فارس| وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای آمریکایی درباره مسائلی مانند حفظ خطوط ارتباطی دو کشور، افغانستان، ایران و تنش بر سر تایوان گفت‌وگو کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در ایتالیا با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود دیدار کرد.
به نوشته روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، بلینکن در این دیدار مدعی شد که آمریکا با آنچه اقدامات تنش‌زای چین در تایوان نامید، مخالف است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره این دیدار نوشت: «وزیر بلینکن بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی به‌منظور مدیریت مسئولانه رقابت‌ موجود میان ایالات متحده و جمهوری خلق چین تأکید کرد».

پرایس افزود، بلینکن همچنین در دیدار با وانگ‌یی به زمینه‌هایی که دو طرف می‌توانند همکاری داشته باشند، از جمله، کره شمالی، برمه، ایران، افغانستان و بحران اقلیمی اشاره کرد.

بلینکن در این دیدار مدعی شده است آمریکا بابت برخی فعالیت‌های چین «که نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین‌المللی را تضعیف کرده و مغایر ارزش‌ها و منافع ما و متحدانمان است، از جمله مسائل حقوق بشری، استان سین‌کیانگ، تبت، هنگ‌کنگ و دریای جنوبی و شرقی چین» نگران است.

از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت، بلینکن در این دیدار «به‌ضوح روشن ساخت» که واشنگتن با هرگونه تغییر یکجانبه چین در وضع موجود مخالف است.

وانگ یی در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی با «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه و همچنین همتایان مکزیکی و آرژانتینی خود دیدار کرد.

دیدار وانگ یی و بلینکن در حالی انجام گرفته است که  وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان در خصوص حضور نظامیان آمریکایی در این جزیره تصریح کرد که پکن بشدت مخالف هرنوع تعاملات رسمی و تماس‌های نظامی میان ایالات متحده و منطقه تایوان است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.