گسترش | موسوی: روز چهارشنبه جلسه هماهنگی بین دولت و مجلس در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد و رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در این نشست حاضر شده تا مطالبات مردم از زبان نمایندگان مردم بیان شود. این نشست سبب هماهنگی و همفکری بین دولت و مجلس صورت خواهد گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بسیاری از اقداماتی که توسط دولتمردان انجام می‌شود با هماهنگی و مصوبات مجلس صورت می‌گیرد و مجلس از طریق تصویب برنامه‌‌های پنج ساله توسعه، ارائه طرح‌‌های پیشنهادی، نظارت بر عملکرد دولت از طریق دیوان محاسبات، رأی اعتماد، استیضاح وزرا، طرح سؤال از رئیس جمهور کشور و لوایح تقدیمی دولت که مهمترین آن بودجه سالانه است، نقش پررنگی در سیاست گذاری‌‌های دولت ایفا می‌کند.

اکنون این پرسش‌ها مطرح می‌شود که مجلس به عنوان نهادی قانونگذار و ناظر که تصویب همه تحرکات اصلی قوه مجریه و نظارت بر اقدامات این قوه را به عهده دارد تا چه اندازه در سیاستگذاری‌‌های مربوط به حوزه اقتصاد و شکل‌گیری ابر چالش‌‌های اقتصادی سهم دارد؟ کدام اقدامات مجلس مغایر اصلاحات اقتصادی و روند توسعه است؟

در حال حاضر بحران منابع آب کشور، مسائل زیست محیطی، صندوق بازنشستگی، بودجه دولت، نظام بانکی و معضل بیکاری شش ابرچالش هستند که اقتصاد ایران را تهدید می‌کنند. بسیاری از مردم عواملی را که باعث شکل‌گیری این ابرچالش‌‌های اقتصادی در ایران شده است به عملکرد دولت و قوه مجریه نسبت می‌دهند. در صورتی که مجلس نیز در به وجود آمدن این مشکلات و بروز وضعیت کنونی اقتصاد بی‌تأثیر نبوده است. مجلس رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده‌است. نمایندگان مجلس از مناطق مختلف کشور انتخاب می‌شوند که می‌توانند در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی، قانون وضع کنند.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی. برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

دو کارویژه مجلس کدام است

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز درباره موضوع یاد شده اظهار کرد: مجلس در واقع دو کارویژه مطابق قانون اساسی دارد. کارویژه اول قانونگذاری و کارویژه دوم نظارت است. طبیعتا در مورد مسائل اقتصادی، کاری که مجلس انجام می دهد ریل گذاری است و این ریل گذاری در غالب تقنین و قانون گذاری است. این قوانین اعم از مصوباتی است که در غالب لوایحی توسط خود دولت ارسال می شود و ما در کمیسیون ها تخصصی بررسی می کنیم و هم طرح های است که خود نمایندگان ارائه می دهند و در مجلس مصوب می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: این ریل گذاری را ما در مجلس انجام می دهیم. یک کارویژه و وظیفه مجلس شورای اسلامی هم نظارت است. از رای اعتماد به وزرا آغاز می شود تا سوال و استیضاح و ماده ۲۳۴ و مسائل دیگر، وظایفی است که مجلس پیگیری می کند ضمن اینکه روزانه در مجلس در مورد مسائل اقتصادی تذکر داریم.

بخش کلان اقتصاد باید بهبود پیدا کند

وی در ادامه با اشاره به برنامه هایی که به مناسبت ۱۰ آذر، روز مجلس تدارک دیده شده، گفت: قرار است نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی برای تشریح عملکرد مجلس یازدهم برگزار شود و رییس مجلس در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

سخنگوی هیئت رئیسه ادامه داد: روز چهارشنبه نیز جلسه هماهنگی بین دولت و مجلس نیز در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد و رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در این نشست حاضر شده تا مطالبات مردم از زبان نمایندگان مردم بیان شود. این نشست سبب هماهنگی و همفکری بین دولت و مجلس صورت خواهد گرفت و رییس جمهوری عملکرد دولت را در این مدت که سکان اجرایی کشور را بر عهده دارند، تشریح خواهند کرد.

موسوی در پایان اظهار کرد: در این جلسه مسائل کلی بیان می شود،‌ مسئله اقتصاد و معیشت چیزی است که بخش های مختلف با آن درگیر هستند. ما معتقدیم که بخش کلان اقتصاد باید بهبود پیدا کند تا شاهد رشد اقتصادی باشیم. اگر تولید ملی بالا برود. تورم و بیکاری قطعا حل خواهد شد.