ایسنا/ یکی از فرماندهان عراقی درباره غیبت زائران ایرانی در اربعین سال گذشته گفت: درد بزرگی بر سینه ما بود.

ناراحتی فرمانده عراقی از غیبت ایرانی‌ ها در اربعین قبل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مراسم اصلی اربعین امروز، سه‌شنبه ششم مهرماه در شهر کربلا برگزار شد. بنا بر آخرین آمار سازمان حج و زیارت بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در این مراسم  وارد عراق شده‌اند، این درحالی است که دولت عراق با ورود ۶۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرده بود. تجمع زائران در مرزهای زمینی و ورود گروهی از آن‌ها بدون ویزا به عراق از طریق هواپیمایی این کشور، معادلات را به‌هم زد.

دولت عراق در اربعین سال گذشته ورود زائران خارجی را محدود کرده بود و مرزهای دو کشور بنا به توافق صورت‌گرفته بسته ماند. زائران ایرانی پس از یک سال وقفه، امسال با ظرفیت محدود مجوز شرکت در پیاده‌روی اربعین را گرفته‌اند. علی حمدانی یکی از فرماندهان عملیات در عراق، در این‌باره گفت: حضور نداشتن زائران ایرانی درد بزرگی بر سینه ما بود.

او در دیداری که با مسؤولان ستاد فرهنگی اربعین در شهر کربلا داشته درباره غیبت زائران ایرانی در اربعین سال گذشته، بیان کرد: میزبانی از زائران افتخار بزرگی است و خدا را شکر می‌کنیم که هر سال عاشقانه و مشفقانه به استقبال زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌رویم و با تمام وجودمان خدمتگزاری می‌کنیم.

در اربعین سال گذشته که بدون حضور زائران خارجی برگزار شد، حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر شرکت داشتند. منابع عراقی اعلام کرده‌اند امسال نیز نزدیک به ۱۴ میلیون زائر در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند.