داریوش قنبری گفت: بر اساس قوانین آمریکا دولت مستقر نمی‌تواند برای دولت بعد محدودیتی ایجاد کند یا تعیین تکلیف کرده باشد؛ مگر آنکه معاهده‌ای میان دو کشور امضا شود و به تصویب مجلس داخلی هر کشور برسد تا حکم قانون داشته باشد که تحقق چنین شرایطی در مقطع کنونی بعید است.

گرفتن تضمین از آمریکا بسیار بعید است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: یکی از مهم‌ترین مسائلی که کمتر از یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود، دور تازه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+4 است. حالا در این شرایط باید بررسی شود که چه موانعی در مسیر مذاکرات پیش رو وجود دارد؟

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «علی‌رغم برخی خوش‌بینی‌ها که گفته می‌شد در دولت آقای روحانی مذاکرات به نتیجه می‌رسد و برجام احیا می‌شود اما دیدیم که روند مذاکرات با موانعی روبه‌رو شد که امکان حصول نتیجه نهایی فراهم نشد. حالا هم مسائلی وجود دارد؛ از یک طرف اروپایی‌ها قصد دارند موضوعاتی فرابرجامی را در مذاکرات مطرح کنند و از سوی دیگر ایران هم می‌خواهد از آمریکا ضمانت بگیرد که دیگر از برجام خارج نشود».

او ادامه داد: «آمریکا نشان داده است که بدعهدی می‌کند و ممکن است هر لحظه زیر میز بازی بزند. ایران به همین دلیل می‌کوشد که جلوی این اتفاق احتمالی را بگیرد. از شواهد موجود، معلوم است که دولت بایدن چهارساله خواهد بود. محبوبیت بایدن کاسته شده است و هیچ بعید نیست دوره بعد ریاست‌جمهوری هم در دست جمهوری‌خواهان باشد. حالا در این شرایط ایران تضمین عقلانی می‌خواهد که این بار آمریکا همه‌چیز را بر هم نزند و شرایط بعد از توافق با ثبات باشد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «البته محدودیتی وجود دارد؛ اینکه بر اساس قوانین آمریکا دولت مستقر نمی‌تواند برای دولت بعد محدودیتی ایجاد کند یا تعیین تکلیف کرده باشد؛ مگر آنکه معاهده‌ای میان دو کشور امضا شود و به تصویب مجلس داخلی هر کشور برسد تا حکم قانون داشته باشد که تحقق چنین شرایطی در مقطع کنونی بعید است و به نظر می‌رسد اگر قرار است چنین باشد، نیاز به مذاکرات طولانی‌مدت و دوجانبه باشد که دور از ذهن به نظر می‌رسد».

او مطرح کرد: «به هر حال این مسائل وجود دارد اما دو طرف یعنی ایران و غربی‌ها بی‌میل به توافق نیستند و می‌توانند به فهم مشترکی برسند».

قنبری در پایان گفت: «هم ایران در شرایط کنونی می‌خواهد که با رفع تحریم‌ها اقتصاد رونفق بگیرد و هم غربی‌ها به خصوص آمریکا می‌خواهند از مسئله هسته‌ای ایران نگرانی نداشته باشند».