فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده در مورد وضعیت ۹ تبعه ایرانی مفقودشده‌، گفت که از طریق سفارتخانه‌های ایران در ترکیه و سوریه این موضوع را به صورت جدی در دست پیگیری داریم.

واکنش خطیب‌زاده به خبرها درباره ۹ تبعه ایرانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شهریورماه امسال، خبرهایی در برخی رسانه‌ها مبنی بر بازداشت ۹ تبعه ایرانی توسط پلیس ترکیه و تحویل آنها به گروه‌های تروریستی در شمال سوریه منتشر شد. آن‌گونه که در برخی رسانه‌ها آمده بود این ۹ نفر از منطقه هورامان و شهر پاوه هستند.

پیگیری‌های خبرنگار فارس حاکی است که این ۹ نفر به قصد اخذ پناهندگی در ترکیه حضور داشتند و پس از بازداشت توسط دولت ترکیه، خودشان را «کُرد سوری» معرفی کرده‌ و دولت ترکیه نیز آنها را به گروه‌های تروریستی در سوریه تحویل داده است. حتی در این مدت اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که گروه مذکور با خانواده این افراد تماس گرفته و خواستار دریافت ۲ هزار دلار در ازای آزادی هر یک از آنها شده‌‌اند.

آن‌گونه که در رسانه‌ها آمده است اسامی آنها «مبین ولدبیگی»، «فردین درویشی پور»، «افشار رستمی»، «هدایت رخزادی زردوئی»، «مسعود حیدری»، «سیاوش پاک‌سرشت»، «بهمن شادروان» و «سعید احمدی» است.

از آن زمان، خانواده‌های این افراد اقدام به برگزاری تجمع مقابل وزارت امور خارجه و همچنین سفارت ترکیه در تهران کرده‌اند. این موضوع همچنین از سوی خبرنگاران در نشست‌های هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی مورد سؤال قرار گرفت. 

۲۶ مهر ماه خبرنگاری در نشست هفتگی با «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری‌ها در خصوص ۹ تبعه کُرد ایرانی سؤال کرد که وی پاسخ داد: ما هیچ موضوعی را بدون پیگیری رها نکرده و نمی‌کنیم. در موضوعات مرزی همواره یک‌سری دقایقی وجود دارد که باید بر اساس دقایق عمل کرد. گزارش‌های ضد و نقیض همواره وجود داشته است. مرزبانان ما جلسات مشترک داشتند و موضوع در تهران و آنکارا در دست پیگیری است. در این موضوع و یکی دو موضوع دیگر مرزی در حال صحبت هستیم.

باز ۲۹ آذرماه این سؤال در نشست هفتگی با خطیب‌زاده مطرح شد مبنی بر بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط پلیس ترکیه و تحویل آنها به گروه‌های تروریستی در سوریه نیز گفت: جزئیاتی که شما گفتید تأیید نمی‌شود. درباره چندین شهروند ایران که به خاطر ورود غیرقانونی یا ادعای ترکیه مبنی بر ورود غیرقانونی آنها موضوعاتی مطرح شده که در سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران به عنوان یکی از موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها درباره آن صحبت و قرار شد نیروهای مرزبانی با هم این کار را جلو ببرند. سفارت ایران در آنکارا نیز در این خصوص یادداشت داده و دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل مربوطه این موضوع را پیگیری کرده‌اند و همچنان این موضوع در دست پیگیری است.

در همین خصوص خبرنگار فارس در تماسی که با سعید خطیب‌زاده داشت در این باره سؤال کرد که وی توضیح داد: وزات امور خارجه و بخش کنسولی، بعد از اطلاع از این قضیه از سوی خانواده‌های این افراد، موضوع را از طریق سفارت ترکیه در تهران و همچنین سفارت ایران در آنکارا مورد پیگیری قرار داد و در این راستا نیز یادداشت کسب اطلاع از وضعیت آنها را به طرف ترکیه تحویل داد.

وی با بیان این‌که این موضوع در دستورکار و پیگیری جدی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این از طریق سفارت ایران در دمشق نیز موضوع را از جهات ذیربط در دستورکار قرار داده و با جدیت در حال پیگیری هستیم.