ایسنا/ بنیاد دفاع از دموکراسی ها در گزارشی با بررسی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، آن را موجب تقویت هرچه بیشتر روابط ایران با چین و روسیه توصیف کرد و خواستار افرایش همکاری ها برای مقابله با چالش های ناشی از چین شد.

واکنش بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD)  در گزارش خود با اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان همکاری شانگهای و روند پیوستن ایران به این اتحادیه که تمرکز آن بر اوراسیا است، تصریح کرد: اعضای سازمان همکاری شانگهای روز جمعه با ارتقاء ایران به عنوان عضو دائم این سازمان موافقت کردند. ورود جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای موجب تقویت روابط تهران با چین و روسیه خواهد شد که نشان دهنده ضرورت اتحاد میان اسرائیل، ایالات متحده و شرکای عربی‌شان در خاورمیانه درباره چالش‌های ناشی از چین است.

این بنیاد در ادامه به قرارداد ٢٥ ساله ایران و چین اشاره کرد و نوشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای همچنین نشان دهنده تمایل این کشور برای ایجاد یک همکاری عمیق و جامع با چین است. ایران بر مبنای "نگاه به شرق" در سیاست خارجی خود به چین به عنوان شریک اصلی خود در بلند مدت می نگرد. 

ایران به علاوه، روابطش با دیگر قدرت کلیدی در سازمان همکاری شانگهای، یعنی روسیه را بهبود بخشیده است. بر همین اساس، تهران با برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی با مسکو و پکن در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ موافقت کرده است. 

بنیاد دفاع از دمرکراسی ها افزود: اگرچه روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نزدیک به دو سال زمان می برد اما پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران توسط اعضای سازمان که تحت سلطه چین و روسیه هستند اهمیت افزایش همکاری‌ها میان ایالات متحده با شریکان و متحدانش در خاورمیانه را مورد تأکید قرار می‌دهد.

به ویژه، توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی میان تهران و پکن باید زنگ خطر را برای واشنگتن، تل آویو و برخی پایتخت های عرب منطقه به صدا درآورد.

این اندیشکده که همواره مواضعی ضد ایرانی دارد همچنین تاکید کرد: برخی آمریکایی ها به طور عمد یا غیر عمد خود را با این باور تسلی می دهند که رقابت اصلی بر سر قدرت در اروپا و شرق آسیا اتفاق می افتد و اجازه می دهند که آمریکا خاورمیانه را نادیده بگیرد اما عضویت ایران در سازمان شانگهای نشان داد که روسیه و چین نیز در خاورمیانه رقابت می کنند. آنها درک بهتری از اهمیت همیشگی این منطقه دارند.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها در بخش پایانی این گزارش پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را نگران کننده توصیف کرد و افزود: تقویت همکاری های اقتصادی و نظامی میان تهران و پکن همچنین سبب خواهد شد تا ایران به عنوان مثال به موشک های دفاع -هوایی پیشرفته تر، ظرفیت های سایبری، تجهیزات الکترونیکی و ضد ماهواره ای دست پیدا کند و سرانجام تکنولوژی چینی به تهران راه پیدا خواهد کرد. بنابراین، کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی می بایست نسبت به افرایش خرید تسلیحات خود از چین نگران شوند. آنها باید با همکاری با آمریکا و اسرائیل از گذشته درس بگیرند تا بتوانند این وضعیت را تبدیل به فرصت کنند.