محمدصادق کوشکی گفت: معلوم هم نیست آقای رئیسی از این دوربین مخفی خوشش آمده یا نه؟ این موضوع آن‌قدر اهمیت ندارد که اصل موضوع یعنی بهره‌برداری از عواطف جمعی برای رسیدن به هدفی سیاسی مهم و البته نکوهیده است.

استفاده از عواطف جمعی در حوزه سیاسی بسیار نادرست است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ویدئویی از یک دوربین مخفی که خبر فوت رئیس جمهور را ثبت کرده و واکنش مردم را در یک تاکسی نشان می‌دهد با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شد؛ اما علت این میزان مخالفت از سوی هر دو جناح سیاسی کشور چیست؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واکنش مردم نسبت به این کلیپ می‌تواند متفاوت باشد و هر کسی از زوایه خود به موضوع نگاه می‌کند اما من به عنوان یک معلم سیاست می‌گویم که عرصه سیاست از عرصه عاطفه جداست. سیاست جای خردورزی و عقلانیت است و جامعه در حوزه جامعه و خانواده می‌گنجد».

او ادامه داد: «ممکن است خود من دولت آقای رئیسی را تأیید کنم اما اگر تأیید کردم باید استدلال‌های منطقی بیاورم، باید برخان بیاورم و نباید برای اثبات سخنم از عواطف جمعی بهره‌مند شوم. هر زمانی که سیاست به عاطفه پیوند خورده، سیاست ایجاد شده است».

این فعال سیاسی بیان کرد: «در دوره آقای روحانی و آقای احمدی‌نژاد هم دیده می‌شد که دولتمردان به‌جای پاسخگویی از عواطف جمعی سؤاستفاده می‌کردند که در نهایت مردم هم هزینه این موضوع را دادند».

او با ذکر شرایط در گذشته اظهار کرد: «آقای روحانی در سال76 با احساسی‌کردن مردم روی کار آمد، آقای احمدی‌نژاد به همین شکل و اوجش را در انتخاب آقای روحانی دیدم که مردم بدون وجود دلیلی منطقی به او رأی دادند و هشت سال هزینه دولت روحانی را همه با هم پرداخت کردیم؛ بنابراین به شدت لازم است هم مردم و هم مسئولان عواطف را از مقوله سیاست و کشورداری جدا کنند».

کوشکی در پایان گفت: «رفتار عاطفی امکان سنجش ندارد و مشخص نیست مردم نسبت به دوربین مخفی اخیر چه واکنشی دارند و اصلا نمی‌توان گفت همه مردم یک واکنش واحد خواهد داشت و معلوم هم نیست آقای رئیسی از این دوربین مخفی خوشش آمده یا نه؟ اینها آن‌قدر اهمیت ندارد که اصل موضوع یعنی بهره‌برداری از عواطف جمعی برای رسیدن به هدفی سیاسی مهم و البته نکوهیده است».