"غلامرضا مصباحی مقدم"، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با روند دور جدید مذاکرات وین و تفاوت رویکرد دولت سیزدهم با دولت قبل در پیشبرد مذاکرات گفت

تفاوت مذاکره در دولت رئیسی و روحانی از دید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عنوان کرد: آمریکا نه تنها از برجام خارج شد بلکه کافه را به هم ریخت چون زیر میز زد. این از اتفاقاتی عجیب در قواعد بین الملل است.

"غلامرضا مصباحی مقدم"، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با روند دور جدید مذاکرات وین و تفاوت رویکرد دولت سیزدهم با دولت قبل در پیشبرد مذاکرات گفت: این دور مذاکره از موضعی بالا با کشورهای طرف پیمان برجام است. مذاکرات در دوره‌های گذشته با وجود اینکه ایران جایگاه طلبکار را داشت حقیقتا به گونه‌ای بود و نوعی رفتار و موضع گیری می‌شد که گویی ما بدهکار هستیم و باید در مقابل غربی ها در موضع ضعف و شرمندگی باشیم. این رفتار حتی از شخص رییس جمهور نیز دیده می‌شد. اما در دوره اخیر مذاکرات روحیه ای مطالبه‌گر دیده می‌شود.

وی افزود: خواسته غرب بازگشت به مذاکرات است و ایران نیز قبول می‌کند اما این پذیرش از موضع ضعف نیست و از موضع قدرت است و باید به مذاکره کنندگان ایرانی دست مریزاد گفت و این حرکت را تحسین کرد، بخصوص که تیم ایران با دست پر وارد این دور از گفت‌وگوها شده است و دو پیشنهاد ارائه کرده که یکی در مورد رفع تحریم‌ها و دیگری در مورد برگشت به برجام است.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: وقتی موضوع رفع تحریم ها نهایی شود کارگروه دوم به گفت‌وگو می نشیند، ابتدا رفع تحریم ها مقدم است. از این جهت تدبیر خوبی شده و طرف غربی امروز در موضع انفعال است. اگر نپذیرد می توان گفت که به گونه‌ای به متن معاهده مورد توافق تن نداده و کاری نکرده و نپذیرفته است. ولی اگر بپذیرند که چاره‌ای جز قبول ندارند از موضع ضعف خواهد بود.

وی افزود: آمریکا در برجام خطاهای زیادی کرده ، از این خطاها یک کار مورد توجه بود و دیگری مورد توجه قرار نگرفته است. آمریکا از برجام خارج شده است و رسما خروج خود را اعلام کرده است اما آمریکا کار دیگری هم کرد و به کشور هایی که در برجام باقی ماندند فشار آورد تا آنها هم تحریم ها را رعایت کنند. کار سومی نیز انجام شد و آن افزودن بر تحریم ها بود. تعداد تحریم ها توسط ترامپ افزایش پیدا کرد. به عبارتی آمریکا نه تنها از برجام خارج شد بلکه کافه را به هم ریخت چون زیر میز زد. این از اتفاقاتی عجیب در قواعد بین الملل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با روش کاهش بار روانی عدم نتیجه گیری در مذاکرات یا هیجانات برجامی در جامعه گفت: حقیقت این است که باید از ناحیه دولت اطلاع رسانی روشن و قدرتمندی انجام بگیرد و رسانه ها نیز که مواضع دولت را قبول دارند در بازتاب دادن این مسائل کمک کنند. ما امروز باید تلاش کنیم تا اثر تحریم ها خنثی شود. نباید بر تحریم های فعلی اضافه شود. این شرایط قطعا وضع را بدتر می کند. بهبود وضعیت به این بر می گردد که دولتمردان ما راه هایی را دنبال کنند که جایگزین رفع تحریم ها باشد همانطور که امروز در این مسیر هستند و ما باید در داخل جهش تولید را دنبال کنیم. اگر در داخل این اتفاق بیفتد می تواند اوضاع ما را آرام آرام اصلاح کند.