نوسانات بازار مالی کشور در بخش طلا و دلار علاقمندان به این بازارها را سرگردان در چگونگی فعالیت در این بازار ساخته است.

چه چیزی بخریم سود کنیم؟/ طلا یا دلار؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیش‌بینی بازار طلا و دلار، یکی از جذابترین بازارهایی محسوب می شود که این روزها همراه با فراز و فرودهای موجود در خبرهای به گوش رسیده از مذاکرات وین از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. بازار طلا و دلار و تصمیم گیری بر سر اینکه کدام خرید در دو بازار طلا و دلار اولویت دارد از مهمترین خبرهایی محسوب می شود که دنبال کننده بیشتری دارد. بازار طلا و دلار در چند روز اخیر نسبتاً روند صعودی داشته است. البته همپای بازار طلا و دلار بازار رمرارزها نیز از وضعیت غیرقابل پیش بینی برخوردار بوده است. 

بازار سهام در معاملات امروز روند صعودی داشت. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با تغییرات بسیار کمی همراه بود.

بیت‌کوین حمایت میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته خود را از دست داد و حالا در محدوده ۴۶ هزار دلار معامله می‌شود و کارشناسان عقیده دارند اگر محدوده ۴۵ هزار دلار از دست برود احتمال ریزش بیت‌کوین تا محدوده ۴۳ هزار دلار زیاد است.

طلا و دلار

 
 

طلا و دلار

 

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی امروز دوشنبه ۲۹ آذر با ۴ تومان کاهش، ۲۷,۳۹۸ تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، ۲۷,۴۰۲ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۳۸۶ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

قیمت اونس جهانی طلا امروز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ در بالاترین نرخ با روندی افزایشی ۱۸۰۳ دلار و در پایین‌ترین قیمت ۱۷۹۸ دلار اعلام شد. قیمت طلا ۱۸ عیار در بالاترین نرخ بازار نیز امروز یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و در پایین‌ترین نرخ یک میلیون و ۲۷۷ ثبت شده است

 

وضعیت بورس و طلا و دلار

بورس

 

محمد خبری‌زاد، گفت: به نظر می‌رسد بخش بودجه‌ای ۱۰ فرمان منتشر شده ضمانت اجرایی دارد. موارد مربوط به نرخ خوراک، نرخ ارز، تسعیر نرخ ارز بانک‌ها و … مواردی است که به نظرم مانعی برای اجرا نخواهد داشت و اجرایی نیز می‌شود. اما مواردی نیز هست که ضمانت اجرایی برای آن نیست و تا روی تابلو نبینیم نمی‌توانیم به آن خوشبین باشیم.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: موضوع صندوق تثبیت و همچنین سیاست‌های پولی مملکت که شامل نرخ سود بین بانکی، انتشار اوراق و … است از این موارد است. برای تزریق منابع احتیاج است که واقعا پول وارد بازار شود.

به ۲۰ همت پول نقد و ۵۰ همت دارایی اشاره شده اما باید روی تابلو ببینیم. با توجه به اینکه دولت در حال حاضر پول ندارد، احتمال اینکه این بخش ضمانت اجرایی نداشته باشد، وجود دارد.

 

 
خروج بزرگان بازار طلا؟

اخبار مهم بازار رمزارزها

 

سه ارز دیجیتال هاکوریو (RYU)، اگوراس (EGR) و استادیوم (STD) در چند روز گذشته رشد زیادی داشتند. بر اساس نظرسنجی CNBC حدود ۸۳ درصد از میلیونرهای قرن بیست و یکی ارز دیجیتال دارند.

جورین تایمر مدیر شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی در یک مصاحبه رشد شبکه بیت‌کوین و اتریوم را مقایسه کرد و گفت احتمالا سال ۲۰۲۲ اتریوم از بیت‌کوین عملکرد بهتری دارد.

 

خروج بزرگان از بازار طلا 
 

در بازار طلا نیز ظاهرا درگیری میان خرس‌ها و گاوها به‌شدت بالاست. مهم‌ترین سنگر گاوها کانال ۱۷۵۰ دلار و مهم‌ترین سنگر خرس‌ها ۱۸۵۰ دلار است. درحالی که در هفته‌های گذشته پیش‌بینی می‌شد که روند قیمتی طلا با توجه به کشف سویه اومیکرون ویروس کرونا و سیاست‌های تورمی فدرال رزرو، رو به بالا باشد، اما تحرکات اخیر معامله‌گران بزرگ بازار نشان از آن دارد که ظاهرا شرایط آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد پیش نخواهد رفت و نظر بازیگران اصلی بازار به این شکل نیست.

قیمت طلا پس از عبور از ۱۸۰۰ دلار به‌شدت نوسانی بود و به همین علت نیز نتوانست خود را در برابر فشار فروش ایجاد شده حفظ کند. تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ایجاد تورم در سال آینده، فدرال رزرو را به سمت افزایش نرخ بهره حرکت خواهد داد. در نتیجه این عمل، صندوق‌های پوشش ریسک تمایل بیشتری برای خرید اوراق بدهی منتظره خواهند داشت و خروج کنونی آنها از بازار طلا موجب شده است تا طلا در محدوده کنونی گیر کند.

با توجه به برخی نظرات منتشر شده، فدرال رزرو از ژوئن سال آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این افزایش طی چهار مرحله در سال آینده رخ خواهد داد.

البته هنوز تمام تحلیلگران از طلا ناامید نشده‌اند. گروهی از تحلیلگران بازار این فلز زرد بر این عقیده‌اند که تاکنون تاثیر افزایش نرخ بهره در سال آینده بر بازار وارد شده است و ریزش اخیر قیمت نیز حاصل فشار همین انتظار بوده است. این موضوع می‌تواند قیمت طلا را در مسیر صعودی قرار دهد.

اوضاع در بازار نقره نیز چندان جالب نیست. بر اساس گزارش CFTC میزان خالص قراردادهای بازار آتی نقره نیز نسبت به هفته گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است. بازار نقره همچنان نیز با فشار فروش سنگینی مواجه است و فعلا نشانه‌ای از کاهش فشار فروش دیده نمی‌شود.

به‌طورکلی بازار همچنان در سردرگمی نظرات سیاستمداران به‌سر برده و مشخص نیست به کدام‌سو قصد حرکت دارد. باید برای روزهای آینده منتظر بود تا تصمیمات سیاست‌گذاران اقتصادی به خصوص مقامات فدرال رزرو مشخص شود.