حسین کنعانی‌مقدم گفت: سفر رئیسی‌جمهور به روسیه می‌تواند سرآغاز مناسباتی اقتصادی، سیاسی و استراتژیک باشد و این پیام را به غرب بدهد که بدون وابستگی به شما هم می‌شود زندگی کرد.

در توافقنامه‌های بلندمدت باید به روش مصدق عمل کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر پیش روی سید ابراهیم رئیسی به روسیه می‌تواند دارای ابعاد استراتژیک مهمی باشد؛ از جمله آنکه ایران در شرایطی که سعی می‌کند ارتباطاتش را با قدرت‌های شرق و منطقه افزایش دهد، نزدیک‌شدن به روسیه می‌تواند سرآغاز دوره جدیدی از سیاست‌ورزی ایران در عرصه بین‌المللی باشد؛ مسیری که بدون وابستگی به غرب و البته با حفظ استقلال در قبال شرق، به شعار نه شرقی و نه غربی جامه عمل بپوشاند.

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره چشم‌انداز آینده ارتباط ایران و روسیه به «مثلث‌آنلاین» گفت: «قطعا سیاست ایران همواره باید متکی بر شعار نه شرقی و نه غربی باشد؛ به این معنا که ما باید بتوانیم مناسبت خود در قبال قدرت‌های شرق و غرب را طوری تنظیم کنیم، که همواره استقلال‌، عزت، مصلحت و منافع ملی‌مان حفظ شود».

او ادامه داد: «اکنون باتوجه به بدعهدی غربی‌ها و البته ماجراجویی‌های آمریکا می‌توان برای کاهش فشارهای آنها و خنثی‌سازی تحریم‌ها ارتباط جدیدی تعریف شود؛ ارتباطی با چین، روسیه و هند که برای خودشان قدرت‌هایی محسوب می‌شوند. برقراری ارتباط با این کشورها به ایجاد موازنه قدرت کمک می‌کند».

او درباره سیاست‌های روسیه در قبال ایران بیان کرد: «روسیه نشان داده است در حوزه سیاست خارجی همراه ایران است؛ گرچه این کشور یکی از شرکای اقتصادی رژیم صهیونیستی است اما در موضوع مقاومت همراه این رژیم نبوده است».

این فعال سیاسی درخصوص ابعاد سفر پیش روی رئیسی به روسیه اظهار کرد: «سفر رئیسی‌جمهور به روسیه می‌تواند سرآغاز مناسباتی اقتصادی، سیاسی و استراتژیک باشد و این پیام را به غرب بدهد که بدون وابستگی به شما هم می‌شود زندگی کرد. ایران امروز به طور واقعی دنبال تحقق شعار نه شرقی و نه غربی است و می‌خواهد با نزدیکی به شرق، موازنه قدرت ایجاد کند».

او در باره صحبت‌های اخیر محمدجواد ظریف درباره عملکرد روسیه در مذاکرات 2015 تصریح کرد: «من صحبت‌های آقای ظریف را کاملا گوش دادم و به نظرم رسید که او نوعی شرق‌هراسی دارد و در دوران مسئولیتش تصور می‌کرد که شرق نمی‌خواهد ایران با غرب ارتباط بگیرد و به دلیل همین شرق‌هراسی به سمت غرب غش کرد».

کنعانی‌مقدم در پایان در خصوص توافقنامه‌های بلندمدت ایران با چین و روسیه گفت: «قاعدتا این توافقنامه‌ها می‌توانند در راستای دورزدن تحریم‌ها و کاهش فشار غرب مؤثر باشند اما من پیشنهاد می‌کنم همه مسئولان رویکرد دکتر مصدق در مواجهه با توافقنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی را رعایت کنند. مصدق می‌گفت در هر توافقنامه‌ای چند محور آورده شود؛ نخست آنکه نباید تحت هر شرایطی تمامیت ارضی دست‌اندازی شود. دوم آنکه باید تمام قراردادها خطری برای استقلال کشور به‌وجود نیاورند. سوم آنکه هر قراردادی باید متضمن منافع ملی ایران باشد و چهارم آنکه قراردادها طوری تنظیم شوند که قوانین داخلی ایران متحرم شمرده شوند و نوعی کاپیتولاسیون برای طرف یا طرف‌های مقابل ایجاد نکند».