فردا/ نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم می خواهند زندگی کنند و نمی خواهند این خشونت ها و درگیری ها همیشه در کشورشان وجود داشته باشد. اگر طالبان بخواهد این روش را ادامه دهد، قطعا خودشان از طرف خود ملت افغانستان، کشورهای همسایه و کشورهای فرامنطقه ای، ضرر می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طالبان در حال قدرت گیری در افغانستان است و این موضوع با دیدگاه های مختلفی از جانب تحلیلگران مواجه شده است. برخی درباره نگاه های افراطی طالبان هشدار می دهند و در مقابل بعضی نیز می گویند «نباید طالبان را با القاعده و داعش یکی دانست.»

اسماعیل کوثری درباره سیاست ایران در قبال طالبان گفت: طالبان هم اکنون در حال ایفای نقش تهاجمی است که باعث وحشت و ناراحتی مردم افغانستان می شود. در واقع اشغال مناطق با رویکردهای تهاجمی و سهم خواهانه، تاثیر منفی بر روحیه ملت افغانستان می گذارد و نگرانی و ناراحتی کودکان، زنان و مردم پیر این کشوررا در پی دارد.

وی افزود: روش طالبان در گرفتن و مسلط شدن بر شهرها و روستاهای افغانستان به هیچ وجه نمی تواند پایدار بماند. ایران این اعتقاد را دارد که تمامیت ارضی افغانستان باید یکپارچه باشد و براساس خواست و نظر ملت این کشور اداره شود. هرچند طالبان در یک مقطع کوتاهی به ظاهر حاکم بر افغانستان بود اما چون مردم رویکردهای این گروه را نپسنیدند خیلی سریع حاکمیت طالبان از بین رفت.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکپارچگی و امنیت افغانستان را برای ایران بسیار مهم خواند و با اشاره به نشست طرف های افغان در تهران تأکید کرد: حاکم شدن آرامش در همسایه شرقی ایران بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم هر چه سریعتر این اتفاق بیفتد.

وی درباره خطرات احتمالی طالبان برای ایران یادآور شد: قطعا و یقینا باید حاکمیت افغانستان مورد قبول ملت این کشور قرار بگیرد. مردم می خواهند زندگی کنند و نمی خواهند این خشونت ها و درگیری ها همیشه در کشورشان وجود داشته باشد. اگر طالبان بخواهد این روش را ادامه دهد، قطعا خودشان از طرف خود ملت افغانستان، کشورهای همسایه و کشورهای فرامنطقه ای، ضرر می کنند.

کوثری تأکید کرد: طالبان باید حتما روش هایش را اصلاح کند چون به هیچ وجه این روش ها مورد قبول کسی واقع نمی شود و در نهایت هرچند طالبان امروز با طالبان گذشته تفاوت هایی دارد و نظرات جدیدی را دنبال می کند ولی با همه این اوصاف باید مراقب باشد که به صورتی عمل کند تا نگاه مردم مدنظرش باشد.

وی ادامه داد: ایران قدرتمند است و به خوبی می تواند امنیت را در مرزهای مشترک بین دو کشور برقرار کند. تا به هیچ وجه مردم ایران به ویژه استان های مرزی ما مورد اذیت و آزار قرار نگیرند و از این امنیت پایداری برخوردار باشند.