کرد و به واسطه بردهای خوبی که به دست آورد بر سر زبان‌ها افتاد و مورد توجه هواداران فوتبال ایران قرار گرفت. نوری بعد از وردربرمن در اینگولشتات شروع به مربیگری کرد اما توفیق قبلی را به دست نیاورد. این مربی چند مقطع نیز به عنوان گزینه مربیگری تیم ملی و هم‌چنین تراکتور مطرح شد اما هرگز موافق حضور در ایران نبود. در این باره شنیده می‌شود مذاکرات ابتدایی با نوری توسط مدیران انجام شده و در نهایت تا انتهای هفته نتیجه اعلام می‌شود. نوری در کارنامه مربیگری خود فاقد قهرمانی یا عنوان خاصی است اما به هر حال در بوندس لیگا سرمربی بوده است.