پائیز سال ۹۱، یکی از روز‌های سرد روستای شین آباد، پانزدهم آذر در حالیکه همه دانش آموزان در کلاس حضور داشتند، ساعت ۸ صبح بخاری نفتی مدرسه دچار آتش سوزی شد، تلاش‌ها برای خاموش کردن آتش به ثمر نرسید و سرایدار مدرسه وقتی نتوانست آتش را خاموش کند، اقدام به انتقال بخاری به بیرون از کلاس کرد که در این لحظه بخاری منفجر شد و آتش به تمام سطح کلاس سرایت کرد

تجربه دختران شین آباد تکرار می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمبود امکانات و نبود ایمنی در مدارس کشور به ویژه مناطق محروم، در صورت عدم توجه می‌تواند بار دیگر حادثه شین آباد را تکرار کند.

پائیز سال ۹۱، یکی از روز‌های سرد روستای شین آباد، پانزدهم آذر در حالیکه همه دانش آموزان در کلاس حضور داشتند، ساعت ۸ صبح بخاری نفتی مدرسه دچار آتش سوزی شد، تلاش‌ها برای خاموش کردن آتش به ثمر نرسید و سرایدار مدرسه وقتی نتوانست آتش را خاموش کند، اقدام به انتقال بخاری به بیرون از کلاس کرد که در این لحظه بخاری منفجر شد و آتش به تمام سطح کلاس سرایت کرد.

در این حادثه ۲۸ دانش آموز دچار سوختگی شدند و دو نفراز آن‌ها بر اثر جراحت زیاد از دنیا رفتند. حالا از این حادثه ۹ سال گذشته است و ۲۸ دختر شین آبادی هنوز در حال طی کردن مراحل درمان خود هستند.

با گذشت ۹ سال، طبق گفته دختران شین آبادی مراحل درمان آن‌ها به کندی پیش رفته است، حالا این دختران درخواست استخدام در سازمان آموزش و پرورش را دارند که هنوز این امر نیز برای آنان محقق نشده است.

حسین احمدی نیاز، حقوقدان و وکیل اسبق دانش آموزان شین‌آباد، سال گذشته درباره وضعیت دختران شین آبادی گفت: در این حادثه ۱۲ دانش‌آموز آسیب جدی و ۱۴ نفر مابقی هم آسیب کمتری دیدند. این ۱۲ دانش‌آموز نیازمند درمان‌های ویژه پزشکی هستند و به دلیل کرونا این دانش‌آموزان تحت عمل جراحی قرار نگرفته‌اند به وضعیت درمانی این دختران رسیدگی نشده است.

این حقوقدان درباره اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش گفت: مقوله استخدام دانش آموزان نیازمند ارائه سند مکتوب به دانش آموزان است، چون باید بر اساس نامه نگاری و مصوبه‌ها دولت‌ها و وزرای آینده وزارت آموزش و پرورش را به این اقدام ملزم کرد. باید دانست بر اساس قوانین حقوقی حرف و استدلال‌های شخصی افراد حقیقی و حقوقی در نظام حقوقی ایران فاقد ضمانت اجرایی و پشتوانه است.

این حقوقدان تاکید کرد: به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود به هیات وزیران موضوع استخدام دانش‌آموزان شین‌آباد را به عنوان مصوبه شماره‌دار مطرح کند تا قابلیت استناد داشته باشد. در این اقدام سازمان استخدامی ریاست جمهوری هم نسبت به همین مصوبه برای استخدام این دانش‌آموزان در آینده اقدام کنند.

وکیل اسبق دانش آموزان درباره آخرین روند درمان دانش‌آموزان شین‌آباد افزود: قرار بود دختران شین‌آباد را برای درمان به خارج از کشور اعزام و تحت درمان قرار بگیرند، اما با مخالفت مسئولان امر مواجه شد.

به گفته او حدود سه میلیارد تومان تامین اعتبار لحاظ و دستگاه نوین لیزر برای درمان آن‌ها تهیه شد. این دختران نیازمند عمل جراحی زیبایی به شکل فنی و تخصصی هستند، چون سطح سوختگی آن‌ها در چهره و دست‌شان نمایان است. دختران برای بهبود درمان جدی نیازمند جراحی زیبایی هستند. دختران با درد و رنج این حادثه بزرگ شده‌اند؛ بنابراین به دلیل این حادثه روح و روان شان لطمه خورده و دچار رنجش شده‌اند.

در ایران بازهم مدارسی همچون مدرسه روستای شین آباد وجود دارد که با کمبود امکانات به ویژه سیستم گرمایشی مواجه هستند. همین چند روز گذشته بود که خبر گازگرفتگی ۲۸ دانش آموز در کاشان در رسانه‌های داخلی منتشر شد، حسین مقنی مدیر آموزش پرورش شهرستان کاشان درباره این حادثه اظهار کرد: متأسفانه این حادثه ششم آذرماه در مدرسه دخترانه اتفاق افتاد که تعداد ۲۸ نفر از دانش آموزان و پنج نفر از اولیای آن‌ها دچار مسمومیت ناشی از گاز مونواکسید کربن بخاری شدند.

وی افزود: با بازگشایی مدارس به شکل حضوری از آمار کل ۱۶۰ دانش‌آموز مدرسه روز گذشته تعداد ۶۰ نفر در کلاس‌های درس حاضر شده بودند که تعداد ۲۸ دانش‌آموز دچار مسمومیت گاز مونواکسید کربن شدند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کاشان، تاکید کرد: مدرسه دارای شوفاژ دیواری و تجهیزات گرمایشی بوده است، اما متأسفانه شوفاژ دیواری مدرسه به علت خرابی در حال تعمیر قرار داشت و همچنین به واسطه برگزاری جلسه انجمن اولیا و مربیان تعدادی از والدین دانش‌آموزان نیز در مدرسه حضور داشتند.

مدارس روستایی به ویژه مدارسی که در مناطق عشایری وجود دارند از امکانات کافی برخوردار نیستند و ممکن است اتفاقی که برای مدرسه شین آباد افتاد برای مدارس دیگری نیز رخ بدهد.

مدارس عشایری فاقد امکانات هستند

محمد رضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که در سامانه‌های ثبت نام وزارت آموزش و پرورش ثبت شده است حدود ۲۰۸ هزار دانش آموز در ۶ هزار مدرسه ثابت، سیار و نیمه سیار عشایری در حال تحصیل هستند که از این تعداد در طی ۴ سال گذشته ۱۰ درصد اشتغال به تحصیل دانش آموزان دختر افزایش پیدا کرده است. ۲۰۸ هزار و ۴۴۸ دانش آموز که ۴۷ درصد آن را دختران عشایر تشکیل می‌دهند در ۶ هزار و ۶۴۳ آموزشگاه تحصیل می‌کنند.

او ادامه داد: بیش از ۲ هزار مدرسه سیار و نیمه سیار برای ۴۲ هزار و ۲۸۰ دانش آموز عشایری وجود دارد همچنین ۱۳۲۷ مدرسه به صورت کانتینری، ۷۵۸ مدرسه به صورت چادری و ۳۹ مدرسه هم به صورت کپری هستند.

سیفی گفت: مدرسه سیالر،مدرسه ای است که دانش آموز همراه با والدین خود به جای دیگر کوچ می کند و در مدرسه نیمه سیار دانش آموزان عشایری بنابر دلایلی نمی‌توانند همراه خانواده خود کوچک کند بنابراین در خوابگاه‌های مرکزی یا شبانه روزی اقامت دارد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر افزود: در حال حاضر نیاز به ساخت ۱۴۸ آموزشگاه ثابت، تامین ۵۶۶ چادر کلاسی، ۳ هزار و ۱۹۹ آبخوری و ۹۲۵ سرویس بهداشتی است. برای جامعه عشایری احداث ساختمان‌ها ثابت مناسب نیست بلکه باید برای دانش آموز عشایری یک فضای آموزشی پیش ساخته مانند مدارس کانتینری احداث کنند. بیشتر مدارس عشایری فاقد وسایل کمک آموزشی آزمایشگاهی، کتابخانه، مربی ورزش، پرورشی و از این قبیل موارد هستند.

او گفت:خوشبختانه در هفته قبل برای تمام مدرسه‌های عشایری کشور به تعداد مورد نیاز یعنی ۵۰۰ تخته چادر از طریق سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور اهدا شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران