انصاف نیوز/ فرزند کروبی به نقل از پدرش درباره رد صلاحیت نبوی برای مجلس میان دوره ای مجلس سوم خاطره ای نقل کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین کروبی گفت: خاطرم است حاج آقا درمورد آقا بهزاد تعریف می‌کرد این بود که وقتی ایشان از وزارت فارغ شد، آقای هاشمی کابینه‌اش را تشکیل داد و آمد از مجلس ۴ نماینده‌ی تهران را به دولت برد؛ آقای نوربخش بود و آقای حسین کمالی و دونفر دیگر.

اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بوده است و مربوط به حدود ۴-۵ ماه پس از ارتحال امام؛ اولین باری بود که هیئت نظارت شورای نگهبان آقای نبوی را برای این انتخابات ردصلاحیت می‌کند. حاج آقا پیغام می‌دهند که اگر بهزاد نبوی رد صلاحیت شود ما از انتخابات کنار خواهیم رفت. آقای جنتی هم به حاج آقا زنگ می‌زند که «آقای کروبی شما چنین حرفی زدید؟ چرا؟!» و… حاج آقا تعریف می‌کردند که آقای جنتی شروع به صحبت کرده است برای اینکه ایشان را قانع کند که نباید این کار را انجام دهند. اما می‌بینند که حاج‌آقا روی حرفشان مصمم هستند.

خاطرم هست می‌گفتند که اصلا این موضوع یک اتفاق عجیب و غریب برایشان بوده که یکدفعه بخواهند کسی را ردصلاحیت کنند. مثل الان نبود که خیلی عادی شده و حتی لاریجانی هم ردصلاحیت می‌شود. آنموقع این مسائل شوک‌آور بود.

حاج آقا آنموقع جلویشان خیلی محکم می‌ایستد؛ هم رئیس مجلس بودند و هم بعنوان دبیرکل مجمع روحانیون گفتند که اعلام می‌کنند که «ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم»؛ این شوک بزرگی به حکومت بود که چهارماه بعد از ارتحال امام چنین اتفاقی رخ دهد. در نهایت یکی-دو روز بعد آقای محمدی گیلانی که دبیر شورای نگهباد بود، تماسی با حاج آقا می‌گیرند که «آقای مومنی و چند تن از این آقایا الان نیستند، ولی من به شما قول می‌دهم که رای شورای نظارت برای صلاحیت بهزاد نبوی را برمی‌گردانم و در شورای نگهبان تاییدش می‌کنم، شما فقط در انتخابات شرکت کنید.» که چون قول می‌دهندحاج آقا هم اعلام می‌کنند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

اولین باری که در مقابل شورای نگهبان ایستادند و گفتند از انتخابات کنار می‌کشیم آنموقع بود. از بالا هم به شورای نگهبان گفته بودند که «به کروبی بگویید ما نبوی را تایید صلاحیت می‌کنیم و شما از انتخابات کنار نکشید.»

چون اوایل فوت امام بود و اولین انتخابات بعد از فوت و هنوز یک‌مقدار می‌ترسیدند و کمی معقولانه‌تر برخورد می‌کردند. ترکیب شورای نگهبان هم البته متفاوت بوده است. اما قصد قطعی داشتند که بهزاد را ردصلاحیت کنند.