پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به دلیل ماهیت قابل حمل بودن گوشی های تلفن همراه، همیشه نیاز به استفاده از شارژر و شارژ کردن آن ها یکی از نکات مهم استفاده از این گجت های مهم و کاربردی بوده است. باتری هایی که امروزه در این گجت ها به کار گرفته می شوند از انواع باتری های لیتیوم یونی هستند که طبق آزمایشاتی که بر روی آن ها انجام شده است، بعد از دو سال از زمان به کار گرفتن اولیه آن ها، در بهترین حالت در حدود 20 درصد از ظرفیت خود را به طور کامل از دست می دهند.

از طرفی به دلیل ماهیت مصرفی بودن این باتری ها، شرکت های سازنده گوشی های تلفن همراه و گجت های الکترونیکی دیگر، در زمان عرضه محصولات خود در بازار، باتری های مناسب آن ها را نیز به بازار عرضه می کنند. اما برخی شرکت های سودجو و عمدتا چینی اقدام به عرضه باتری کپی و غیر اصل این گجت ها می کنند که در بیشتر مواقع منجر به آسیب رساندن به گوشی تلفن همراه شما می شود.

01

متاسفانه در بازار ایران نیز چه در بازار های اینترنتی و چه بازار ها و فروشگاه هایی که احتمالا حضوری به آن ها مراجعه می کنید، این باتری های بی کیفیت و کپی باتری های اصلی گوشی های تلفن همراه وجود دارد. مسلما برای خریداران باتری که به دنبال باتری های اصلی در بازار هستند، انتخاب و خرید باتری اصلی ساخته شده توسط شرکت سازنده گوشی که بتواند کاملا هماهنگ با مشخصات گوشی خود باشد بسیار مهم است. به همین دلیل شناخت راه های تشخیص باتری های اصلی سازندگان گوشی های موبایل از باتری های تقلبی و غیر اصل بسیار مهم است.

ظرفیت باتری گوشی و قابلیت نگهداری شارژ آن همیشه به عنوان یکی از اصلی ترین موارد در هنگام خرید گوشی تلفن همراه و انتخاب بهترین مدل تلقی گردیده است. اگر باتری گوشی شما نگهداری شارژ خوبی داشته باشد می توانید ساعت ها بدون دغدغه فکری در رابطه با شارژ کردن موبایل خود، از آن استفاده کنید که می تواند بسیار مهم و تعیین کننده باشد.

اما به هر حال باید بدانید که این قسمت از گوشی موبایل تان نیز مثل قسمت های دیگر آن مصرفی بوده و ممکن است دارای طول عمری بسیار کمتر از دیگر قسمت های گوشی شما باشد. پس باید به فکر تعویض آن با جایگزینی اصلی و قابل اعتماد باشید. در ادامه سعی می کنیم مطالبی را در رابطه با تشخیص باتری های اصلی و تقلبی ارائه کنیم تا بتوانیم تا قسمتی در هنگام انتخاب باتری جایگزین به شما کمک کرده باشیم.

 

چگونه باتری اصلی گوشی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص باتری اصلی گوشی از باتری تقلبی دو روش کلی وجود دارد: 1- روش ظاهری یا روشی که عملی می توان آن را انجام داد. 2- روش باطنی یا روشی که نمی توان به صورت عملی آن را انجام داد.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر هر دو باتری (باتری اصل و باتری تقلبی) را در اختیار داشته باشید، روش هایی وجود دارد که می توانید با در کنار هم قرار دادن آن ها و مقایسه برخی جزئیات، باتری اصل و کپی را تشخیص دهید. به دلیل اینکه معمولا هر دو باتری را در اختیار نخواهید داشت، در این مقاله روش های مقایسه ای در نظر گرفته نشده است و تنها دو روش اول ذکر شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

02

روش باطنی برای تشخیص باتری اصل و کپی

در این روش می بایست باتری های را گرفته و پوسته ای که کارخانه سازنده بر روی آن پیچیده تا نمایانگر مشخصات و برند سازنده باشد را باز کنید و با توجه به مواردی خاص که می تواند نشان دهنده اصل و یا تقلبی بودن باتری باشد، اقدام به تشخیص این مورد نمایید.

این کار می تواند برای شما خطرناک باشد. چرا که در هنگام جدا کردن باتری اگر به نحوی پوسته زیرین برچسب های کارخانه سازنده با قسمت های فلزی دیگر برخورد کند احتمال آتش سوزی وجود دارد. همچنین ممکن است به قطعه NFC به کار رفته در زیر پوسته نیز آسیب وارد کنید. به همین دلیل از توضیحات بیشتر خودداری می کنیم. اگر چه در صورت مواردی که گفته شد، فروشنده نیز به هیچ وجه پس از انجام این موارد باتری شما را تعویض نخواهد کرد.

 

روش ظاهری برای تشخیص باتری اصل و کپی

در این روش می توانید در هنگام خرید با بررسی ظاهر گوشی، باتری اصلی از تقلبی را تشخیص دهید.

 

شکل و بسته بندی باتری موبایل

توصیه می شود در هنگام خرید به سراغ باتری هایی بروید که در پک های مخصوص و پلمپ شده دارای برند معتبر بروید و از خرید باتری هایی که بسته بندی نامناسبی دارند جدا خودداری کنید.

 

تاریخ ساخت باتری موبایل

باید در هنگام خرید به سال ساخت باتری توجه کنید. در نظر داشته باشید که باتری هایی که از زمان ساخت آن ها 2 یا 3 سال گذشته باشد فاقد کارایی لازم هستند.

03

ظاهر باتری موبایل

یکی از اصلی ترین موارد، بررسی ظاهر باتری است. مواردی مانند نوشته های چاپ شده بر روی باتری، برش قسمت برچسب چسبیده شده بر روی باتری، فونت نوشته ها، استاندارد های ذکر شده وغیره می تواند با کمی دقت نشان دهنده وضعیت باتری باشد که می خواهید آن را خریداری کنید.

نکته دیگر این است که به دقت تمام قسمت های باتری را چک کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه برآمدگی و باد کردگی وجود نداشته باشد. ممکن است حتی از تاریخ ساخت باتری مدت زمان زیادی نگذشته باشد اما به دلیل نگهداری نامناسب آن، مشکلاتی در باتری موبایل ایجاد شده باشد.

 

داشتن گارانتی معتبر

مطمئنا شرکت های گارانتی باتری ای موبایل نیز به سراغ باتری هایی می روند که اصلی باشند و کیفیت خوبی داشته باشند. پس بهتر است در هنگام خرید باتری دقت کنید که گارانتی معتبری خدمات مناسبی را برای آن پوشش داده باشد.