ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری بگیران از طریق سامانه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران به نشانی www. kabta. Ir امکان‌پذیر است

خبر خوش برای بازنشستگان | اعلام جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از اقشار جامعه بازنشستگان هستند که بعد از سالها فعالیت و کار به دوران بازنشستگی میرسند و می توانند مدت زمان بیشتری را به استراحت بپردازند.اما بازنشستگان امروزه در زمان فارغ شدن از کار مجبورند که به کارهای پاره وقت برای امرار معاش بپردازند.بازنشستگان در تامین اجتماعی از شرایط بیمه درمانی استفاده میکنند اما این بیمه برای بازنشستگان مورد قبول نیست چون درصد کمی از هزینه های درمان را پوشش می دهد.

بازنشستگان و مستمری بگیران از طریق سامانه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به ثبت نام بیمه تکمیلی اقدام کنند.

ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری بگیران از طریق سامانه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران به نشانی www. kabta. Ir امکان‌پذیر است و بایستی افراد از مراجعه حضوری به کانون بازنشستگان خودداری کنند، همچنین مهلت ثبت نام و انصراف از بیمه تکمیلی تا بهمن۱۴۰۰ است و قابل تمدید نخواهد بود.
قرارداد بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر از تاریخ ۱/۹/۱۴۰۰ لغایت ۳۰/۸/۱۴۰۱ به مدت یک سال خواهد بود که با وارد کردن اطلاعات در برگه ثبت نام موافقت شما جهت برقراری بیمه تکمیلی و بیمه عمر برای یک سال ایجاد می‌شود.

همچنین تکمیل فرم ثبت نام به مفهوم قرارگرفتن نام افراد در لیست بیمه تکمیلی و بیمه عمر نخواهد بود و فرد باید با پیگیری خود از طریق دریافت فیش حقوقی از سایت www. tamin. ir و یا مراجعه به کانون از برقراری بیمه تکمیلی و بیمه عمر اطمینان حاصل کند.

با توجه به ضوابط قرارداد بیمه درمان تکمیلی و بیمه عمر کسر از حقوق نامبرده و افراد تحت کفالت ایشان از آذرماه ۱۴۰۰ اعمال و بازنشسته مجاز به استفاده از بیمه تکمیلی از تاریخ شروع قرارداد است، همچنین در صورت ثبت نام امکان تغییر و انصراف تا پایان قرارداد وجود ندارد مگر در موارد (ازدواج، فوت، طلاق، اشتغال به کار، خروج از کفالت و سربازی) که در این صورت باید فورا به کانون اطلاع داده شود و در صورت عدم اطلاع کانون مسئولیتی در قبال وجوه کسر شده از شما نخواهد داشت.

افزایش دو ساله سن بازنشستگی یکی از مواردی است که در لایحه بودجه 1401 دیده شده است.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در این خصوص گفت: بیش از 95 درصد از بودجه صندوق‌های بازنشستگی، توسط دولت پرداخت می‌شود. به گفته او، بسیاری از بازنشستگان، با احتساب سوابق سربازی و دانشگاه، فقط 24 سال خدمت می‌کنند و با سن 50 سالگی بازنشست می‌شوند.بر اساس قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان با داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه و دارا بودن ۶۰ سال سن برای آقایان و ۵۵ سال سن برای بانوان، در صورت ارائه درخواست می‌توانند بازنشسته شوند.

براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، شرایط مربوط به اقساط بازنشستگی تعیین شد.

بر این اساس بازنشستگی عبارت است ازعدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی.در این چارچوب بر اساس مقررات ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، پنج شرط برای بازنشستگی وجود دارد.بر اساس مقررات ماده ۷۶ سابقه لازم ۲۰ سال سن آقایان ۶۰ سال و سن خانم‌ها ۵۵ سال.بر اساس تبصره ۱ ماده ۷۶ سابقه لازم ۳۰ سال سن آقایان ۵۰ سال و سن خانم‌ها ۴۵ سال.بر اساس تبصره ۳ ماده ۷۶ سابقه لازم ۳۵ سال بدون شرط سنی.بر اساس تبصره ۴ ماده ۷۶ سابقه لازم ۲۰ سال سن ۴۲ سال فقط برای خانم‌ها و به شرط شمول قانون کار.بر اساس ماده ۷۸ سابقه لازم ۲۰ سال سن آقایان ۶۵ سال و سن خانم‌ها ۶۰ سال، در صورت درخواست توسط کارفرما.

بر اساس قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان با داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه و دارا بودن ۶۰ سال سن برای آقایان و ۵۵ سال سن برای بانوان، در صورت ارائه درخواست می‌توانند بازنشسته شوند.

همچنین اگر سابقه آنان از ۱۰ سال کمتر باشد می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما و تا رسیدن به سابقه ۱۰ سال، از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه ۱۴۰۱ برای افزایش سن بازنشستگی به ۲ سال و مبنا قرار گرفتن کسور بیمه‌ای ۳ سال آخر برای محاسبه مستمری بازنشستگی، گفت: «تنها پس از بررسی استدلال‌ها و آمارهای دولت و اثبات قابل اتکا بودن آن‌ها، با این پیشنهاد موافقت می‌کنیم.»

«جعفری قادری» رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، به خبرنگار ایلنا گفت: «باید توجه داشته باشیم که به علت افزایش «سن امید به زندگی» در ایران، پرداختی‌های صندوق‌های بازنشستگی افزایش یافته است. کشورهای پیشرفته، در این زمان‌ها، سن بازنشستگی را افزایش می‌دهند تا تعادل و توزانی را بین ورودی و خروجی صندوق‌ها ایجاد کنند.»

وی افزود: «بنابراین اگر استدلال و آمار دولت محکم باشد، این پیشنهاد به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند اما اگر قابل اتکا نباشد، تصمیمی متفاوت از دولت می‌گیریم.» 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر افزایش سن بازنشستگی مورد پذیرش شاغلان واقع نشود و به آن انتقاد شود، مجلس بر چه اساس تصمیم می‌گیرد، گفت: «البته همه مخالف این تصمیم نیستند و امروز خیلی‌ها به ما مراجعه می‌کنند و درخواست افزایش سال‌های خدمت خود را مطرح می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند که محدودیت‌های زمان اشتغال را برداریم.» 

قادری تصریح کرد: «در نهایت تنها پس از اینکه تمام ملاحظات را در نظر گرفتیم، برای افزایش سن بازنشستگی و افزایش سنوات مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی تصمیم‌گیری می‌کنیم.» 

وی در پاسخ به این پرسش که «در شرایطی که بازار کار و کسب و کارها شرایط ناگوار اقتصادی را از سر می‌گذارنند، کارگران زیادی در ۲ سال آخر بیمه‌پردازی بیکار و به صندوق بیمه بیکاری معرفی می‌شود که در این شرایط ۸۰ درصد آخرین دستمزد را به عنوان مقرری بیکاری دریافت می‌کنند، در این شرایط مجلس و دولت چگونه می‌خواهند از کارگرانی که دستمزد مبنای کسر حق بیمه‌هایشان کاهش می‌یابد، حمایت کنند؟» گفت: «البته ایرادهای جدی در مورد نحوه وصول حق بیمه در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد.» 

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، افزود: «کارگرانی که به بیمه بیکاری معرفی می‌شوند، ضرر می‌کنند اما در مقابل اینها عده‌ای هم وجود دارند که برای ۲ سال آخر مسئولیت، خود را به به جریان‌های سیاسی وصل می‌کنند، تا شغلی را پیدا کنند که حقوق مبنای محاسبه ۲ سال آخر سنواتشان بالا برود. یا در تامین اجتماعی تبانی‌هایی با کارفرمایان انجام می‌شود تا اطلاعات غیرواقعی و غیرمرتبط با حقوق قبل از ۲ سال آخر را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند.» 

وی با بیان اینکه راهکار این است که دولت لایحه‌ی جداگانه‌ای را برای مدیریت ورودی و خروجی‌ صندوق‌های بازنشستگی به مجلس ارائه کند تا جلوی این سوءاستفاده‌ها و تبانی‌ها گرفته شود، گفت: «نباید زمینه را برای زرنگ بازی برخی افراد فراهم کنیم تا از شرایط موجود سوءاستفاده کنند؛ البته باید به گونه‌ای عمل کنیم که افرادی در طول دوران خدمت و نه در ۲ سال آخر به واسطه تبانی و مسائل این چنینی، حق بیمه بیشتری را بپردازند.» 

این نماینده مجلس افزود: «یعنی افرادی که می‌خواهند مستمری و حقوق بازنشستگی بیشتری را دریافت کنند، باید بتوانند به میل خود حق بیمه بیشتری را هم بپردازند اما اینکه فقط ۲ سال آخر مبنای محاسبه مستمری قرار گیرد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.»