ایرنا | بین طرف‌های غربی تقسیم کار صورت گرفته است یعنی فرانسه روی مسائل هسته‌ای سختگیری بیشتری دارد و طرف آمریکایی در زمینه تحریم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید مصطفی خوش‌چشم با اشاره به دور جدید مذاکرات وین اظهار داشت: با توجه به اینکه اغلب موارد مورد نظر ایران و تغییرات مورد نظر در پیش‌نویس دور هفتم منظور شده و فقط نکات کوچکی از آن باقی مانده که باید در روز‌های آینده مورد بحث قرار بگیرد، به نظر می‌رسد اگر فرانسه همچنان به مانع‌تراشی‌های خود به عنوان پلیس بد ادامه ندهد، پیش‌نویس تکمیل خواهد شد و با اختلاف چند روز، مذاکرات محتوایی شروع خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در این بخش شاهد چانه‌زنی و تقابل مذاکره‌کنندگان ایران، چین و روسیه با طرف مقابل یعنی طرف‌های اروپایی و آمریکایی خواهیم بود و قطعاً آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات محتوایی خواسته‌های حداکثری خودشان را بیش از پیش مطرح خواهند کرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که در بحث‌های مربوط به هسته‌ای و تحریمی، بین طرف‌های غربی تقسیم کار صورت گرفته است، گفت: طرف‌های غربی به ویژه فرانسه روی مسائل هسته‌ای سختگیری بیشتری دارند و طرف آمریکایی در زمینه تحریم سختگیری می‌کند.

خوش‌چشم تصریح کرد: آنچه که مشخص است، طرف ایرانی ابزار‌های فشار زیادی بر طرف غربی دارد و همچنان می‌تواند از این ابزار بیش از پیش استفاده کند تا طرف اروپایی و آمریکایی را مجاب به همکاری در مذاکرات کند.

وی با تاکید بر اینکه طرف غربی تا به حال با مقصرسازی، بازی تبلیغاتی، بازی پلیس بد و خوب و مانع‌تراشی‌های مستقیم فرانسه و دو کشور اروپایی، سعی کرده است که بر روی ایران فشار وارد کند، اضافه کرد: این فشارها، روانی، مجازی و تبلیغاتی است؛ اما آنچه که ایران در اختیار دارد، ابزار‌های فشار واقعی است که به حوزه‌های هسته‌ای محدود نیست. ایران می‌تواند در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای هم اهرم‌های فشار را فعال‌تر کرده و طرف آمریکایی را به اجرای تعهداتش و رفع تحریم‌ها چه برجامی و چه پسابرجامی وادارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات، گفت: این رژیم از ابتدای مذاکرات و قبل از آن، نقش پلیس بد و تهدیدکننده را داشت. طرف آمریکایی در طول دو سه سال اخیر در پروژه و استراتژی مهار که با استفاده از سیاست چماق و هویج با ایران طرف می‌شد، در حوزه تهدید نظامی ضعیف شد و اعتبار تهدید نظامی خود را از دست داد. در ادامه رژیم صهیونیستی با تهدیدات نظامی و تبلیغات کلامی بیشتر تلاش کرد به این تهدیدات نظامی، اعتباربخشی کند.

وی ادامه داد: با شروع مذاکرات در هفته اول و غافلگیر شدن طرف غربی در خصوص ابتکار عمل ایران و با افراط رژیم صهیونیستی در انجام تهدیدات نظامی، این رژیم نتوانست نقش خود را به صورت متقاعدکننده انجام دهد و این مهره پلیس بد به واسطه زیاده روی سوخت و از معادله خارج شد؛ بنابراین این نقش به سه کشور اروپایی داده شد تا به نوبت، انگلستان، آلمان و بیش از بقیه فرانسه در زمان کنونی، به این نقش بپردازند.

خوش‌چشم اضافه کرد: حالا سعی شده است که با نزدیک شدن به مذاکرات محتوایی، بار دیگر از رژیم صهیونیستی به عنوان نقش مکمل پلیس بد و برای اعتباربخشی به تهدیدات نظامی به منظور فشار بر ایران برای امتیازدهی در مذاکرات استفاده شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: با رزمایش اخیر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی، ایران این پالس را فرستاد که تهدیدات رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان معتبر نیست و تاثیری در مذاکرات وین نخواهد داشت و در حقیقت ایران با استفاده از ابزار‌های موشکی و منطقه‌ای، می‌تواند روند را معکوس کرده و طرف غربی را وادار به امتیازدهی کند.