سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که نقشه راه همکاری ۲۰ ساله با روسیه تقریبا نهایی شده، گفت که در روزهای آتی در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها خبرهای خوبی در راه است.

 خبرهای خوب خطیب‌زاده در مورد خنثی‌سازی تحریم‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که از امروز به مدت پنج روز در محل وزارت امور خارجه در حال برگزاری است، درباره مهمترین مشکلات در تجارت با همسایگان گفت: آن‌چه امروز به عنوان اولویت اول سیاست خارجی  جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم مطرح است سیاست حسن همسایگی است و در این سیاست که رئیس جمهور امروز به دقت در خصوص آن در جمع روسای نمایندگی و سفرای ایران در کشورهای همسایه صحبت کرد برقراری رابطه پایدار اقتصادی و تجاری بسیار نقش مهمی دارد.

وی اضافه کرد: ما امروز در چهارراهی از تحولات تجاری و اقتصادی قرار گرفتیم که گام بلندی را ایران با عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای برداشت و در نشست اکو هم که رئیس جمهور شرکت کرد، تلاش شد ضلع دیگری از این همکاری‌ها در منطقه تکمیل شود. ما برای کشورهای همسایه با اولویت برقراری پایداری اقتصادی چند اولویت را در حوزه دیپلماسی اقتصادی طراحی کردیم که همکاران من در وزارت خارجه و سفرا ماموریت پیگیری آنها را دارند که یکی از مهمترین آنها استفاده از مزیت‌های ترانزیتی ایران و دسترسی تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای کشورهای همسایه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های پایدار مراودات در مناطق مرزی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما ایجاد پایگاه‌های مرزی و بازارچه‌ها بین مناطقی که با کشورهای دیگر همسایه هستیم، یکی از قدم‌هایی است که برداشتیم. امروز رئیس جمهور تأکید کردند که گام اول جهشی در روابط تجاری با همسایگان است و وزارت خارجه ۴۰ درصد برنامه‌هایش را در ۱۰۰ روز گذشته به همین اختصاص داده است که مهمترین دستاورد آن را همه در حوزه واکسن دیدند. ان‌شاءالله در طی این هفته با حضور وزرای اقتصادی و معاون اول رئیس جمهور به صورت تخصصی و با جزییات، کلیه موانع و چالش‌هایی که احیانا در داخل داریم، مورد بحث واقع خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور امروز به دقت اشاره کرد که ما احتیاج به تحول در فرآیندها و تحول نهادی داریم تا بتوانیم آنچه را به عنوان هدفگذاری در حوزه جهش روابط با همسایگان در نظر داریم، اتفاق بیفتد.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که وزارت امور خارجه چه طرحی را برای بهبود روابط اقتصادی با همسایگان دارد؟ اظهار داشت: کشورها در حوزه همسایگی ما به چند دسته تقسیم شده‌اند. کشورها در حوزه خلیج فارس، شرق و دریای خزر و هر کدام از این کشورها هم در سازوکارهای منطقه‌ای مثل سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری شانگهای یا مراودات منطقه‌ای و در حوزه‌های دیگر در حال طراحی است و یا در حوزه دوجانبه.

وی افزود: همین امروز که گفت‌وگوها در وین در حال برگزاری است، اجلاس سفرای ما در تهران در حال برگزاری است، برای اینکه موازی با لغو و رفع تحریم‌ها که در وین اتفاق می‌افتد، ما خنثی سازی تحریم‌ها را داشته باشیم.

* سفر سران برخی کشورها از جمله ترکیه به تهران بزودی/ نقشه راه همکاری ۲۰ ساله با روسیه تقریبا نهایی شده

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد: سفر آقای دکتر رئیسی به تک تک این کشورها برنامه ریزی شده و بزودی سران برخی کشورها از جمله ترکیه در تهران خواهند بود و بزودی میزبانی خواهیم کرد.

خطیب‌زاده عنوان کرد: برنامه جدیدی را در وزارت امور خارجه آغاز کردیم به عنوان نقشه راه و سندهای ۲۰ ساله با کشورهای همسایه که با روسیه تقریبا نهایی شده است و مجوز آن را از هیأت دولت اخذ خواهیم کرد که مذاکرات را انجام دهیم و مانند نقشه راه ۲۵ ساله‌ای که با چین تدوین کردیم، با کشورهای عمده همسایه نیز بتوانیم اینها را انجام دهیم.

* وزارت خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وزارت امور خارجه قطعا در تنظیم و تسهیل این روابط نقش خودش را ایفا خواهد کرد، ولی همه می‌دانند وزارت امور خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی است و قطعا وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای مستقیم مسئول این موضوع هم باید با ما این هماهنگی لازم را داشته باشند که رئیس جمهور این ماموریت را امروز برای همه وزرا تعریف کردند.

* در روابط با تاجیکستان در ۱۰۰ روز گذشته عملا دو و نیم برابر تا سه برابر روابط اقتصادی وسعت پیدا کرده/ در روزهای آتی در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها خبرهای بهتری در راه است/

وی همچنین درباره اظهارات رئیس جمهور درباره گشایش‌هایی که در راه است نیز عنوان کرد: تا آن جایی که در این وقت کوتاه بتوانم عرض کنم، در حوزه‌های پولی و مالی و همچنین توسعه صادرات با کشورهای همسایه گشایش‌های جدی اتفاق افتاده است. برای مثال در روابط با تاجیکستان در ۱۰۰ روز گذشته عملا دو و نیم برابر تا سه برابر روابط اقتصادی وسعت پیدا کرده است. با ترکمنستان موانع را در سفر اخیر آقای رئیس جمهور مرتفع کردیم و با برخی از کشورهای همسایه نیز در حوزه‌های پولی و مالی گشایش‌ها اتفاق افتاده و هم در دست پیگیری است و ان‌شاءالله در روزهای آتی در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها خبرهای بهتری در راه است.