ایسنا | معاون اول دولت دوازدهم گفت: آقای هاشمی هیچوقت و در هیچ مقطعی با صندوق رای قهر نکرد، بلکه تلاش می‌کرد که مردم رای و نظر خود را در حکومت داشته باشند. او همیشه شجاعانه خود را برابر رای مردم قرار می‌داد و ترسی از گرفتن نظر مردم در مورد خود نداشت.

جهانگیری سکوت سیاسی اش را شکست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اسحاق جهانگیری در مراسم پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مرقد امام راحل برگزار شد، اظهار کرد: بنا داشتم که پس از پایان مسئولیت دولتی خودم، حداقل تا پابان امسال، سخنرانی و مصاحبه نداشته باشم اما به دلیل علاقه به آیت الله هاشمی و بیت ایشان تصمیم گرفتم که این سیاست سکوت را کنار بگذارم.

وی افزود: دی ماه در سالهای اخیر حوادث تلخی داشته است. در دی ۹۵ به صورت بسیار ناباورانه‌ای خبر ارتحال آیت‌الله هاشمی که استوانه نظام بود داده شد. هنوز از این حادثه عبور نکرده بودیم که در دی ۹۸ سردار عزیز و ملی ما سردار سلیمانی با ترور ناجوانمردانه آمریکاییها در بغداد به شهادت رسید. در مراسم تشییع آقای سلیمانی در کرمان جمع زیادی از هموطنان جان باختند و در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی جمع دیگری از نخبگان ملت ما جان خود را از دست دادند که به همه آنان تسلیت عرض می‌کنم.

جهانگیری یادآور شد: همچنین برخی از مردم در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس شاهد وقوع سیل بودند که امیدوارم با همت دولت هرجه زودتر وضع این مردم سامان پیدا کند.

معاون اول دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی توان مدیریتی همه جانبه در کشور داشت، اظهار کرد: او روستازادده‌ای بود که با سادگی و صمیمت، پیش از انقلاب به شهر آمد و برخورد او با افراد همین سادگی و صمیمیت را نشان می‌داد. او لحظه‌ای از مسائل کشور مثل ناامیدی، فقر و مشکلات مردم غافل نبود و همواره به این موضوعات فکر می‌کرد و اینکه فردی با چنین ویژگیهایی به یکی از یاران امام راحل تبدیل می‌شود و زندگی را با مبارزه عجین می‌کند جای تعجب ندارد.

وی با یادآوری تلاشهای امیرکبیر در دوران قاجاریه، ادامه داد: مردم منتظر بودند که امیرکبیر دیگری پا به میدان بگذارد و مشکلات آنها را حل کند. هاشمی رفسنجانی در زمانی کتاب امیرکبیر مبارزه با استعمار را نوشت که در آن تمام حرص و ولع یک فرد برای توسعه و پیشرفت ایران را نشان می‌داد. او زمانی که در جایگاه مسئولیت قرار گرفت هر مدیری که می‌خواست گزارشی از حوزه عملکرد خود به ایشان بدهد آماده بود که سوالهای هاشمی رفسنجانی از کارآمدی و کارکرد آن برای کشور را پاسخ دهد.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی به مفهوم توسعه تسلط دقیق داشت، گفت:به نظر آقای هاشمی انسان محور توسعه بود و مابقی موارد ابراز این توسعه بود. او همواره حامی حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود. او به ساخت سدها، راه‌آهن و بندرها و مترو و کارخانه‌های مختلف و در مجموع به ترقی و توسعه ایران فکر می‌کرد. این افتخاری برای حوزه علمیه و روحانیت است که هاشمی رفسنجانی به یکی از الگوهای توسعه و ترقی در میان تکنوکراتها بدل شود. خیلی‌ها می‌خواستند الگو باشند اما موفق نشدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ما اگر در همین جنگ اقتصادی، سرمایه گذاری پتروشیمی و فلزات را که با صادرات آنها تحریم فروش نفت را جبران کنیم، نداشتیم تا ارز لازم برای کالاهای اساسی فراهم کنیم چطور می‌توانستیم ارز را تامین کنیم؟ او به دنبال توسعه تعاملها با کشورهای همسایه بود و در زمان دولت خودش به آن عمل کرد و یکی از مهمترین این موارد ارتباطاتی بود که ما با کشورهای منطقه و به ویژه سعودیها برقرار کردیم.

وی ادامه داد: آقای هاشمی هیچوقت در هیچ مقطعی با صندوق رای قهر نکرد و تلاش می‌کرد که مردم رای و نظر خود را در حکومت داشته باشند. او همیشه شجاعانه خود را برابر رای مردم قرار می‌داد و ترسی از گرفتن نظر مردم در مورد خود نداشت. ما در سال ۹۲ به هرچیزی فکر می‌کردیم جز اینکه او ردصلاحیت شود. او ردصلاحیت شد و من که مسئول ستادهای انتخاباتی ایشان بودم بعد از این ماجرا خدمت ایشان رفتم و گفتم چه کنیم؟ ایشان به من نکاتی را گفتند که من حس کردم نصحیتهایی پدرانه است. ایشان به من گفتند که من همان هاشمی دو روز پیش هستم و نسبتم با نظام همانی است که بود. عده‌ای می‌خواهند که من را در برابر نظام قرار دهند اما من هرگز چنین کاری نخواهم کرد.

معاون اول دولت دوازدهم با اشاره به عدم احزار صلاحیت خود در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: من را در سال ۹۶ همین شورای نگهبان تایید کرد و در سال ۱۴۰۰ همین شورای نگهبان رد کرد. بعد از این ماجرا در سال ۱۴۰۰ یکی از مسئولان امنیتی آمد و با من گفت‌وگو کرد به ایشان گقتم امروز جلسه‌ای دارم و شما بیایید و ببنید که تغییری در رفتار من خواهید دید یا نه. من از کارنامه مدیریتی و اقتصادی خود مطمئن هستم اما این کارها را به نفع مردم و مملکت نمی‌دانم. همان زمان مصاحبه‌ای کردم و خطاب به شورای نگهبان گفتم هر دلیلی که به شما دادند که من را رد کنید منتشر کنید و هنوز هم بر همان نظر هستم.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی همواره حلقه واسطی در فضای سیاسی کشور بود، تصریح کرد: اگر روزی چپ می‌خواست راست را حذف کند می‌ایستاد آقای هاشمی جلویش می‌گرفت و اگر راست هم می‌خواست چپ را حذف کند بازهم می‌ایستاد و همه آن جفاهایی که هردو طرف در حق او کرده بودند را کنار می‌گذاشت و وفا می‌کرد. ما به شدت امروز به این حلقه‌های واسط نیاز داریم. سردار سلیمانی هم همین نقش را در فضای سیاسی کشور داشت که اخیرا در مصاحبه‌ای به بخشهایی از آن اشاره کردم.

وی در پایان گفت: یکی از مسائلی که سیاست‌ورزان باید به آن توجه داشته باشند این است که چقدر منافع ملی کشور را در نظر دارند؟ شرایط امروز کشور شرایط دشواری است. از سال ۹۷ یک جنگ اقتصادی علیه کشور شروع شده است و امیدواریم که زودتر این فشارها از دوش مردم برداشته شود و جامعه به شرایط بهتری برسد.