دولت روحانی در حالی که دولت قبل از خود را به باد انتقاد و اتهام می‌گرفت، مدیریت را با بی‌انضباطی شدید مالی، کسری بودجه و رکود استقراض تحویل داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این تحلیل را روزنامه جوان به بهانه انتشار میزان استقراض دولت تدبیر و امید از بانک مرکزی منتشر کرده و نوشت: بدهی دولت به بانک مرکزی در دولت روحانی با رشد 12 برابری از محدوده 14 هزار میلیارد تومان به بیش از 165 هزار میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دم از انضباط پولی و مالی می‌زدند در عمل دچار بی‌انضباطی مالی شدند. به طوری که دولت سیزدهم را با انبوهی از بدهی‌ها رو به رو کرده‌اند. دولت روحانی چنان سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم را به باد انتقاد گرفت که عامه مردم تصور می‌کردند، عملکرد دولت مذکور حداقل در حوزه اقتصاد مطلوب باشد، اما با انتشار گزارش‌های اقتصادی منتهی به دولت دوازدهم به این نتیجه می‌رسیم که عملکرد این دولت در حوزه اقتصاد مناسب نبوده است.

رکود همراه با تورم مدت‌هاست با کسری بودجه دولت درآمیخته است و شرایط اقتصادی را روز به روز پیچیده‌تر می‌کند، مشکل این است که بدهی‌های برجا مانده از دولت تدبیر و امید، دولت سیزدهم را در همین ابتدای کار با تنگنای اقتصادی قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو کرده است.

در ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در شهریور 1392 بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 14 هزار میلیارد تومان بود، اما این رقم به دلیل بی‌انضباطی مالی دولت در مرداد ماه 1400، به رقم 165 هزار و 550 میلیارد تومان رسید. در واقع در دوره هشت ساله دولت روحانی بدهی دولت (بدون احتساب بدهی شرکت‌های دولتی) بیش از 12 برابر شده است.

حجم پایه پولی مرداد امسال با 42/1 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل، به 515 هزار و 940 میلیارد تومان رسید که رشد 207 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی اصلی‌ترین عامل رشد پایه پولی در این دوره بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی از متغیرهای پولی در پایان مرداد امسال، حجم نقدینگی در پایان این ماه به عدد 3 هزار و 921 هزار و 430 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته 39/1 درصد و در پنج ماه ابتدای امسال 2/8 درصد رشد داشته است. حجم پایه پولی در پایان این ماه 515 هزار و 940 میلیارد تومان محاسبه شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 42/1 درصد و در پنج ماه ابتدایی امسال 12/4 درصد رشد داشته است.