هواداران ترامپ فکر می‌کنند گفته‌های او حقیقت دارند و نهادهای حزب جمهوری خواه به طور فزاینده‌ای حول وفاداری به دروغ بزرگ او درباره انتخابات سازماندهی می‌شوند و این موضوع می‌تواند به عنوان تلاش او و هواداران‌اش برای انجام کودتایی انتخاباتی از سوی او به منظور بازگشت او به قدرت در سال ۲۰۲۴ میلادی قلمداد شود.

ترامپ کودتا می‌کند!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در سال ۲۰۲۰ میلادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین امریکا فشار زیادی را بر ساختار دموکراسی آن کشور وارد کرد. در سال ۲۰۲۴ میلادی این فشار ممکن است باعث تعمیق شکاف در جامعه امریکا شود.

بعدازظهر ۶ ژانویه صدها نفر از حامیان ترامپ به دلیل ادعای دروغ او مبنی بر دزدیده شدن آرای انتخابات ۲۰۲۰ تحریک شده و به سوی ساختمان کنگره امریکا هجوم برده و وارد ساختمان شدند ساختمانی که پناهگاه دموکراسی امریکا قلمداد می‌شد. بر اثر این یورش پنج نفر کشته و ۱۳۸ افسر پلیس مجروح شدند.

«میچ مک کانل» جمهوری خواه گفته بود اگر آن انتخابات صرفا با ادعای طرف بازنده (ترامپ) لغو می‌شد، دموکراسی امریکا وارد مرحله‌ای مارپیچی و خطرناک می‌شد. در آن صورت هر چهار سال تقلایی برای کسب قدرت به هر قیمتی رخ می‌داد. یازده ماه پس از آن سخنان، اکنون گفته‌های «میچ مک کانل» ترسناک به نظر می‌رسند. آن چه می‌تواند به عنوان تقلای ضد دموکراتیک برای کسب قدرت به هر قیمتی تعبیر شود در حال حاضر در حوزه‌های قضایی در سراسر کشور در حال وقوع است.

دونالد ترامپ کودتا می‌کند؟!

کودتای انتخاباتی

رهبران جمهوری خواه وفادار به ترامپ برای در دست گیری کنترل نهادها در ایالت‌های کلیدی رقابت می‌کنند به گونه‌ای که این موضوع می‌تواند نتایج رقابت ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ میلادی را به شدت دستخوش تغییر سازد. با اشاره ترامپ برای نامزدی مجدد در انتخابات هواداران او به شدت برای کسب مناصب حساس در حال مانور دادن هستند. این موضوع می‌تواند به عنوان تلاش او و هواداران‌اش برای انجام کودتایی انتخاباتی از سوی به منظور بازگشت او به قدرت در سال ۲۰۲۴ میلادی قلمداد شود.

توطئه‌ها در تمام سطوح حکومتی در امریکا از حوزه‌های محلی و ایالتی تا سطح ملی در کنگره در حال آشکار شدن هستند. صحنه در حال آماده شدن برای نمایشی است که می‌توان در سال ۲۰۲۴ میلادی حمله بی‌سابقه سال گذشته به کنگره را این بار به مثابه یک تمرین برای آماده‌سازی قلمداد کرد.

کارشناسان برجسته انتخابات از حزب جمهوری خواه و متخصصان شیوه‌های رای گیری و مقام‌های انتخاباتی در ایالت‌ها همگی نگران تحقق هشدار مک کانل هستند. به نظر می‌رسد ترامپ در حال عادی‌سازی خشم ضد دموکراتیکی است که سال گذشته در حمله به ساختمان کنگره فوران کرد. ترامپ کماکان می‌گوید انتخابات ۲۰۲۰ «فاسدترین انتخابات تاریخ امریکا» بود. او از تسلط آهنین خود حزب جمهوری خواه استفاده کرده تا مقام‌های آریزونا، پنسیلوانیا، تگزاس، ویسکانسین و سایر ایالت‌ها را برای یافتن شواهدی مبنی بر تقلب سازماندهی کند.

یکی از عجیب‌ترین پیگیری‌ها برای بررسی تقلب رخ داده در آریزونا توسط شرکتی به نام نینجاهای سایبری انجام شد که عملا هیچ تجربه‌ای در زمینه انتخابات نداشته و مدعی شده که تقلب در انتخابات رخ داده است. ایده دزدیده شدن آرا در انتخابات ۲۰۲۰ کماکان مانند یک ویروس در هوا در حال انتشار است.

نظرسنجی تازه‌ای نشان می‌دهد دو سوم جمهوری خواهان هنوز به افسانه پیروزی ترامپ در سال ۲۰۲۰ باور دارند و یک سوم جمهوری خواهان با این ادعا موافق هستند که وطن دوستان امریکایی ممکن است مجبور شوند برای نجات کشورشان به خشونت متوسل شوند. هواداران ترامپ فکر می‌کنند گفته‌های او حقیقت دارند و نهادهای حزب جمهوری خواه به طور فزاینده‌ای حول وفاداری به دروغ بزرگ او درباره انتخابات سازماندهی می‌شوند و این موضوع برای آینده دموکراسی امریکا وحشتناک است.

دونالد ترامپ کودتا می‌کند؟!

«ند فولی» استاد حقوق اساسی در دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید لحظه کنونی در تاریخ امریکا منحصر به فرد است و آن را «مک کارتیسم انتخاباتی» نامیده است. فولی شباهتی بین ترامپ و وحشت ضد کمونیستی یا هراس سرخ می‌بیند که توسط سناتور جو «مک کارتی» از ویسکانسین در دهه ۵۰ میلادی ایجاد شد.

او می‌گوید ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ از تاکتیک‌های مک کارتی برای جذب آرا استفاده می‌کند و این اتفاقی است که پیش‌تر رخ نداده بود. ترامپ تعدادی از نامزدهای جمهوری خواه را برای مناصب کلیدی انتخابات ایالتی تایید کرده که ویژگی مشترکی با او دارند: آنان مشتاقانه اسطوره دزدیده شدن نتیجه آرای انتخابات ۲۰۲۰ را پذیرفته و بایدن را «شیادی در کاخ سفید» می‌دانند.

نگرانی از آن است که مقام‌های جمهوری خواهی که شجاعت‌عدم پیروی از دستور ترامپ در سال ۲۰۲۰ میلادی را داشتند از مقام خود برکنار شوند. در آن صورت بعید است که اطمینان داشته باشیم انتخابات ریاست جمهوری آینده عادلانه برگزار خواهد شد.

بیش‌ترین تمرکز بر روی نتیجه انتخابات در ایالت‌هایی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد بیش‌ترین رقابت بودند و احتمالا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در آن ایالت‌ها مشخص خواهد شد: آریزونا، جورجیا، میشیگان، ویسکانسین و تگزاس که رقابت ایالتی در آنجا به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.

لوایح تازه‌ای در حدود ۲۴ مورد به تازگی به تصویب رسیده‌اند از جمله قانون رای گیری تازه در جورجیا که کنترل نمایندگان جمهوری خواه بر هیئت‌های انتخابات نظارت بر شمارش آرا را تشدید می‌کند. براساس قانون تازه هیئت انتخاباتی تحت سلطه جمهوری خواه در حال حاضر اختیار تعلیق مقام‌های انتخاباتی را به دست می‌آورد که نوعی قدرت پنهان در فرایند انتخابات قلمداد می‌شود.

منبع: گاردین

ترجمه: فرارو