سبک کالدرون همانند برانکو ؛ همه چیز درباره سبک فوتبال سرمربی جدید پرسپولیس

پرسپولیس کالدرون چگونه بازی خواهد کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تیم های کالدرون چگونه بازی می کنند؟

آرایش تیم‌های گابریل کالدرون خیلی نزدیک به آرایشی است که برانکو در پرسپولیس پیاده می‌کرد. با این تفاوت که خط دفاع تیم‌های کالدرون استحکام تیمِ برانکو را نداشتند؛ اتفاقی که شاید مربوط به فوتبال پرریسک‌تری باشد که تیم‌های کالدرون ارائه می‌دهند.
هیئت مدیره و مدیرعامل پرسپولیس با کالدرون به توافق نهایی رسیدند و این مربی آرژانتینی طی روزهای آینده برای نشستن روی نیمکت پرسپولیس وارد ایران می‌شود. کالدرون ۵۹ ساله بعد از جام‌های متوالی که برانکو کسب کرد، کار سختی برای جانشینی او دارد. هر چند که تفکرات کالدرون خیلی دور از برانکو نیست.

برانکو در پرسپولیس کارش را با آرایش ۱-۳-۲-۴ شروع کرده بود. آرایشی که پرتکرارترین آرایش تیم‌های تحت هدایت کالدرون هم بوده است. طبق آماری که سایت ترانسفر مارکت منتشر کرده، تیم‌های تحت هدایت کالدرون بیشتر از هر آرایشی، با ۱-۳-۲-۴ در مسابقات حاضر شدند. تاکتیک غالب آخرین تیم او یعنی القطر هم همین آرایش بوده است. برانکو بعد از مدت کوتاهی، یک هافبک از تیمش کم کرد و به خط حمله پرسپولیس افزود. یعنی آرایش پرسپولیس از هفته هشتم لیگ پانزدهم به ۲-۴-۴ لوزی تغییر کرده بود. کالدرون هر چند که در تیم‌هایی مانند رئال بتیس بازی با ۵ دفاع را هم تجربه کرده بود، ولی در اغلب مسابقات در صورتی که قصد تغییر آرایش از ۱-۳-۲-۴ را داشت، به ۲-۲-۲-۴ روی می‌آورد.

دست کالدرون در پرسپولیس هم برای چنین آرایشی باز است. او علاوه بر چهار مدافع آماده، کمال کامیابی‌نیا و احمد نوراللهی را برای پست ششم دارد. سروش رفیعی، امید عالیشاه، بشار رسن، مهدی ترابی، مهدی شریفی و فرشاد احمدزاده هم بازیکنانی هستند که می‌توانند در پست وینگر به او کمک کنند. تنها دغدغه کالدرون در خط حمله است. او در صورتی که آرایش ۱-۳-۲-۴ را برای پرسپولیس مد نظر داشته باشد، فقط به یک مهاجم درجه یک نیاز دارد ولی برای تغییر آرایش به ۲-۴-۴ دستش خالی می‌ماند. به خصوص اینکه زمزمه جدایی علی علیپور هم به گوش می‌رسد. در نتیجه حتما نیاز به خرید بازیکن در خط حمله دارد.

فوتبال پرریسک تیم‌های کالدرو‌ن

در کارنامه گابریل کالدرون برد و باخت‌های پرگلی ثبت شده است. او زمانی که در الوصل و الاتحاد بود، سابقه برد با ۶ گل را تجربه کرده و در الهلال و القطر هم شکست با ۷ و ۶ گل را لمس کرد. اتفاقی که نشان می‌دهد او گاهی ریسک را در دستور کار قرار می‌دهد.

تیم‌های تحت هدایت کالدرون به جز تیم ملی عربستان، عمان و باشگاه القطر، همگی حداقل میانگین بیش از یک گل زده در هر مسابقه را ثبت کرده‌اند. هجومی‌ترین تیم کالدرون الاتحاد بود که در دوران حضور کالدرون در هر مسابقه به طور متوسط ۲٫۲۵ گل می‌زد. بحرین و الهلالِ او هم به طور میانگین حداقل دو گل در هر بازی می‌زدند. البته این فوتبال هجومی منجر به افت کیفیت خط دفاعی تیم‌هایش هم می‌شد. به جز عربستان و مدت خیلی کوتاهی که روی نیمکت بحرین نشست، بقیه تیم‌های کالدرون معدل گل‌خورده‌ای ضعیف‌تر از یک گل در هر مسابقه را ثبت کردند. القطر به عنوان آخرین تیم کالدرون در ۹ مسابقه، ۲۱ مرتبه دروازه‌اش باز شد. دو تجربه قبل از القطر هم متوسط گل‌خورده‌اش بالای ۱٫۵ گل در هر مسابقه بود.

در صورتی که پرسپولیس در سه فصل اخیری که قهرمان لیگ شد، هیچ گاه با برانکو معدل گل‌خورده‌ای بیشتر از نیم‌گل در هر مسابقه را تجربه نکرده بود. پرسپولیس در سه فصل اخیر به ترتیب ۱۵، ۱۴ و ۱۵ گل در سی مسابقه لیگ خورده بود. اتفاقی که نشان می‌دهد کالدرون با آرایشی نزدیک به برانکو، تیم‌هایش را با ریسک بیشتری به زمین می‌فرستد و راحت‌تر گل می‌خورد و شاید هم راحت‌تر گل بزند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام