آغاز مذاکرات وین | دور نخست؛ مذاکرات غیر رسمی دوجانبه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جماران نوشت: نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در وین: نخستین رایزنی دوجانبه غیررسمی در وین اتریش در راستای آماده سازی برای از سرگیری رسمی گفت‌وگوها برای روز دوشنبه آغاز شد.
رسیدن به توافق در این زمینه به تلاش‌های قابل توجهی احتیاج خواهد داشت.

علی باقری کنی ریاست هیات مذاکره کننده ایران در نشست روز دوشنبه با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیش از انجام این سفر تصریح کرد که لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.

وی در گفت‌وگویی با تاکید بر مواضع ایران برای ادامه مذاکرات وین، هشدار داد که گفت‌وگوها در صورتی که تمام تحریم‌ها لغو نشود؛ با شکست روبرو خواهد شد. به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، هر گونه پیشرفت در مسیر مذاکرات باید با لغو همه تحریم‌های آمریکا همراه باشد و تضمینی مبنی بر اینکه دولت آینده در واشنگتن یک بار دیگر مانند دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از توافق خارج نشود، وجود ندارد.

وی با اشاره به رفتار غیر قانونی واشنگتن در خروج از توافقی که پس از سال‌ها مذاکره به دست آمد، تصریح کرد:دریافت تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال و اجرای تحریم‌های جدید و همچنین عدم بازگرداندن تحریم‌های پیشین برای جلوگیری از این احتمال است که بی نظمی سیاسی در آمریکا تاثیر بر رفتار بین المللی این کشور داشته باشد.

باقری اظهار داشت: متاسفانه، سیاست شکست خورده تداوم فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد، در دستور کار دولت بایدن باقی مانده است و او باید تحریم‌ها را به منظور رها کردن خود از سردرگمی سیاسی و تعقیب سیاست‌های غیر انسانی و شکست خورده دولت ترامپ لغو کند.