ایسنا | عزت‌الله ضرغامی با توصیه به پژوهشگران برای اعلام نظر با شجاعت و ایستادگی در برابر اصحاب قدرت، از بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نارضایتی کرد و از جهش همکاری با چین در حوزه گردشگری خبر داد.

از جهش همکاری با چین تا نارضایتی از بودجه به روایت ضرغامی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم هفته پژوهش و فناوری که با عنوان «میراث فرهنگی؛ یادگار گذشته، ثروت امروز و سرمایه آینده» که از شنبه ۲۰ آذر در موزه ملی آغاز شد، یادآور شد: پژوهش زینتی و تشریفاتی نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و در هر حوزه‌ای اگر مدیریت مبتنی بر پژوهش نباشد آن سازمان موفق نیست.

او افزود: پژوهش باید به عنوان سرمایه ارزشمند در خدمت تصمیمات مدیریتی قرار گیرد. فرق پژوهشگران با سایر بخش‌های یک دستگاه این است که برای کارهای معطل‌مانده راه نشان دهد و چنان‌چه مدیری اطلاع ندارد، او را آگاه کند و آسیب‌های سازمانی را رفع کند.

پژوهشگر شجاع باشد و در برابر اصحاب قدرت ایستادگی کند

ضرغامی همچنین تاکید کرد: پژوهشگر باید شجاع باشد، اگر شجاع نباشد و جرأت ابراز مسائل و روش‌ها را نداشته باشد، به مشکل برخواهیم خورد. پژوهشگر باید شجاعت این را داشته باشد که در برابر اصحاب قدرت ایستادگی کند و صراحتا اعلام نظر کند. متاسفانه گروهی هستند که در برخی مواقع فشار می‌آورند.

او با یادآوری برخی سخنرانی‌هایش، افزود: اعتقاد دارم باید در برابر اصحاب قدرت با شجاعت ایستاد و صراحتا اعلام نظر کرد. متاسفانه گروهی هستند که در برخی مواقع فشار می‌آورند و اگر پژوهشگر نتواند در برابر این فشارها ایستادگی کند، کارآمد نیست.

ضرغامی همچنین گفت: اگر اندیشمندان و پژوهشگران در داخل وزارتخانه، مسئله‌یابی را به‌درستی ندانند، به مشکل خواهیم خورد.

نارضایتی ضرغامی از اعتبارات کم وزارتخانه‌اش

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اعتبارات ما اندک است، اما نباید تسلیم شویم. پژوهشگر ما می‌تواند راهکار بدهد و به ما بگوید چه کار کنیم. البته این راهکارها با پژوهش میدانی به نتیجه می‌رسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: نظام مسئله‌یابی در پژوهشگاه باید ایجاد شود و پژوهشگران بدون توجه به‌ جیغ‌های بنفش، برای مسائل این حوزه راه‌کارهای علمی ارائه دهند، به عنوان مثال یکی از مسائلی که نیاز به توجه جدی دارد مرزبندی صحیح بین بافت فرسوده و بافت تاریخی است که پژوهشگاه باید در این باره به ما کمک کند.

جهش همکاری ایران و چین در حوزه گردشگری

ضرغامی درباره پژوهش در گردشگری نیز اظهار کرد: این حوزه بسیار وسیع است و تمام بخش‌های این حوزه نیازمند یک پژوهش گسترده است. قرار است با کشوری مثل چین یک جهش همکاری در حوزه گردشگری داشته باشیم که این موضوع به طور حتم نیازمند همکاری با پژوهشگاه است.

او بیان کرد: اعتقاد من این است که راه‌حل نجات کشور در حوزه‌های مختلف و حتی موضوعاتی مثل صدور انقلاب، توجه به مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

ضرغامی در حاشیه این مراسم، با همراهی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رییس کل موزه ملی ایران، از بخش‌های مختلف این موزه و همچین نمایشگاه «مرگ در نمک» که هم‌اینک در موزه ملی برپا است، بازدید کرد. موزه ملی در روزهای گذشته درگیر حواشی زیادی در ارتباط با تغییر مدیرش بوده است.