حامد تأملی امروز در نشست انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی اظهار داشت: سال 95 که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق آمار واردات اسباب بازی قاچاق اعلام شد 45 میلیون دلار بر مبنای کشفیات اعلام شد، البته بخشی مربوط به کم اظهاری و بخشی واردات قاچاق بود.

امار وحشتناک قاچاق اسباب بازی در کشور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی گفت: طبق گزارش ستاد مبارزه با قاچاق سالانه حدود 90 میلیون دلار اسباب بازی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.
حامد تأملی امروز در نشست انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی اظهار داشت: سال 95 که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق آمار واردات اسباب بازی قاچاق اعلام شد 45 میلیون دلار بر مبنای کشفیات اعلام شد، البته بخشی مربوط به کم اظهاری و بخشی واردات قاچاق بود. برآورد می‌شود واردات قاچاق اسباب بازی اکنون به حدود 90 میلیون دلار افزایش یافته و شاهد آن این است که در مراکز تجاری مغازه‌های فراوانی می‌بینید که اسباب بازی وارداتی و خارجی در آن عرضه می‌شود.
وی افزود: اسباب بازی دارای یک زنجیره ارزشی از ایده، طراحی تا تولید و ترویج است که در قالب چهار زنجیره متصل به هم هستند. انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی که راه‌اندازی شده فضایی برای فعالیت دانشجویی و استارتاپی در آن فراهم شده و رویدادهای خوبی برای طراحی اسباب بازی انجام شده است که این انجمن به عنوان داور در این رویدادها ظاهر شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی تأکید کرد: اسباب بازی یک کالای فرهنگی است و باید با آن برخورد صنایع فرهنگی انجام شود گرچه در تولید آن طراحی، تکنولوژی و مواد اولیه مطرح می‌شود و به خاطر تنوع انواع سبک‌ها در تولید اسباب بازی به کار گرفته می‌شود اما در توزیع و شبکه فروش مشکل داریم.
تأملی ادامه داد: یک مشکل دیگر ترویج اسباب بازی در کشور است که سرانه مصرف با توجه به فاصله‌ای که با سرانه مصرف در دنیا دارد باید افزایش یابد همانگونه که در مورد کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی همه رسانه‌ها کمک می‌کنند در مورد ترویج مصرف اسباب بازی برای کودکان هم باید همه کمک کنند چون گوهر انسانی در سنین پایین شکل می‌گیرد که عمدتاً به وسیله اسباب بازی به عنوان یک ابزار فرهنگی شکل می‌گیرد.
وی افزود: حمایت انجمن از تولیدکنندگان بدون کنترل نبوده در تشکل‌ها و انجمن‌ها حضور داریم. بخشی فرهنگی اسباب بازی پررنگ‌تر از بخش صنعتی آن است. باید اقتصاد فرهنگ در این رشته شکل گیرد، گرچه اسباب بازی یک کالای فرهنگی و تربیتی است و مخاطب آن کودک و نوجوان است اما باید اقتصاد آن هم شکل گیرد وگرنه مانند برخی از انتشاراتی‌ها که به مقوله اقتصاد توجه نکردند، بعد از مدتی ورشکست شدند و مجبور شدند جمع کنند. بنابراین اسباب بازی هم یک کالای فرهنگی است و به هیچ وجه کالای لوکس یا صنعتی به شمار نمی‌رود.
عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در مورد اینکه چگونه می‌توان از فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها که دنبال کار می‌گردند در قالب مشاغل خانگی در تولید اسباب بازی بهره‌ گرفت، عنوان کرد: تولیدکنندگان اسباب بازی معمولاً در یک کارگاه مجتمع نیستند، بلکه تقسیم کار صورت گرفته و در اروپا بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب برندهای معروف به تولید اسباب بازی می‌پردازند. در دنیا 25 برند معروف در اسباب بازی وجود دارد و تفاوت محصول بسیار زیاد است و اشتغال در این صنعت می‌تواند در قالب کسب و کارهای کوچک و متوسط شکل گیرد.
تأملی تأکید کرد: طراحی و تنوع در اسباب بازی به ویژه عروسک بسیار زیاد است. 
وی در مورد اینکه هر کارگاه اسباب بازی چقدر اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: برخی از کارگاه ها دارای دستگاه تزریق پلاستیک هستند که با سه نفر هم کار می‌کنند در بعضی جاها بین 4 تا 5 نفر در طراحی شکل اسباب بازی کار می‌کنند، تعدادی در قالب‌سازی کار می‌کنند و در بازی‌های رومیزی بیشتر به سمت طراحی حرکت می‌کنند. گاهی یک تولیدکننده با دو نفر کار می‌کند، برخی از کارگاه‌ها 20 تا 35 نفر هم دارند که به تولید انواع اقسام اسباب بازی و عروسک می‌پردازند.
این عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی عنوان کرد: در تولید اسباب‌بازی از روان‌شناسان و کارشناسان علوم تربیتی باید کمک بگیریم اما برای کودک نمی‌توان خیلی خط کشی کرد که مثلاً عروسک دارای حجاب باشد یا بدون حجاب باشد.
به گفته تأملی، شخصیت کودک در سنین پایین شکل می‌گیرد و طراحان اسباب بازی و عروسک باید با روانشناسان مشورت کنند و ما هنوز به طور قطع به این نتیجه نرسیده‌ایم که بالاخره عروسک اسباب بازی با حجاب باشد یا نه، شورای نظارت بر اسباب بازی باید نظارت کند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما شخصیت‌سازی عروسک‌ها است و صنایع مرتبط با آن از جمله پویا نمایی و انیمیشن است، باید چند کاراکتر جذاب ایرانی معرفی شود که براساس آن عروسک درست کنیم.
به گفته عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در چهار سال گذشته چند رویداد برگزار کرده و شخصیت‌های جذاب انیمیشن که معمولاً خارجی است به راحتی بر روی نوشت‌افزار، پوشاک و اسباب‌بازی‌های خارجی قرار می‌گیرد و بدون ریالی چاپ می‌شود، اما اگر بخواهیم یک کاراکتر ایرانی درج شود باید هزینه بپردازیم. بنابراین قانون حق نشر باید تکلیف را روشن کند. اسباب بازی کالایی است که جنبه فرهنگی دارد.
به گفته تأملی در فیلم جنگ ستارگان که ساخته شده یک سوم درآمد آن مربوط به اسباب‌بازی‌های مرتبط با آن است.
در این نشست امیر بهادری‌فرد عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی  در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از اسباب‌بازی‌های محلی در تولید اسباب بازی ملی استفاده کرد، گفت: تولیدکنندگان با فرهنگ بومی و اسباب‌بازی‌های محلی باید در ارتباط باشند و طراحی اسباب‌بازی‌های جدید داشته باشند که کپی‌‌کاری نباشد و اسباب‌بازی‌های محلی منبع خوبی برای الهام در تولید اسباب بازی داخلی است.

وی گفت: صنعت اسباب بازی تبدیل به مرجعی برای صنعت در بخش خصوصی است و انجمن تولیدکنندگان با نهاده‌های بالادستی ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوان این صنعت را مورد حمایت قرار داد.
علیرضا لولاگر دیگر دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران گفت:‌این انجمن سال 96 پایه‌گذاری شده و در اولین دوره انتخابات هیأت مدیره به مدت 2 سال بود سپس با کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره اسباب بازی در سال 97 و 98 به صورت ملی برگزار شد.
وی افزود: تعداد زیادی مشاغل درگیر تولید اسباب بازی هستند.
به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران یکی از معیارهای اساسنامه انجمن مجوز تولیدکنندگان از شورای نظارت بر تولید و توزیع اسباب بازی است که این شورا زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.
لولاگر عنوان کرد: ذهنیت کودک با اسباب بازی شکل می‌گیرد بنابراین صنعت اسباب بازی بسیار مهم است برون‌سپاری در این شکل باید جدی گرفته شود و تولیدکننده صرفاً کارخانه‌دار نیست و می‌تواند سفارش تولید از مجموعه‌های مختلف داشته باشد.
 دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران گفت: بیش از 20 کارخانه با متر و معیار صنعتی به تولید اسباب بازی می‌پردازند ا ما 60 تولیدکننده اسباب بازی در کشور هستند که عضو انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی بوده و در مجموع 100 کارگاه بزرگ و کوچک در کشور به تولید اسباب بازی اقدام می‌کنند.
وی افزود: برندهای مختلفی در 10 سال گذشته برای اسباب‌بازی ایجاد شده که باید از تولید داخلی حمایت کنیم و برندسازی صورت گیرد.