فارس | فرمانده نیروی هوایی آمریکا در سنتکام می‌گوید، با وجود آن که برنامه‌ریزان نظامی رقابت با چین و روسیه را چالش بزرگ واشنگتن می‌دانند، آمریکا حضور نظامی خود را در منطقه غرب آسیا حفظ خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در غرب آسیا روز شنبه گفت که خلبانان آمریکایی همچنان در منطقه مستقر خواهند بود، حتی با وجود آن که برنامه‌ریزان نظامی رقابت با چین و روسیه را چالش بزرگ بعدی واشنگتن می‌دانند.

سپهبد «گریگوری گیلوت» فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده در صحبت با خبرنگاران قبل از نمایشگاه هوایی دبی گفت که حضور پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه اوت ممکن است تعدیل شود.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس» نیروی هوایی ایالات متحده یک پایگاه بزرگ در نزدیکی قطر دارد که بر عملیات در افغانستان و همچنین عراق و سوریه نظارت داشت.

این فرمانده آمریکایی افزود: اما من هیچ سناریویی نمی‌بینم مبنی بر این که ایالات متحده نقش مهمی نداشته باشد.

طبق گزارش رسانه آمریکایی، گیلوت چند بار از نسبت دادن مستقیم حملات پهپادهای اخیر در منطقه به ایران خودداری کرد، اما افزایش تعداد این حملات را مورد تایید قرار داد.

او پس از حضور در کنفرانس بین‌المللی فرماندهان هوایی دبی گفت: «می‌دانید که دفاع مشترک چند کشور در منطقه، کلید ما برای شناسایی آن‌ها (حملات) و یک قدم جلوتر بودن از تهدیدِ در حین آشکار شدن خواهد بود».

طبق این گزارش، انتظار می‌رود روسیه این هفته جت جنگنده سوخو «سو-۷۵ چک‌میت» خود را در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش بگذارد. این جنگنده یک رقیب مستقیم برای جنگنده آمریکایی اف-۳۵ است که امارات متحده عربی از زمان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سال گذشته در تلاش برای خرید آن بوده است. این روند در دوران ریاست جمهوری جو بایدن کُند شده است.

در پاسخ به سوالی درباره چک‌میت روسیه، گیلوت گفت امیدوار است که متحدان و شرکای ایالات متحده از تجهیزاتی استفاده کنند که با ارتش آمریکا سازگاری داشته باشد. او گفت که خرید جنگنده روسیه «کاملاً» بر آن تأثیر خواهد گذاشت.

به نوشته آسوشیتد پرس، این فرمانده آمریکایی در طول ارائه خود در کنفرانس دبی، گرافیکی را به نمایش گذاشت که شامل پرچم رژیم صهیونیستی بود. ارتش آمریکا اکنون این رژیم را به دلیل توافق‌های اخیر آن با برخی کشورهای عربی منطقه تحت فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) می‌داند.

بحرین و امارات به تازگی رزمایش مشترکی را با نیروی دریایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام دادند. گیلوت گفت مانورهای هوایی با اسرائیل و آن کشورها نیز محتمل است. 

پیش‌تر، «جوی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد به حضور نظامی این کشور در غرب آسیا پایان دهد.

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند. پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر و در پی تشدید عملیات‌ پهپادی نیروهای یمنی علیه اهداف سعودی، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و همچنین سامانه‌های پاتریوت را از عربستان خارج کرده است.

اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای که توسط شرکت سهامی خاص آمریکایی «پلانت لبز» تهیه شده است، گزارش کرد که این یک تصویر از منطقه‌ای از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی گرفته شده که زمانی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت با سامانه پیشرفته ضدموشکی «تاد» در آن جا مستقر شده بود و روز جمعه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۹ شهریورماه) خالی شده بود.

آسوشیتدپرس ادامه داد که ایالات متحده پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را در ماه‌های اخیر از عربستان سعودی خارج کرده است.