تخت‌روانچی از زاویه تیم مذاکره کننده به سئوالات و ابهامات موجود در مورد اجرای برجام پاسخ داده است.

تخت‌روانچی: توازن روی کاغذ وجود دارد اما... / از واشنگتن دو پیام متفاوت می آید / ما باید میوه برجام را بچینیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون ظریف بر این باور است که آن چه رفع تحریم‌ها را با کندی مواجه کرده است مربوط به بانک‌های بزرگ است نه کوچک و پیشرفت‌های خوبی تا کنون صورت گرفته‌ است. وی اذعان دارد، توازن در تعهدات متقابل بر روی کاغذ وجود دارد اما در عمل با مشکلاتی رو به رو هستیم. این دیپلمات ارشد کشور تاکید دارد که اوفک اگر نمی‌تواند "مجوز جامع" برای همکاری بانک‌های بزرگ با ایران صادر کند باید تک تک و بدون اتلاف وقت ابهامات و مشکلات این بانک‌ها را رفع کند.

به گزارش مثلث آنلاین مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آن‌چه امروز از سوی برخی از منتقدان مبنی بر رعایت نشدن خطوط قرمز رهبری در برجام مطرح می‌شود یا گفته می‌شود طرف ایرانی نتوانسته بر اساس تاکید رهبری توازن لازم را در اقدامات متقابل ایجاد کند؟ گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که جنس تعهدات ما و طرف مقابل متفاوت است. اگر جنس تعهدات یکی بود می‌توانستیم به راحتی مقایسه کنیم البته این به این معنا نیست که ما در طول مذاکرات یا انتهای آن قبول کردیم تعهدات متوازن نباشد، بلکه به ذات تعهدات متفاوت بوده است و ما از ابتدا سعی کردیم در عین این‌که جنس‌ تعهدات متفاوت است، توازن در آنها رعایت شود.

تخت‌روانچی در پاسخ به این پرسش که اما آن‌طور که انتظار داشتیم گشایشی در رفع و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است؟ اظهار کرد: برای همین است که می‌گوییم تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است که این بحث بر می‌گردد به موضوع توازن که در بالا گفتم؛ یعنی توازن روی کاغذ وجود دارد اما در عمل با اجرایی شدن برجام با مشکلاتی رو به رو شدیم.

ما باید میوه اجرای برجام که همان رفع تحریم‌هاست، بچینیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌آید اجرای موفقیت‌آمیز برجام امری قابل تفسیر در توافق است و هر یک از طرف‌ها از آن برداشت متفاوت دارند؟ گفت: در جلسات به طور جدی و علنی گفته‌ایم که ما باید میوه اجرای برجام را بتوانیم بچینیم که آن هم رفع تحریم‌هاست. اگر نتوانیم این میوه را بچینیم توافق موفقیت‌آمیز اجرا نشده است. این خیلی روشن است و وقتی این مساله را در جلسات و ملاقات‌ها مطرح می‌کنیم آنها این را به چالش نمی‌کشند و نمی‌گویند شما (ایران) اشتباه می‌کنید. فقط می‌گویند که ما داریم روی این مساله کار می‌کنیم، اما این کار زمان می‌برد و در حال رایزنی هستند. بنا بر این حرف ما این است که لازم است اوفک به میدان بیاید و خیلی صریح و سریع فضای منفی بین‌المللی را بشکند.