فارس | عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مذاکرات هشتم آذرماه در وین گفت: مذاکرات هسته‌ای پیش از این انجام شده و سال 94 به پایان رسیده و به برجام منتهی شده است، لذا از اینجا به بعد مذاکرات بر مبنای لغو تحریم‌ها دنبال می‌شود و باید از نظریه مقاومت و تحریم‌زدایی بهره گرفته شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فریدون عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس، در خصوص الزامات برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای، با تأکید بر اینکه این دوره از گفتگوها را باید «مذاکرات لغو تحریم‌ها» بدانیم و بر این مبنا کار را دنبال کنیم، اظهار داشت:‌ اگر مثبت و خوشبینانه فکر کنیم، بنای دولت قبل در مذاکرات هسته‌ای بر موضوع تنش‌زدایی بود که البته از نظرات تنش‌زدایی رایج در علوم سیاسی غربی استفاده می‌کردند و هر چقدر هم از طرف افراد دلسوز و ذی‌صلاح به آنها تذکر داده شد، گوششان بدهکار نبود، چرا که تئوریسین‌های آنها طور دیگری به آنها دیکته می‌کردند و آنها نیز بر همین مبنا عمل کردند و نتیجه کارشان معلوم شد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را گذراند و تعهدات برجامی بر مبنای این مصوبه کاهش یافت؛ البته دولت قبل نمی‌خواست این مصوبه را اجرا کند، اما چون ضمانت اجرایی و مجازات برای استنکاف از اجرای قانون در نظر گرفته شده، مجبور به اجرای آن شدند، هر چند هر جا توانستند با کارهایی مانند تأخیر در ابلاغ آئین‌نامه اجرایی قانون، در مسیر آن سنگ‌اندازی کردند.

مذاکرات 8 آذر گفت‌وگو برای لغو تحریم‌هاست، نه گفت‌وگوهای هسته‌ای

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ در حال حاضر که دولت با مجلس صاحب این مصوبه، همسوتر است و لزوماً همه افراد در دولت از نظریه تنش‌زدایی مرسوم پیروی نمی‌کنند، نسبت به الزامات دنبال کردن این مذاکرات باید توجه بیشتری شود، چرا که این مذاکرات گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها است، نه گفت‌وگوهای هسته‌ای.

عباسی در توضیح این نکته گفت: مذاکرات هسته‌ای پیش از این انجام شده و سال 94 به پایان رسیده و به برجام منتهی شده است، لذا از اینجا به بعد مذاکرات بر مبنای لغو تحریم‌ها دنبال می‌شود و باید از نظریه مقاومت و تحریم‌زدایی بهره گرفته شود.

لزوم تثبیت قدرت سخت و نرم نظام،‌ در آستانه مذاکرات

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در آستانه مذاکرات باید به دو مؤلفه قدرت سخت نظام و قدرت نرم آن برای پشتیبانی از تیم مذاکره‌کننده توجه شود، گفت: قدرت سخت نظام به مسأله اقتدار دفاعی کشور برمی‌گردد که در این ایام باید در برابر انواع تهدیدها که ممکن است در آستانه مذاکرات ولو به صورت محدود متوجه ما شود، قاطعانه و به طور سنگین پاسخ بدهیم و حتی رجزخوانی‌های نظامی آنها را نیز قاطعانه پاسخ بدهیم.

عباسی ادامه داد: در حوزه قدرت نرم نیز باید اقناع افکار عمومی را در آستانه مذاکرات لغو تحریم‌ها جدی بگیریم؛ یعنی باید به مردم اطلاعات درستی داده شود تا مثل همیشه هم از نیروهای مسلح و قدرت دفاعی کشور دفاع کنند و هم پشتیبان تیم مذاکره‌کننده برای لغو تحریم‌ها باشند تا دشمن و عوامل داخلی آن، مجددا بحث‌های تبلیغاتی درباره دوگانه معیشت و مذاکره راه نیندازند و این توطئه‌ها خنثی شود.

وی تصریح کرد: تثبیت قدرت نرم نظام در آستانه مذاکرات و تنویر افکار عمومی، وظیفه دستگاه‌های تبلیغاتی به ویژه صدا وسیماست که باید به طور دقیق و به موقع اطلاع‌رسانی کنند.

نماینده مردم کازرون در مجلس تأکید کرد: دولت هم باید همزمان تلاشش را دو چندان کرده و برای رفع مشکلات معیشتی در داخل به صورت منسجم عمل کند و به درخواست‌های مردم در بازه‌های زمانی مشخص به صورت مناسب و عملی پاسخ دهد.

«لغو اساسی تحریم‌ها» باید دنبال شود/ لزوم فشار بر منافع رژیم صهیونیستی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر این اساس، تیم مذاکره‌کننده باید با پشتوانه قدرت سخت و نرم نظام و برای تهدیدزدایی پای میز مذاکره بنشیند و روش اجرای کار نیز، باید فشار بر منافع رژیم صهیونیستی در تمام ابعاد آن باشد.

عباسی در توضیح این مسأله تصریح کرد:‌ تجربه سال‌های گذشته تاکنون نشان داده است که صهیونیست‌ها فشارهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی را بر جامعه ما زیاد می‌کنند، لذا باید فشار ما بر رژیم صهیونیستی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و تبلیغاتی باشد تا این فشار،‌ مانع نفوذ آنها و اعمال فشارشان بر کشورهای غربی عضو برجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در نتیجه مذاکرات باید تحریم‌های اساسی لغو شود، عنوان کرد: منظور از لغو تحریم‌های اساسی این است که نفت ما به راحتی فروخته شود و تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و کشتیرانی هم به طور کامل لغو شود و خسارت حاصل از عدم اجرای تعهدات غربی‌ها در دوران برجام نیز به ملت ایران پرداخت شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع، باید خاکریز درخواست‌های خودمان را در خاک دشمن بزنیم تا مانع زورگویی آنها شویم، نه اینکه در مرز خودمان بایستیم و خواسته‌هایمان را دنبال کنیم.

نتیجه 8 سال مذاکره با آمریکا چه شد؟!

عباسی همچنین به جریان‌سازی تبلیغی حامیان دولت سابق در خصوص لزوم مذاکره و توافق با آمریکا در این دوره از مذاکرات نیز واکنش نشان داد و گفت: این افراد با فرمول‌های دشمن محاسبه و عمل می‌کنند؛ آنها 8 سال این نظریه را دنبال کردند و حالا سؤال این است که نتیجه این رویکرد چه شد؟ آیا تحریم‌ها لغو شد؟‌! آیا تأثیری در معیشت مردم داشت و آیا اعتبار پاسپورت ایرانی و پول ملی افزایش یافت؟!

وی تصریح کرد: بنابراین بهتر است، این افراد مدتی حرف نزنند و اگر نظریه‌ای هم دارند به جای فضاسازی رسانه‌ای، به مسؤولان کشور ارائه دهند و انسجام داخلی را به هم نریزند.

زنجیره بهم پیوسته تحریم‌ها باید لغو شود/ راستی‌آزمایی حداقل 6 ماه زمان می‌برد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها نیز تأکید کرد: مهمترین تحریم‌ ما در حال حاضر تحریم بانکی است که اگر به معنای واقعی کلمه لغو شود، تراکنش‌های مالی ما هم با دنیا راحت‌تر انجام می‌شود و دلالی‌های این حوزه نیز حذف شده و مسائل ارزان‌تر تمام می‌شود.

عباسی ادامه داد: تحریم در خرید و تحریم در فروش، هر دو باید لغو شود؛ علاوه بر آن، تحریم‌های بیمه‌ای، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی هم که زنجیره به هم پیوسته‌ای هستند، باید طبق قول‌هایی که در برجام داده بودند لغو شود.

وی با بیان اینکه نشانه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها این است که تبادل مالی ما با دنیا به راحتی و بدون مانع انجام شود، گفت: آنها می‌گفتند ما 4.2 میلیارد دلار از پول‌های شما را می‌دهیم، اما آن را به یک بانک ژاپنی واگذار می‌کنند، بانک ژاپنی هم بعد از مدتی می‌گوید اگر این حجم از پول را به شما بدهم، سهام من پایین می‌آید، بنابراین سراغ فلان بانک سوئیسی بروید!

عباسی افزود: بانک سوئیسی هم برخلاف تصور همه که فکر می‌کنند قدرت جابجایی پول آنها بالاست، می‌گوید من حداکثر روزی یک میلیون دلار می‌توانم منتقل کنم! بنابراین چندین سال طول می‌کشد تا با این فرآیند 4.2 میلیارد دلار از پول ملت ایران برگردد و این واقعیتی بود که در سال 92 شاهد بودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در فرآیند راستی‌آزمایی باید طبق مصوبه مجلس تولید اورانیوم مورد نیاز را در سطح بالا دنبال کنیم و بعد از احراز راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها که حداقل 6 تا 8 ماه طول می‌کشد، تعهدات برجامی خود را به تدریج و تحت نظارت آژانس انجام دهیم تا در صورت خُلف وعده مجدد آنها، به سرعت به توان فنی قبل بازگردیم.