مشرق | روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «مساله زاینده رود و نگاه سیاستمداران» به قلم «محمدتقی فاضل میبدی» فعال اصلاح طلب نوشت:«حدود نیم قرن است که ما در حال نابودکردن و زوال تمدن کهن اسلامی هستیم. چرا نیم قرن ؟ برای این که در این مدت پایه‌های این تمدن ریزش کرده و از درون پوک می‌شود؛ یعنی خشکاندن آب‌های زیر زمینی و قنات‌هایی که از مظاهر باشکوه این تمدن تاریخی بود... در ادبیات سیاسی و اجتماعی ما شعار مرگ بر این و آن از مفهوم سازی الگوی مصرف، به‌ویژه مصرف آب، مهمتر بود».

ادعای عجیب روزنامه اصلاح‌طلب برای خشکی زاینده‌رود و نقش آمریکا!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اعتراضی که در کف تفتیده زاینده رود صورت گرفت، ممکن است در آن جا پایان نیابد. اگر تدبیر جدی صورت نگیرد، با بحران بزرگتری مواجه خواهیم بود. اگر دقیق مدیریت نکنیم مساله آب ما را با بحران‌های بزرگتری مواجه خواهد کرد. تا دیرنشده بیاییم دست از برخی رویکردها و شعارها برداریم و تمام هم و غم خود را در جهت نجات مردم ایران به کار بریم».

در ادامه این مطلب آمده است:«تا سیاست خارجی ما با تیغ تجدیدنظر، جراحی نگردد، نه تنها بحران آب که هیچ بحرانی درست حل نخواهد شد. امید است مذاکره پیش‌رو طوری در چرخه دیپلماسی قرار گیرد، که سایه شوم تحریم‌ها از سر این مردم کنار برود».

ربط دادن مسائلی که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد، خود مهارتی می خواهد که افراطیون اصلاح طلب از آن برخوردار هستند. این جماعت در سالهای گذشته آب خوردن مردم را هم به برجام ربط داد و حالا زاینده رود را به سیاست خارجی مرتبط کرده است.

نویسنده یادداشت مذکور اینگونه القاء کرده که رویکرد ایران در سیاست خارجی و به خصوص در مسئله استکبارستیزی که در قالب شعار «مرگ بر آمریکا» تجلی پیدا کرد، از علل اصلی خشک شدن زاینده رود است.

این دقیقا مشابه استدلال برخی سلبریتی ها در سالهای گذشته است که وقوع سیل و زلزله در برخی از نقاط کشور را نتیجه شعار مرگ بر آمریکا و خشم زمین از این شعار قلمداد می کردند.

متاسفانه سطح دانش برخی افراطیون اصلاح طلب دقیقا همانند برخی سلبریتی ها، بسیار پایین است و این فقدان تحلیل و دانش، در نهایت توهین به فهم و شعور مردم را در پی دارد.

در روزهای گذشته «رحمت الله فیروزی» نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، از پیگیری مشکل زاینده رود در دولت رئیسی تقدیر کرد و گفت:«در سایه بی توجهی دولت گذشته، مسئله زاینده رود به مشکل ملی تبدیل شده و تنش های اجتماعی را در پی داشته است».

همچنین در روزهای گذشته «سیدرضا مرتضوی» استاندار اصفهان در گفت‌وگویی در خصوص نتایج سفر وزیر نیرو به اصفهان و تصمیمات اتخاذ شده برای کشاورزان گفت:« قرار شد برای تکمیل سامانه دوم تامین آب شرب اصفهان تامین اعتبار به میزان حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شود، همچنین برای اینکه بتوانیم از خروجی تصفیه‌خانه‌های شمال و جنوب برای کشاورزی استفاده کنیم مقرر شد طرح‌های تکمیلی که منجر به استفاده بهتر خواهد شد اجرا شود که قرار شد برای هر یک ۴۰۰ میلیارد تامین اعتبار شود. مقرر شد با محوریت وزیر نیرو، کارگروه احیای زاینده‌رود برنامه‌ریزی را شروع کند و جلسات مستمری را داشته باشیم».

طبق اعلام مدیر بهره‌برداری سد زاینده‌رود حجم فعلی آب در سد زاینده‌رود ۱۷۹ میلیون مترمکعب است و ۸۶ درصد حجم سد خالی از آب است.

لازم به ذکر است که فاضل میبدی پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود «امام حسین(ع) در روز عاشورا پیغام فرستاد که بیایید صلح کنیم»؛ حالا شخصی که از ماجرای عاشورا درس مذاکره و صلح گرفته بود، ماجرای زاینده رود را به سیاست خارجی ربط می دهد.  

افراطیون اصلاح طلب، رویکرد مقتدرانه و باصلابت در مقابل دشمن را جنگ طلبی و تنش زایی تفسیر کرده و رویکرد حقارت و ذلت و تسلیم شدن در مقابل زیاده خواهی دشمن را نیز تعامل و صلح طلبی جا می زند.

این در حالی است که رویکرد مقتدرانه بر پایه «مقاومت» قطعا بازدارنده و شرافتمندانه است و در سوی مقابل، تسلیم، مایه ننگ و خسارت مضاعف. بر همین اساس آنها که از دفاع در برابر دشمن شانه خالی کنند یا نسخه کوتاه آمدن بپیچند، باید هزینه های چند ده برابری را به جان بخرند و قطعا خسارت آن به مردم تحمیل می شود.