حسین مرعشی گفته است که کارگزاران تحت هر شرایطی در انتخابات 1402 شرکت می‌کند.

اصلاح‌طلبان علیه اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی حسین مرعشی در گفت‌وگو با «ایلنا» گفته است که کارگزاران در هر شرایطی انتخابات را کنار نمی‌گذارد و در انتخابات شرکت می‌کند. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در عین حال بیان کرده کارگزاران مانند دیگر احزاب حاضر در جبهه اصلاحات ایران منتظر است تا سیاست‌های کلی روشن شود و هر وقت آن سیاست‌ها روشن شد، متناسب با آن حرکت می‌کنیم. او تأکید کرده «اگر کاندیداهای مورد نظر اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده تایید صلاحیت شوند، اصلاح‌طلبان هیچ تردیدی برای حضور در انتخابات نخواهند کرد. اگر کاندیدهای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شوند و امکانی برای رقابت وجود نداشته باشد، طبیعی است، جبهه‌ای که نتواند از کاندیدای خودش دفاع کند، چرا وارد انتخابات شود. در حزب کارگزاران هم به همین شکل است و فرقی نمی‌کند».

روزنامه شرق در شماره امروز خود به تندی به سخنان مرعشی تاخته و نوشته است: «مرعشی از یک‌سو می‌گوید که جبهه اصلاحات منتظر است تا سیاست‌های کلی درباره انتخابات روشن شود و در صورتی که نامزدی برای دفاع نداشته باشد، در انتخابات شرکت نمی‌کند و در جای دیگر همین مصاحبه به صراحت می‌گوید کارگزاران تحت هیچ‌شرایطی انتخابات را ترک نمی‌کند. این سخن در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلبان در دو انتخابات مجلس 98 و ریاست‌جمهوری 1400 با همین استدلال که نامزدی درخور ارائه باقی نمانده است باور داشتند که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند اما از هیچ‌یک از نامزدها هم حمایت نمی‌کنند؛ همان گزاره‌ای که سعید حجاریان پیش از انتخابات مجلس یازدهم گفت و تحت عنوان مشارکت مشروط در انتخابات مطرح کرد که اصلاح‌طلبان باید با تمام توان نامزدهای خود را معرفی کنند و در صورت ردصلاحیت آنها حمایت از نامزدهای حداقلی یا ائتلافی منطقی نیست زیرا در این صورت با عدم اقبال مردم، آبروی اصلاحات در معرض تهدید قرار می‌گیرد».

افزون بر این در گزارش این روزنامه آمده است: «مرعشی می‌گوید کارگزاران تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کند و این درحالی است تا این لحظه دو عنصر یعنی تغییر رویکرد شورای نگهبان در قبال نامزدهای غیراصولگرا تغییری نکرده است. اصلاح‌طلبان در هر دو مقطع انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری مذاکرات عمده‌ای با ورای نگهبان انجام دادند اما در عمل نه‌تنها تغییری در وضعیت نامزدهایشان نسبت به گذشته ایجاد نشد بلکه شرایط تنگ‌تر از گذشته هم شد. حالا می‌توان کلام مرعشی را این‌طور تعبیر کرد که اگر شورای نگهبان باز هم به صورت گسترده نیروهای اصلاح‌طلب را ردصلاحیت کند، دستِ‌کم کارگزاران در میدان حاضر خواهد بود؛ شرایطی که در دو انتخابات 98 و 1400 نتیجه‌اش بر همه آشکار شد».

انتقادهای اینچینی به کارگزاران از سوی اکثریت اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود؛ خاصه بعد از مصاحبه چندوقت پیش مرعشی که به نوعی گفته بود، کارگزاران خاتمی را رهبر اصلاحات نمی‌داند و بیان کرده بود که ما ضمن احترام به خاتمی هویت خود را داریم. یا اختلاف عمیق این حزب بر سر عبدالناصر همتی که در عین اصرار شدید کارگزاران برای حمایت عمومی اصلاح‌طلبان از او اما طیف چپ اصلاحات راضی به حمایت از همتی نشدند. به نظر می‌رسد این اختلافات هنوز هم ادامه دارد و با تغییر دبیرکل کارگزاران در بر همان پاشنه می‌چرخد.