به نوشته روزنامه زمان مرکز اطلاعات انگلیس گفته این کودتا ساختگی بوده است

سازمان اطلاعات انگلیس:‌ کودتای ترکیه "ساختگی" بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، کودتای اخیر در این کشور ساختگی بوده است.

به گزارش مثلث آنلاین، روزنامه "زمان"‌ چاپ ترکیه در نسخه عربی خود نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به مکالمه‌های تلفنی و ایمیل‌های رمزگذاری‌شده برخی از مسئولان آنکارا در جریان کودتای اخیر دست یافته است.

این روزنامه به نقل از مرکز اطلاعات انگلیس نوشت،‌ مسئولان برجسته ترکیه برنامه‌ریزی‌ کردند که این کودتای ناکام را به ارتش نسبت دهند تا بهانه‌ای برای آغاز پاکسازی گسترده در دستگاه‌های دولتی بیابند.

مجله فوکوس آلمان نیز نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس از همان ابتدای کودتا مکالمات رمزگذاری‌شده دولت ترکیه و درخواستش برای تحویل فتح‌الله گولن را دنبال کرد و معتقد است در واقع هدف از اینها آغاز عملیات پاکسازی علیه برخی اشخاص در ارتش بود.

این درحالی است که مقامات ترکیه مدعی هستند این کودتا کار فتح الله گولن است. اما وی طی پیامی اعلام کرد که تلاش برای کودتا در ترکیه ساختگی بوده و احتمالا توسط اردوغان سازماندهی شده است.

"فتح‌الله گولن" مخالف ترکیه‌ای که در آمریکا به سر می‌برد طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کودتای ترکیه احتمالا تلاشی بوده که توسط اردوغان سازماندهی شده است.

وی در ادامه افزوده بود که حتی 1 درصد از کسانی که در این کودتا نقش داشته‌اند را نمی‌شناسد و احتمالا این کودتای نظامی ساختگی بوده است.

این در حالی بود که ش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با حضور در جمع هوادارانش به سخنرانی پرداخت و گفت: از آمریکا می‌خواهم که "فتح‌الله گولن" را به ترکیه تحویل دهد چون وی در این کودتا نقش داشته است.

"مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرده بود که در گفت‌وگو با "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کردم که "فتح‌الله گولن" پشت کودتای نظامی در این کشور بوده است. چاوش اوغلو توضیح داد که پایگاه هوایی اینجرلیک از کودتاگران پایان یافته است. جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن هیچ درخواستی از دولت ترکیه برای استرداد فتح الله گولن دریافت نکرده است. اما اندکی بعد ترکیه رسما خواستار بازگرداندن گولن به ترکیه شد. درهمین رابطه نیست یکی از اقوام نزدیک گولن که گفته می شد دست راست اوست بازداشت شد.

شب گذشته شماری از نظامیان ترکیه علیه دولت این کشور اعلام کودتا کردند و با به دست گرفتن تعدادی جنگنده و بالگرد مقر پارلمان، ستاد مشترک ارتش و وزارت دفاع ترکیه را هدف حملات خود قرار دادند.