آیا مسافران خارجی در ترکیه واکسینه می‌شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با وجود استمرار همه‌گیری کرونا، کشورهای مختلف محدودیت‌های خود را پله به پله کاهش داده‌اند. این کاهش اعمال پورتکل‌های بهداشتی، مستقیما به سرعت واکسیناسیون کشورها ربط دارد. در بین کشورهای منطقه ترکیه با واکسیناسیون کامل حدود 50٪ از شهروندان خود پیشتاز است. اما سوالی که مطرح است؛ آیا در ترکیه مانند ارمنستان به گردشگران خارجی واکسن زده می‌شود؟ اقامت ترکیه می‌تواند تضمینی برای دریافت واکسن باشد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها بیایید نگاهی به وضعیت کنونی کرونا در ترکیه بیندازیم.

وضعیت کرونا در ترکیه

ترکیه در ابتدای همه‌گیری کرونا ویروس با اعمال محدودیت‌های سخت، سعی در کنترل شیوع بیماری داشت. تا جایی‌که به دستور مستقیم رئیس‌جمهور اردوغان صندلی‌های پارک‌ها برای جلوگیری از اجتماع جمع‌آوری شد.

در برخی زمینه‌ها ترکیه در جهان پیشتاز بود، برای مثال آموزش از راه دور. برای کشوری که اقتصادش بر مبنای توریسم رشد کرده، کرونا کابوس وحشتناکی است. با این حال از تابستان گذشته محدودیت‌ها هوشمند‌ شدند. گردشگران خارجی با PCR منفی اجازه‌ی ورود به ترکیه را پیدا کردند. و گردشگری تا حدودی رونق گرفت.

 

آمارها به ما چه می‌گویند؟

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون 6,682,834 در ترکیه به کرونا مبتلا شده‌اند. که از این تعداد 60 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیشترین آمار فوتی کرونا در ترکیه در تاریخ 15 اردیبهشت 1400 به تعداد 347 نفر گزارش شده. درست زمانی که واکسیناسیون در ابتدای راه خود بود. تزریق واکسن کرونا در ترکیه از اسفند ماه 1399 آغاز شد. و در حال حاضر حدود 40 میلیون نفر از شهروندان ترکیه 2 دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

با وجود واکسیناسیون سریع و گسترده، 50 درصد از جمعیت ترکیه نیاز به دریافت 1 یا 2 دوز واکسن دارند. محدودیت‌های کرونایی در ترکیه هنوز حذف نشده. آمار مبتلایان به کرونا مجددا رو به افزایش است و تعداد فوتی‌ها بالای 200 نفر گزارش شده.

برای همین دولت ترکیه طرح قرنطینه‌ی هوشمند را در دستور کار خود قرار داده. به صورتی که برای دریافت برخی خدمات شهری باید کارت واکسن یا جواب منفی تست PCR ارائه شود. برای مثال ورود به سالن‌های تئاتر، سینما، کنسرت، وسایل حمل و نقل عمومی و سفرهای بین شهری مشمول این قانون جدید می‌شوند.

 

آیا واکسن برای گردشگران ترکیه تزریق می‌شود؟

تزریق واکسن کرونا به شهروندان بالای 18 سال ترکیه در حال جریان است. بر اساس اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد از هفته‌ی آتی واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز آغاز شود. همچنین دوز بوستر (سوم) برای کادر درمان و بیماران خاص نیز از مدت‌ها پیش شروع به تزریق شده.

با وجود اخبار ضد و نقیض در مورد تزریق واکسن به گردشگران خارجی، دولت ترکیه هنوز تصمیم به چنین کاری ندارد. تنها اتباع خارجی که اقامت ترکیه دارند می‌توانند مانند سایر شهروندان از امکان واکسیناسیون رایگان بهره‌مند شوند.

گردشگران  خارجی برای ورود به ترکیه یا باید کارت واکسن مورد تائید دولت این کشور را ارائه کنند. یا باید جواب منفی تست PCR ظرف 72 ساعت پیش از سفر داشته باشند.

02

 

قیمت واکسن کرونا در ترکیه

واکسن در تمامی کشورهای جهان در انحصار دولت‌هاست. و البته وظیفه‌ی اصلی دولت‌ها واکسیناسیون رایگان شهروندان خود است. در ترکیه هم روال به این صورت است. تا به اینجا جمعیت بالای 18 سال این کشور، در یک برنامه‌ی سریع واکسیناسیون 1 یا 2 دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

نمی‌توان به قطع و یقین گفت دولت‌ها برای خرید واکسن چقدر هزینه‌ می‌کنند. قیمت هر دوز واکسن با توجه به مقصد و میزان سفارش متغیر است. برای مثال واکسن فایزر که در ترکیه نیز تزریق می‌شود کمتر از 15 یورو برای هر دوز قیمت ندارد.

پیش‌تر مراد نشان‌اوغلو در مصاحبه‌‌ای از برنامه‌ی بلند مدت ترکیه برای واکسیناسیون گردشگران خارجی صحبت کرده بود. اما این موضوع را منوط به اتمام تزریق واکسن به شهروندان ترکیه کرده بود. شاید بتوان بر اساس حد و گمان انتهای پاییز را زمان مناسبی برای ورود مراکز خصوصی به موضوع واکسیناسیون گردشگران خارجی دانست.

03

اخذ اقامت ترکیه برای تزریق واکسن؛ شایعه یا واقعیت؟

ترکیه به گردشگران خارجی واکسن نمی‌زند. با این‌حال اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید نگران واکسن خود نباشد. بالاتر اشاره کردیم در ترکیه به تمام شهروندان و کسانی که اقامت ترکیه دارند واکسن به صورت رایگان تزریق می‌شود.

کسانی که قصد مهاجرت یا سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه را دارند، می‌توانند با خرید آپارتمان در استانبول هم از مزایای اقامت ترکیه برخوردار باشند و هم خیلی سریع قادر به دریافت واکسن خواهند بود.

علاوه بر خرید آپارتمان در استانبول یا هر یک از شهرهای ترکیه، می‌توانید با دریافت اقامت کاری یا تحصیلی هم به راحتی مجوز تزریق واکسن را دریافت کنید. به محض آنکه کارهای اقامتی‌تان پایان گرفت می‌توانید به مراکز واکسیناسیون در شهرهای مختلف مراجعه کنید. با ارائه‌ی کارت اقامت در همان لحظه‌ واکسن برای شما تزریق خواهد شد.

علاوه بر روش‌های ذکر شده برای ایرانیانی که جهت تزریق واکسن به ترکیه می‌روند راه دیگری نیز وجود دارد. دریافت اقامت توریستی ترکیه با صرف هزینه‌ای حداکثر 5000 لیری شما را واجد شرایط دریافت واکسن به صورت رایگان می‌کند.

اقامت ترکیه برای دریافت واکسن به غیر از روش‌های مرسوم گذشته امکان‌پذیر نیست. این موضوع بیشتر شایعه‌ای‌ست که توسط سودجویان منتشر شده.

سخن پایانی

ایرانیانی که اقامت ترکیه دارند، تاکنون از طریق برنامه‌ی عمومی واکسن خود را دریافته‌ کرده‌اند. برای کسانی که برنامه‌ی سفر به ترکیه در ماه‌های پیش رو را دارند، همچنان اجازه‌ی سفر با جواب منفی تست PCR امکان‌پذیر است. در صورتی که در این واکسینه شده‌اید، بهتر است قبل از سفر برای دریافت کارت دیجیتال واکسن اقدام کنید. اما آن‌دسته از ایرانیانی که واکسن دریافت نکرده‌اند و به قصد زندگی، کار یا تحصیل به ترکیه سفر دارند، می‌توانند از واکسینه شدن خود در اسرع وقت در ترکیه اطمینان داشته باشند.