فارس | وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی است که برای لغو و از میان برداشتن تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا همه سعی، تلاش، دانش و تجربه دیپلماتیک خود را به کار بگیرد.

مأموریت مهم وزارت امورخارجه برای لغو تحریم‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه طی اظهاراتی در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عنوان کرد: اولویت همسایگان یکی از موضوعات اساسی در سیاست خارجی دولت جدید است. سیاست همسایگی حرف تازه‌ای نیست، ولی در دولت جدید اجماعی وجود دارد بر سر اهمیت سیاست همسایگی.

* سیاست همسایگی باید به یک منظومه منسجم در سیاست خارجی تبدیل شود

وزیر خارجه بیان کرد: معتقدیم که این سیاست باید به یک منظومه منسجم در سیاست خارجی تبدیل شود و همه همسایگان و جمهوری اسلامی ایران از توسعه و تحکیم روابط، مناسبات و اتخاذ این رویکرد نفع ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نگاه به آسیا از جمله اولویت‌ها در سیاست خارجی است که در جلساتی که در پنج روز آینده در خدمت همکاران خواهیم داشت به تفصیل درباره آن بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که شعار سیاست خارجی، شعار دیپلماسی خارجی در دولت سیزدهم تحت عنوان سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، هوشمند و پویا انتخاب شده، اظهار داشت: در همین چارچوب برنامه‌های چهار ساله دولت سیزدهم تنظیم و برنامه ریزی شده است.

* اولین نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار می‌شود

وی همچنین گفت که توجه ویژه به جامعه ایرانیان خارج از کشور و از میان برداشتن گسستی که تا حدودی در بین ایرانیان خارج از کشور با سرزمین مادری ایجاد شده از جمله برنامه‌های جدی است. طی روزهای آینده بعد از گذشت حدود هشت سال اولین نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست آقای دکتر رئیسی برگزار خواهیم کرد و از جمله برنامه‌هایی که در چهار ماه گذشته برای ایرانیان خارج از کشور مورد توجه قرار گرفته، تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور است که در این شورای عالی ان‌شاءالله خروجی مهم جلسه خواهد بود.

* ماموریت‌های مهمی که در حوزه بی اثر کردن و لغو تحریم‌ها به دستگاه دیپلماسی سپرده شده

وی همچنین گفت: در حوزه بی اثر کردن و لغو تحریم‌ها دو ماموریت مهم به دستگاه دیپلماسی سپرده شده است. ما موظفیم که مجاهدت کنیم و با رویکردی انقلابی و جهادی هم در مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها به این شعار و سیاست دولت آقای دکتر رئیسی که توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال می‌کنند، به این سیاست و تحقق این سیاست کمک کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در عین حال وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی است که برای لغو و از بین بردن و از میان برداشتن تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا همه سعی، تلاش، دانش و تجربه دیپلماتیک خود را به کار بگیرد برای این‌که از این مرحله نیز ان‌شاءالله و به لطف خدا با رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکردی که رئیس جمهور دارند بتوانیم از این گردنه نیز کشور را عبور بدهیم.