ایلنا | رئیس سازمان پدافندغیرعامل گفت: با توجه به اینکه تهدیدهای سایبری دانش پایه و براساس فناوری‎‌های نو شکل گرفته است، دانشگاه‌ها پایگاه اصلی مقابله با این تهدیدها محسوب می‌شوند.

روایت فرمانده پدافندغیرعامل از جنگ شبکه‌های اجتماعی در دنیا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردار غلامرضا جلالی روز سه‌‌شنبه در ارتباط ویدئو کنفرانسی با همایش ملی امنیت سایبری در دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: دانشگاه باید تهدید و فناوری مهاجمان را دقیق شناسایی و راه حل‌‎های کنترل و مدیریت آن را ارائه کنند و سپس در قالب الگوهای عملیاتی احصا و آموزش‎‌های مرتبط با آن به نیروهای مرتبط ارائه شود.

وی بیان کرد: اکنون در سازمان پدافند غیرعامل به دنبال مسیر یاد شده الگوی پدافند ترکیبی سایبری زیرساختی تنظیم شده که حرکت در این مسیر گام به گام در همکاری با دستگاه‌‎های مختلف در دست انجام است.

جلالی گفت: فقدان تئوری، مدل، الگوی برنامه پدافندی و فناوری‌‎های پیش رو نیز یک چالش جدی است که باید به آن پرداخته شود زیرا دانشگاه نسبت به این موضوع‌ها عقب است و باید تلاش‌‎های بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این که پدیده‌‌هایی مانند جنگ شبکه‌های اجتماعی اکنون در دنیا رواج پیدا کرده است، ادامه داد: اما در فضای دانشگاهی و عمومی بخوبی در مقاله‎‌ها به این مهم پرداخته نشده و عوام‌زدگی خاصی بر این موضوع حاکم است که دانشگاه‎‌ها باید همراهی بیشتری در این بخش داشته باشند.

جلالی افزود: یکی از مولفه‌‌های تهدید سایبری زیرساختی و در حوزه صنعتی است که با استفاده از ابزارهای مختلف مانند سلاح‌‌های سایبری، ویروس‌‌ها و عنصرهای کاشته شده از قبل انجام می‎‌شود.

وی عنوان کرد: اثر این تهدید نیز به میزان خدمتی که آن مجموعه و یا صنعت به جامعه ارائه می‌کند، بستگی دارد که برای نمونه سامانه سوخت منجر به قطع سوخت رسانی و یا سامانه بانکی منجر به عدم ارائه خدمات بانکی به مشترکان می‌‌شود.

به گفته رییس سازمان پدافند غیرعامل، جنگ سایبری نظامی از دیگر تهدیدها برای کشور محسوب می‌‌شود که با استفاده از ادوات نظامی مانند کشتی، هواپیما و بالگرد جنگی در فضای سایبر طراحی و بکارگیری می‌‌شوند.

وی با اشاره به ترویج جنگ شبکه اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌‌ها عنوان کرد: در جریان حادثه آبان  سال ۹۸ که در کشور رخ داد این رویکرد با بکارگیری، سازماندهی و هدایت عنصرهای مردمی و درگیر کردن آنان با حکومت رخ داد.

جلالی یادآور شد: بکارگیری مردم سوریه توسط سایت‌های اجتماعی برای مقابله با حکومت سوریه و ایجاد جنگ داخلی و شهری از دیگر نمونه‎‌های بکارگیری عنصرهای مردمی است که بعد سایت های امریکایی نیز به این موضوع اذعان کردند.

جلالی افزود: در این راستا رویکردهای متفاوتی از جمله رویکرد پیشگیرانه شامل رصد، پایش و کنترل تشخیص یا تهدید است که قبل از انجام تهدید صورت می‌‌گیرد.

وی عنوان کرد: در رویکرد پیش‌دستانه نیز باید قبل از حمله سایبری اقدام‌های دفاع فعال انجام شود تا اثرات ناشی از آن به حداقل برسد.

جلالی گفت: در لایه‌‌های سایبری سه لایه ایمنی، امنیت و دفاع و جنگ است که الگوها و ساختارها در این سه لایه متفاوت است.

وی ادامه داد: تهدیدهایی که امروز علیه کشور انجام می شود چند ویژگی دارد که این تهدیدها مردم محور هستند و چون در قالب شبکه اجتماعی بیگانه ساماندهی شدند، در محور جنگ قرار گرفتند.

جلالی یادآور شد: عنصر دوم در تهدیدها علیه کشور فضای سایبری است که پیوند دهنده لایه های تهدید ترکیبی است.

وی افزود: عنصرهای اصلی در جنگ ترکیبی متفاوت و بسته‌‌ای و مولفه‌‌ای نقطه‌‎های قوت و ضعف است و می‎‌تواند مورد استفاده در جنگ سایبری قرار گیرد.

همایش ملی امنیت سایبری با محوریت "امنیت زیر ساخت‌های حیاتی" روز سه شنبه در دانشگاه خلیج فارس بوشهر گشایش یافت.