پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

داروسازی یکی از زیرشاخه های بسیار پرطرفدار رشته پزشکی است که متقاضیان زیادی دارد. رشته های پزشکی در ایران با استقبال بسیار زیادی از سمت داوطلبین کنکور قرار دارد. از این رو ورود به این رشته با سختی های زیادی همراه است و داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته های پزشکی را به سمت کشورهای دیگر سوق داده است. کشور ترکیه به لحاظ نزدیکی مسافت، ارزان بودن هزینه های تحصیلی نسبت به دیگر کشورها، یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی به شمار می آید. سیستم آموزشی کشور ترکیه همگام با کشورهای اروپایی است و همکاری علمی با دانشگاه های معتبر خارجی این فرصت را به دانشجو می دهد تا سطح کیفی بالایی از لحاظ علمی تجربه کند و مدرک دانشجو بعد از اتمام تحصیل مورد تایید اتحادیه اروپا می باشد.

رشته دارو سازی ترکیه

چگونه وارد رشته داروسازی در ترکیه شویم؟

برای ورود به این رشته باید از فیلتری به نام آزمون ورودی عبور کنید. آزمون ورودی در کشور ترکیه با نام YOS , SAT شناخته می شوند. ازمون ورودی YOS به زبان ترکی و با سوالاتی از دروس ریاضی و انگلیسی برگزار می شود و ازمون SAT به زبان انگلیسی می باشد که شامل سوالاتی از دروس هوش، هندسه و ریاضیات است.  آزمون  yos  در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر برگزار می شود با این حال آزمون sat فرصت بیشتری به شما می دهد تا شانس خود را برای قبولی امتحان کنید.

برای تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه های ترکیه باید در یکی ازآزمون های YOS/SAT نمره قبولی بیاورید. به خاطر داشته باشید برای ورود به این رشته باید به خوبی از مهارت زبان خود اطمینان داشته باشید.

دوره داروسازی ترکیه با گذراندن 4سال تحصیلی و 1 سال کارورزی  و با ارائه مدرک کارشناسی پایان خواهد یافت. دانشجویان می توانند برای مقاطع ارشد و دکترا ادامه تحصیل بدهند. در مدت 4 سال تحصیلی، دروسی همچون فناوری اطلاعات سلامت پایه، تاریخچه و اصلاحات، شیمی تحلیلی، فواعد داروسازی، مواد اولیه، شیمی دارویی، فناوری دارویی  و بیوشیمی بالینی ارائه می شود و یک سال آخر تحصیلی با طرح کارورزی در داروخانه ها سپری خواهد شد.

دانشگاه های داروسازی ترکیه

دانشگاه های آناتولی، دانشگاه آنکارا، دانشگاه اژه، دانشگاه قاضی، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه مرمره و آتاتورک از جمله دانشگاه های  دولتی کشور ترکیه محسوب می شوند که متقاضی پذیرش دانشجو برای رشته ی داروسازی می باشد. دانشگاه های داروسازی خصوصی ترکیه شامل آشکنت، آجی بادام، یدی تپه و آلتین باش است. مدارک دانشگاه های حاجت تپه، استانبول، آنکارا، کوچ، آتاتورک و ازمیر مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.

دانشکده داروسازی حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه یکی از به نام ترین دانشکده های داروسازی ترکیه در شهر آنکارا می باشد. این دانشگاه دارای 16 دانشکده است که دانشکده داروسازی یکی از آن می باشد. پس از اخذ مجوز قبولی در ازمون باید در یک مصاحبه حضوری نیز شرکت کنید. برای ثبت نام در این دانشگاه در ماه های آگوست تا سپتامبر باید اقدام کنید. برای پذیرش بورسیه از دانشگاه داشتن معدل بالای 18 و مدرک زبان الزامی است.

دانشکده داروسازی قاضی

دانشکده داروسازی قاضی در شهر آنکارا پایتخت ترکیه  قرار دارد. دانشکده داروسازی قاضی دارای سه بخش  علوم حرفه ای دارویی، فناوری دارویی و علوم پایه دارویی می باشد. از انجایی که دانشگاه قاضی دولتی می باشد ضرفیت پذیرش آن به طور متوسط سالانه 30 نفر می باشد. برای اخذ پذیرش از این دانشگاه داشتن معدل بالای 18 و مدرک زبان الزامی است.

دانشکده داروسازی آجی بادام

دانشکده داروسازی آجی بادام با پذیرش در رشته های داروسازی و پرستاری اقدام به جذب دانشجو می کند. این دانشکده در شهر استانبول قرار دارد. داروسازی دانشگاه استانبول دارای سه بخش علوم پایه، علوم تخصصی و تکنولوژی دارویی می باشد. مدرک زبان و قبولی در آزمون ورودی SAT شرط پذیرش در این دانشگاه می باشد.

دانشکده داروسازی باشکنت

این دانشکده در شهر آنکارا قرار دارد. برای ورود به این دانشگاه معدل بالای دیپلم و قبولی در آزمون YOS و SAT از جمله شرایط الزامی برای  پذیرش می باشد.

دانشکده داروسازی اژه

دانشکده ی داروسازی اژه از جمله دانشکده های دولتی شهر ازمیر ترکیه می باشد. مبنای پذیرش در این دانشگاه براساس آزمون ورودی YOS  و کسب مدرک زبان می باشد.

دانشکده داروسازی آتاتورک

دانشکده داروسازی آتاتورک از جمله دانشکده های دولتی شهر ارزروم ترکیه می باشد. این دانشگاه دارای 19 دانشکده است که ارائه دروس در آن بر مبنای زبان ترکی و انگلیسی می باشد. شرایط پذیرش در این رشته قبولی در ازمون های YOS, SAT می باشد.

هزینه های تحصیلی در رشته داروسازی

دانشجویان متقاضی رشته داروسازی در دانشگاه های دولتی مبلغی معادل با 500 دلار آمریکا به عنوان هزینه تحصیلی سالانه پرداخت می کنند. اگر متقاضی دانشگاه های خصوصی می باشید به مراتب هزینه های تحصیلی شما مبلغی بالاتر از دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد.

شرایط بورسیه داروسازی ترکیه

بورسیه تحصیلی توسط دو ارگان دولت و دانشگاه به دانشجویان ارائه می شود. بورسیه تحصیلی دولتی از طریق سایت بورسلاری قابل اخذ می باشد. در این روش تمام هزینه های دانشجو تا پایان تحصیل بر عهده دولت می باشد. بورسیه دانشگاهی، کمک هزینه های تحصیلی است که از طریق خود دانشگاه به برخی دانشجویان برای عنوان کمک معیشتی داده می شود. برای بهره گیری از این بورس دانشگاهی باید معدل و نمرات بالایی داشته باشید.

فوق لیسانس و دکترا داروسازی ترکیه

دانشجویان می توانند پس از گذراندن دوره 4 ساله در مقطع ارشد ادامه تحصیل بدهند. این دوره 3 ساله شامل زیرشاخه های تخصصی همچون داروسازی بالینی و داروسازی گیاهی است. برای برخی از دانشگاه ها داشتن مدرک EUC یک امتیاز اجباری محسوب می شود. بعد از گذراندن دوره 4 ساله دکترا به عنوان استاد و محقق مشغول به کار می شوند.

چرا داروسازی ترکیه؟

یکی از دلایل علاقه مندی داوطلبین برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه، انتقال از ترکیه به سایر کشورهاست. بر طبق معاهده ای که میان برخی از کشورها صورت گرفته است آنها می توانند بعد از گذراندن چند ترم به مدت دو نیمسال تحصیلی در یکی از کشورهای اروپایی تحصیل کنند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش

برای اخذ پذیرش از کشور ترکیه باید ویزای تحصیلی داشته باشید. علاوه بر آن مدارکی همچون کارنامه قبولی، رزومه تحصیلی به زبان انگلیسی، ترجمه رسمی مدارک درج شده در ویزا، ریز نمرات دبیرستان، انگیزه نامه نگارش شده توسط خود دانشجو و توصیه نامه اساتید از جمله مهم ترین این مدارک می باشد.