مشرق | اسناد به دست آمده نشان می‌دهد خط هوایی راه ابریشم مستقر در جمهوری آذربایجان، سالهاست که در پوشش پروازهای دیپلماتیک، در حال نقل و انتقال اسلحه و مهمات به متشریان مشکوک در منطقه آسیا و آفریقا است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رفتارها و لفاظی های اخیر برخی مقامات باکو علیه کشورمان -که سالهاست حامی و پشتیبان مردم این منطقه بوده- نشان داد دسیسه و خوی وحشیانه صهیونیست ها، به اذهان برخی مقامات این منطقه نیز سرایت کرده است. به همین خاطر، بد نیست برخی اقداماتی که در سالهای گذشته توسط این حکومت، علیه منافع و مردم منطقه بخصوص ملت ایران انجام شده، بازخوانی و موشکافی شود. 

در این میان، توجه ویژه و عمیق به یک ایرلاین مشکوک در منطقه باکو، حرف ها و رازهای فراوانی را افشا خواهد کرد. این ایرلاین اگرچه در ظاهر، قرار بوده به تامین نیازهای نیروهای مسلح آن منطقه کمک کند اما عملا بدل به یک خط هوایی تامین اقلام خاص برای مشتری های بعضا جنایتکار شده است.

گام اول ؛ یافتن تامین کننده محموله های خاص

در میانه های حمله انواع گروهک های تروریستی به خاک سوریه، به شکل سوال برانگیزی انواع سلاح‌های ساخت کشورهای شرق اروپا و خصوصا بلغارستان در اختیار گروه‌های تروریستی وارد شده به خاک سوریه گذاشته می‌شد؛ سلاح‌هایی که همه به تازگی ساخته شده و در تعداد قابل توجهی نیز در ابتدا در سوریه و سپس در مکان هایی مثل لیبی و عراق نیز دیده شدند. خود کشورهای محل درگیری خریدار سلاح های این کشورها نبودند پس باید به سراغ برخی بازیگران خاص منطقه ای رفت. اینجا بود که مثل همیشه نام عربستان سعودی در ابتدای لیست می‌درخشید !

در سال ۲۰۱۴ میلادی گزارش رسمی دولت بلغارستان حاکی از فروش ۸۵ میلیون یورو سلاح و مهمات به عربستان سعودی بود. البته مشخصا در هیچ بخشی از ارتش عربستان سعودی، سلاح های بلغاری تا به امروز مشاهده نشده اند و مشخص می شود ارتش سعودی این حجم از سلاح را برای ارتش یا نیروهای انتظامی خود این کشور خریداری نکرده است. بر اساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۸۷ قبضه تیربار سبک و ۱۲۰ قبضه تفنگ ضد تانک ۹ SPG- از بلغارستان به عربستان سعودی صادر شده است.

در عین حال بلغارها نیز از این تجارت به سود سرشاری رسیدند. در سال ۲۰۱۳ میلادی میزان صادرات تسلیحاتی کشور بلغارستان کمی بیش از ۲۰۰ میلیون یورو بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی ناگهان به عدد ۴۰۰ میلیون یورو می رسد که افزایشی دو برابری در یک سال را نشان می دهد. این عدد در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۶۴۲ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۷ میلادی به حدود ۱  میلیارد و ۲۹۰ میلیون یورو رسید.  

نکته جالب در این خصوص این که در سالهای بعدی و با کاهش پیدا کردن سطح درگیری در مناطق مختلف در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا میزان فروش بلغارها در حوزه تسلیحات با یک سقوط آزاد وحشتناک در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۰ میلیون دلار ! رسیده است. البته به غیر از بلغارستان ، کشورهای دیگری در این منطقه مثل صربستان ، بوسنی ، رومانی و ...  نیز درگیر این تجارت مرگبار بوده اند.

در گام اول و برای انتقال این تسلیحات به منطقه و تغذیه تروریست ها، بیشتر پرنده های باربری تجاری خطوط هوایی از عربستان و امارات وارد کار شدند. با افزایش سطح فعالیت در دوره مشخص زمانی و وارد شدن مستقیم پای آمریکا به بحث تامین سلاح از اروپای شرقی نیاز به یک باربر مطمئن تر پیدا شد.

 

پوشش دیپلماتیک برای انتقال تسلیحات در منطقه و جهان

"جاده ابریشم" در حقیقت نام یک خط هوایی دولتی در جمهوری آذربایجان است که در سال ۲۰۰۱ میلادی پایه گذاری شده و مرکز عملیاتی ان نیز در فرودگاه حیدر علی اف باکو قرار دارد. ناوگان این خط هوایی نیز شامل ۵ فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ بوده و به صورت اختصاصی در بحث ترابری هوایی فعال است.

با افزایش نیاز به نقل و انتقال مهمات و تسلیحات خصوصا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، آمریکا و برخی از متحدان این کشور به دنبال گزینه هایی رفتند که کمتر مورد توجه بودند.  این شرکت دارای یک زیر مجموعه به نام راه ابریشم غرب نیز است که آن هم در حوزه ترابری فعالیت کرده و از ۱۰ فروند بویینگ ۷۴۷ مدل ترابری بهره می برد.

این خط هوایی به دلیل دولتی بودن، از پشتیبانی دستگاه سیاست خارجی باکو نیز برخوردار بوده و با لابی های انجام گرفته توسط این کشور به عنوان یک وسیله حمل و نقل دیپلماتیک که از بسیاری بازدیدها و سیستم های نظارتی به دور است بهره می برد.

سفارت خانه های جمهوری آذربایجان در چندین کشور مختلف وظیفه ایجاد هماهنگی های لازم برای انجام پرواز های این خط هوایی را داشتند. در عین حال باید به این مسئله نیز اشاره کرد که خطوط هوایی غیر نظامی اجازه حمل محموله‌های نظامی را ندارند و این شرکت به خاطر داشتن روابط دولتی و در پوشش پرواز دیپلماتیک به نوعی این قانون جهانی را دور زده است.

مبداء پروازی برای هواپیماهای این خط هوایی عمدتا باکو و مقصد های آن نیز عمدتا در کشورهای بلغارستان ، کروواسی ، بوسنی و صربستان بوده و پس از بارگیری محموله های مختلف به مقاصدی مثل جده ، ریاض ، ابوظبی (به عنوان واسطه های انتقال سلاح به تروریست های مستقر در سوریه) باکو و برخی کشورهای آفریقایی حمل می شد. البته بحث پروازهای این شرکت به سرزمین های اشغالی نیز خود یک ماجرای مجزا است که خصوصا در چند سال اخیر و در دوره زمانی نزدیک به جنگ دوم قره باغ نیز با شدت بسیار بالاتری انجام شد. در برخی از موارد به دلیل محدودیت ناوگان این خط هوایی و بالا بودن تعداد سفارش ها، هواپیماهای Il-۷۶ نیروی هوایی آذربایجان نیز وارد کار می شدند تا سفارش ها به موقع به مقصد برسد.

هکرهای انانیموس خواب علی اف را آشفته کردند

در سال ۲۰۱۷ میلادی گروه هکری انانیموس اسنادی را از سفارت آذربایجان در بلغارستان هک و منتشر کرد. این اسناد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد نشان دهنده گوشه ای از عملیات های خطوط هوایی راه ابریشم در حوزه حمل و نقل تسلیحاتی در جهان است.

طبق این اسناد، عربستان سعودی یکی از مشتریان مهم خط هوایی راه ابریشم بوده و بین سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ این خط هوایی ۲۳ پرواز با عنوان دیپلماتیک را از مبدا های آذربایجان ، بلغارستان و صربستان به مقصد شهرهای جده و ریاض در عربستان سعودی انجام داده و تسلیحات سفارش داده شده توسط سعودی ها را به مقصد رسانده است. در کنار سلاح های سبک انفرادی ، مهمات و نارنجک ، بحث تسلیحات سبک ضد زره مثل تفنگ های سری SPG-۹ ، راکت اندازهای سری آر پی جی ۷ به همراه مهمات آنها و البته راکت های ۱۲۲ میلی متری برای سامانه گراد عمده سفارش ها را شامل می شده است.

جزییات ایرلاین ویژه حکومت باکو برای تامین سلاح داعش/ از سوریه تا آفریقا؛ پرنده‌های «راه ابریشم» مشغول تجارت مرگ هستند +سند

درخواست پرواز با محموله نظامی از فراز ترکیه برای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ آذری از مبدا بلغارستان به عربستان - تاریخ پرواز ۷ مارس ۲۰۱۷

 

در نمونه دیگر در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی، این شرکت ۳ پرواز را از مبدا بورگاس در ساحل دریای سیاه در کشور بلغارستان به مقصد امارات متحده عربی انجام داده و در مجموع بیش از ۱۰ تن مهمات که عمدتا شامل انواع مختلفی از پرتابه ها برای سلاح آر پی جی ۷ بوده را به مقصد رسانده است.

جزییات ایرلاین ویژه حکومت باکو برای تامین سلاح داعش/ از سوریه تا آفریقا؛ پرنده‌های «راه ابریشم» مشغول تجارت مرگ هستند +سند

درخواست فرود و پرواز بر فراز بلغارستان با هواپیمای ایلوشین ۷۶ خط هوایی راه ابریشم در بلغارستان مربوط به سال ۲۰۱۷

این خط هوایی به شکل جالبی در رساندن سلاح به اقلیم کردستان و نیروهای کرد در شمال سوریه نیز نقش داشته است. در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی دو پرواز توسط شرکت مذکور از مبدا رومانی و اسلوونی به اربیل انجام شد و سلاح های سبک و مهمات به این منطقه رسیدند. همچنین برخی از نیازهای تسلیحاتی گروه های کرد سوری نیز توسط این شرکت در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تامین شده است. در چندین مورد نیز دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی از طریق این شرکت اقلام نظامی مختلفی را به کشورهایی در قاره آفریقا ارسال کرده اند.

راه ابریشم و مورد خاص فسفر سفید

ماده فسفر سفید به دلیل قابلیت ایجاد آتش سوزی و نفوذ بالا در بسیاری از اهداف نظامی، در بحث ساخت انواع بمب ها و موشک ها و گلوله های توپخانه ای به کار می رود. البته به دلیل ماهیت بسیار دردناک و کشندگی بسیار بالای آن، برخی ملاحظات و ممنوعیت هایی درباره استفاده از آن وجود دارد. در سالهای اخیر ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله کاربران این نوع از تسلیحات در منطقه غرب آسیا بوده اند.

جزییات ایرلاین ویژه حکومت باکو برای تامین سلاح داعش/ از سوریه تا آفریقا؛ پرنده‌های «راه ابریشم» مشغول تجارت مرگ هستند +سند

درخواست موافقت برای فرود و پرواز با محموله فسفر سفید از بلغارستان برای An-۱۲ آذربایجانی به مقصد افغانستان در سال ۲۰۱۵

 

در سال  ۲۰۱۵ میلادی و در دو ماه مارس و می، سه پرواز توسط این شرکت از مبداء صربستان و بلغارستان انجام شده و در مجموع بیش از ۱۶۰ تن فسفر سفید حمل کرده است. در این موارد افغانستان به عنوان مقصد و نیروی پلیس این کشور به عنوان دریافت کننده نهایی اعلام شده ولی در بین راه، پرواز ها یک توقف در باکو داشته اند. هواپیما به غیر از فسفر سفید حامل مقداری تسلیحات و مهمات دیگر نیز بوده است.

این هواپیماها به افغانستان نیز رفته اند ولی هیچ مدرکی و سندی در خصوص رسیدن محموله به دست افغان ها وجود ندارد و کسی آنرا تایید نکرده! لذا این امکان جدی وجود دارد که در خصوص فسفر سفید، خود آذری ها مشتری نهایی باشند.  نکته جالب و قابل توجه این که در آن دوره این شرکت از هواپیماهای ترابری An-۱۲ بهره می برده که در سند مورد نظر برای پرواز نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

آمریکا مشتری خاص راه ابریشم

اما شاید بتوان مهم ترین مشتری خارجی این خط هوایی پر حاشیه را ارتش آمریکا به حساب آورد. بخش های مختلف وزارت دفاع و نیروهای مسلح آمریکا برای انتقال آنچه تسلیحات غیر استاندارد نامیده می شود مورد استفاده قرار می دهند. منظور از تسلیحات غیر استاندارد سلاح هایی غیر از مدل های غربی و سازمانی ارتش آمریکا هستند که عمدتا ریشه شرقی داشته و در کشورهایی مثل بلغارستان و یا صربستان تولید می شوند.

از سلاح های تهاجمی سری AK تا راکت اندازهای سری RPG تا سامانه راکت انداز زمین به زمین گراد جزو گزینه های پر استفاده آمریکا برای مسلح کردن متحدین عمدتا شبه نظامی یا تروریست خود در مناطقی مثل غرب آسیا و شمال آفریقا است.

جزییات ایرلاین ویژه حکومت باکو برای تامین سلاح داعش/ از سوریه تا آفریقا؛ پرنده‌های «راه ابریشم» مشغول تجارت مرگ هستند +سند

اجازه خاص برای هواپیمای B۷۴۷ آذری جهت حمل تسلیحات از آمریکا به آذربایجان و سپس عراق در سال ۲۰۱۷

برای نمونه در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تقریبا دولت آمریکا چیزی در حدود ۱ میلیارد دلار از این نوع تسلیحات غیر استاندارد را خریداری کرده و به طور تقریبا کامل حمل و نقل تمامی این اقلام توسط خط هوایی راه ابریشم انجام شده است. این برنامه البته بخش کوچک تری از برنامه بسیار بزرگتر آمریکا در منطقه غرب آسیا است که از چندین سال قبل و در سوریه آغاز شد. آمریکا برنامه ای برای آموزش و مسلح کردن آنچه نیروهای مخالف میانه رو بود را آغاز کرد.

طی این برنامه، از موشک های ضد زره سری تاو آمریکایی تا تسلیحات غیر استاندارد با ریشه روسی خریداری و به متحدان آمریکا تحویل شد. البته حجم بسیاری از این تسلیحات در نهایت به دست گروه های تروریستی مثل داعش یا النصره رسید که توسط خود آمریکا نیز به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی شده اند. با وجود گزارش ها مبنی بر فروش مستقیم این سلاح ها توسط متحدین میدانی آمریکا به گروه های تروریستی و عدم توان نگهداری و حفظ انها توسط همین افراد، همچنان روند مسلح کردن آنها از طرف واشنگتن ادامه داشته است.

حتی در یک مورد پیمانکار آمریکایی که در بلغارستان در حال آزمایش راکت اندازهای آر پی جی ۷ ساخت این کشور بوده دچار حادثه شده و به دلیل انفجار راکت در زمان پرتاب جان خود را از دست داده است. شرکت خصوصی آمریکایی Orbital ATK که در زمینه تجهیزات نظامی فعال است از جمله دیگر مشتریان آمریکایی این خط هوایی آذری است. برای نمونه در سال ۲۰۱۵ میلادی این شرکت با استفاده از پروازهای خطوط هوایی راه ابریشم چندین محموله سلاح را از بوسنی به آذربایجان و سپس به افغانستان منتقل کرده است.

جزییات ایرلاین ویژه حکومت باکو برای تامین سلاح داعش/ از سوریه تا آفریقا؛ پرنده‌های «راه ابریشم» مشغول تجارت مرگ هستند +سند

درخواست شرکت راه ابریشم غرب برای عبور هواپیمای B۷۴۷ خود با محموله نظامی از حریم پاکستان در اکتبر ۲۰۱۶ میلادی

شرکت آمریکایی Alliant Techsystems دیگر مشتری آمریکایی این خط هوایی آذربایجانی است که به طور عمده نیازهای تسلیحات کشوری مثل افغانستان را تامین می کرد. برای حمل محموله های پر حجم، بر اساس اسناد از هواپیماهای B۷۴۷ خط هوایی راه ابریشم غرب استفاده شده است.

پروازهای ویژه برای خرید های نظامی از اسراییل

بحث روابط خاص باکو با تل آویو خصوصا در زمینه نظامی یکی از مباحث بسیار مهم در سالهای خیر به ویژه بعد از جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است. یکی از مهم ترین مسیرهای انتقال تسلیحات اسراییلی به جمهوری آذربایجان، هواپیماهای ترابری خط هوایی راه ابریشم آذربایجان بودند که با استفاده از حریم کشورهایی مثل گرجستان و ترکیه در پوشش پروازهای دیپلماتیک ، سفرهای زیادی را در سالهای اخیر به سرزمین های اشغالی داشته است. در این پروازها هم هواپیماهای ۷۴۷ و هم ایلوشین ۷۶ آذری حضور پر رنگی داشته اند.

در نهایت به نظر می رسد آذری ها با استفاده از شرایط پیش آمده در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، طی سالهای اخیر یک تجارت بی سر و صدا و البته پر سود را به راه انداخته و تبدیل به یکی از هاب های نقل و انتقال سلاح به نقاط مختلف منطقه شده اند که مشتری نهایی آن، تروریست هایی مثل داعش و جبهه النصره بودند؛ همان هایی که در روز نیاز، به کمک ارتش باکو جهت حمله به قره باغ آمدند و امروز به تهدید لفظی جمهوری اسلامی مشغولند.