ابوذر ندیمی گفت: فرار مغزها و سرمایه‌ها باعث کم‌شدن تولید، نوآوری و خلاقیت و البته تضعیف صنعت می‌شود.

راه حل قطعی، اصلاح اساسی ساختارهای اقتصادی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌‌آنلاین: مشکلات اقتصادی به نحوی گسترده شده است که گفته می‌شود خط فقر در کلان‌شهرها به 11 میلیون در ماه رسیده است؛ رقمی که به وضوح نشان می‌دهد بخش وسیعی از مردم زیر خط فقر به سر می‌برند و بلکه سطح زندگی‌شان تا خط فقر موجود بسیار هم فاصله دارد.

ابوذر ندیمی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره شرایط کنونی اقتصادی ایران به «مثلث‌آنلاین» گفت: «خط فقر بین استان‌های مختلف تفاوت دارد اما در تهران باتوجه به هزینه‌های مسکن و حمل‌ونقل حدود 11 میلیون است. حداقل زندگی انسان‌ها باید بر اساس خوراک، پوشاک و مسکن تأمین شود و در شرایطی که چندمیلیون نفر کاملا بیکار محسوب می‌شوند و سه-چهار دهک پایین جامعه نیز با مشکلات بسیاری در حوزه درآمد مواجه‌اند، حتما در مجموع بخش زیادی از جامعه زیر خط فقر قرار می‌گیرند».

او ادامه داد: «متغیرهای متفاوتی بر سطح اقتصادی زندگی مردم تأثیر می‌گذارد؛ رکود داخلی، تورم پیشینی، نبود نظارت بر توزیع کالا و... و تا زمانی که اسکناس در معاملات تبادل می‌شود، نظارت دقیقی در حوزه مالیاتی ممکن نیست. از طرفی باید بر مبادی ورود و خروج کالا و نیز توزیع کالا به مثابه خدمات نظارت دقیقی صورت گیرد. مثلا اکنون میوه به شدت گران شده است که بخش اعظم قیمت بالای میوه به واسطه دلال‌هاست؛ در صورتی که بیشترین هزینه را کشاورز متحمل می‌شود و بیشترین سود را دلال می‌برد که این درست نیست».

او همچنین درباره نظام پولی کشور بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید سامان یابد، همکاری نظام پولی و مالیاتی است. هر داد و ستدی باید بر اساس قانون انجام شود. در این بین تبادل اسکناس باعث می‌شود محاسبه مالیات دچار مشکل شود. همه خرید و فروش‌ها یا باید از طریق الکترونیکی باشد یا با دستگاه‌های پز یا از طریق عابربانک‌ها تا هم قیمت خرید و فروش مشخص شود و هم مسئله تعیین مالیات‌ها با مشکل روبه‌رو نشود. علاوه بر این باید یک بار برای همیشه مشخص شود که چرا برخی نهادهای بزرگ و مهم معاف از مالیات هستند؟ چرا از آنها مالیات گرفته نمی‌شود؟»

او دیگر عوامل مشکلات اقتصادی را اینگونه معرفی کرد: «دلیل دیگر مشکلات اقتصادی این روزهای کشور فراز مغزها و سرمایه‌هاست که باعث کم‌شدن تولید، نوآوری و خلاقیت و البته تضعیف صنعت می‌شود. در چنین شرایطی طبیعی است که خط فقر روزبه‌روز بالا برود و مردم هم روزبه‌روز فقرتر شوند».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره راه حل اصلی رفع مشکلات اقتصادی تصریح کرد: «راه حل قطعی اصلاح اساسی ساختارهای اقتصادی است و تا وقتی ساختارها اصلاح نشوند، با عوض‌شدن رئیس‌جمهورها هیچ مشکلی حل نمی‌شود. آقای رئیسی تا اینجای کار، اقدامات خوبی انجام داده است اما هیچکدام اثر  زیادی بر کنترل قیمت‌ها و به طور کلی کاهش تورم و بالارفتن سطح کیفیت زندگی مردم منجر نمی‌شود».

ندیمی در پایان درباره ارتباط حل مشکلات بین‌المللی ایران با رفع مشکلات اقتصادی هم گفت: «رفع مشکلات خارجی بر سه متغیر تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ نخست میزان ارز در کشور است؛ به نحوی که باعث می‌شود ارز وارد کشور شود. دوم باعث بهبود وضعیت واردات می‌شود زیرا اگر واردات صورت نگیرد بخشی از بازار را نمی‌شود کنترل کرد و شاهد کمبود کالا، احتکار و در نهایت گرانی افسارگسیخته قیمت‌ها می‌شویم و سوم تورم انتزاعی و روانی از بین می‌رود. به هر حال ایران ناچار است برای حل مشکلات اقتصادی با جامعه جهانی به نتیجه‌ای مشترک برسد و امروز همه باید بدانیم هیچ کشوری ولو آمریکا بدون ارتباط با دیگر کشورها نمی‌تواند به راحتی ادامه مسیر دهد».