سید جلال ساداتیان به سایت «خبر سراسری» گفت: این تیم مخالف برجام بوده است اما بنظر می آید از جای دیگری به آن ها دستور داده شده است که روندی را طی کنند که بتوانند نوعی برخورد کنند تا توافقی حاصل شود.

ساداتیان: برجام را آتش زدند چون با دولت مشکل داشتند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبر سراسری، هر چه بیشتر از حضور تیم مذاکراتی ایران در وین میگذرد جامعه بیشتر منتظر شنیدن اخبار سرنوشت ساز این مذاکرات است. مذاکراتی که سال هاست ادامه دارد و هنوز مشخص نیست ما در کدام طرف میدان قرار داریم و چه نتیجه ای کسب خواهیم کرد. نتیجه ای که هر چه باشد برای جامعه ی ایران مهم است. جامعه ای که درگیر مشکلات اقتصادی است و انتظار دارد دولت هر چه زودتر این موانع را رفع کند.

سید جلال ساداتیان، کارشناس روابط بین الملل به خبرسراسری درباره ی مواضع تیم جدید مذاکره کننده پیرامون برجام گفت: «این تیم مخالف برجام بوده است اما بنظر می آید از جای دیگری به آن ها دستور داده شده است که روندی را طی کنند که بتوانند نوعی برخورد کنند تا توافقی حاصل شود. اخیرا آقای باقری صحبتی که کرده است این است که ما خط قرمزمان توافقات قبلی یعنی شش دور مذاکراتی که اتفاق افتاده و این مسئله را به عنوان خط قرمز مطرح کرده است و بنظر می آید چاره ای ندارند که با همان مبنا مذاکرات را شروع کنند از قبل نیز دو نامه مربوط به تعهدات هسته ای و رفع تحریم ها داده بودند که مورد توافق غربی ها قرار نگرفت و به کشور هایشان برگشتند و دور هشتم که از پنجشنبه شروع شد این شرط را نپذیرفتند و بنظر می آید تهدیداتی هم که غربی ها انجام دادند و اظهار نظراتی که چین وروسیه داشتند بنظر می آید توافقات جدیدی در حال شکل گیری است یعنی تنگناهایی که ایجاد شده بود را در حال نگاه دوباره و تجدید نظر هستند».

او درباره علت آتش‌زدن برجام در مجلس توسط جناح راست به خبرنگار  سایت «خبر سراسری» توضیح داد: «مخالفت آن طیف بیشتر به این خاطر بود که مذاکرات به نام دولت تدبیر و امید تمام نشود اما الان به این نتیجه رسیده اند که چاره ای ندارند و کشور در شرایط سختی قرار گرفته است که مشکلات زیادی را ایجاد می کند و ناچار اند به توافقاتی دست بزنند».

ساداتیان درباره روند جاری مذاکرات تشریح کرد:«به ‌نظر می‌آید که ناچار شوند مرحله ای پیش بروند اما درخواستی که ایران مبنی بر لغو کلی تحریم و راستی آزمایی و خسارت مطرح کرده بود اتفاق نمی افتد».

در پایان ساداتیان پیرامون ایرادات تیم ظریف و روحانی در مواجه با برجام به سایت «خبر سراسری» گفت: «قرار بر این بود که به تدریج طرفین تعهدات خود را انجام دهند اروپا هم داشت تعهدات خود را انجام می داد اما با خروج ترامپ از برجام آنها نیز پای خود را بیرون کشیدند اما این‌طور نیست که آنها هیچ تعهدی را انجام نداده باشند اروپا داشت تعهدات را انجام می‌داد هیئت‌هایی نیز به تهران فرستادند اما بعد از اقدام ترامپ این مسئله متوقف شد».